انديشكده بروكينگز:

"جليلي" شاخصه­‌های مدنظر آیت‌الله خامنه‌­ای براي رياست‌جمهوري را داراست

دلیل شانس بالای "جلیلی" در انتخابات این است که او شاخصه­‌های ریاست جمهوری را که آیت الله خامنه‌­ای مد‌نظر دارد، به طور کاملی داراست.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ "سوزان مالونی" يكي از نويسندگان مطرح انديشكده بروكينگز در گزارشي [1] درباره انتخابات رياست جمهوري ايران  می‌نویسد: دلیل شانس بالای "جلیلی" در انتخابات این است که او شاخصه­‌های ریاست جمهوری را که آیت الله خامنه‌­ای مد‌نظر دارد، به طور کاملی داراست.

ملوني مي‌نويسد: او (جلیلی) سابقه کار مستقیم زیر نظر "آیت الله خامنه‌ای" را هم دارد. وی مدیرکل دفتر پر نفوذ رهبری بوده است. او تا شش سال پیش نامی ناآشنا در سپهر سیاسی ایران بود اما از وقتی برای طرح‌ریزی راهبرد امنیت ملی کشور و رهبری مذاکرات ایران با کشورهای غربی انتخاب شد، همگان او را شناختند­.

مالونی در ادامه "جلیلی" را از جهاتی شبیه "احمدی نژاد" می‌داند و تصریح می­‌کند که تفاوتهایی هم بین این دو نفر وجود دارد؛ چرا که "جلیلی" زبان نرم تری دارد.

مالوني مي نويسد: جليلي، "احمدی نژاد" دوم است؛ او از نسل تندرو جوان‌تری آمده که مدعی است به آرمان‌های انقلاب تعهد کامل دارد، او کارنامه ملی چندانی ندارد و در میان افراد تثبیت شده نظام از پایگاه خاصی برخوردار نیست، که همین امر او را به خادمی تمام عیار برای "خامنه‌ای" بدل می‌کند. جليلي زبان نرم‌تری نسبت به احمدي نژاد دارد، کارهایش را با نظم و دقت بیشتری انجام می‌دهد و قابل اطمینان تر است.

تفاوت مهم دیگر او با "احمدی نژاد" نوآوری‌ها و توانایی فوق العاده رسانه‌ای اوست. او در هفته گذشته با فایننشال تایمز و کریسچن ساینس مانیتور مصاحبه کرده و خود او (یا کسی از طرف او) در فضای توئیتر فارسی و انگلیسی بسیار فعالیت می‌کند. او یک سایت انتخاباتی رسمی، صفحه فیس‌بوک و سایت گوگل پلاس و حساب کاربری اینستاگرم و تعداد زیادی سایت همکار دارد.[2]

در انتهای گزارش چنین آمده است: هوشمندی کارزار انتخاباتی "جلیلی" نشان دهنده سرمایه‌گذاری زمان و انرژی بسیار است و این امر خود کافیست تا نشان دهد تصمیم "جلیلی" برای احراز مقام ریاست جمهوری جدیست. اگر "جلیلی" به ریاست جمهوری برسد مردم ایران و کشورهای جهان باید امیدوار باشند که او از مدرنیته در خدمت برنامه‌های ریاست جمهوری خود بهره ببرد و رویکردی محتاطانه‌تر نسبت به موضوع اداره ایران داشته باشد.


[1] - http://www.brookings.edu/blogs/iran-at-saban/posts/2013/05/22-outside-in-jalili-strategy
[2] - http://eshraf.ir/index.php/elections/3615-1392-03-02-22-34-13‌
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.