دفاع یک فرد حقیقی از یک کاندیدا به نظر من اشکالی ندارد ولي نباید از امکانات دولتی برای دفاع از کسی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل نشست رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کنگره ملی "صائب تبریزی‌" كه امروز در وزارت‌خانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد؛ در این نشست "سیدمحمد حسینی‌" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت امام‌علی(ع) و روز پدر در خصوص برنامه‌های کنگره ملی "صائب‌تبریزی" و شعر اخلاقی گفت: در صورت ضرورت نشست‌هایی را برگزار می‌کنیم که اهمیت آن در جامعه صد چندان باشد. محوریت صحبت ما شعر "صائب‌" است که بارها در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاراتی به این شاعر بزرگوار شده بود که از مقام عرفانی "صائب‌" تجلیل کردند.
وی افزود: فکر کردیم در قالب یک کنگره کاری را شروع کنیم و کسی بهتر از "صائب تبریزی را پیدا نکردیم چون اشعار او سرشار از اخلاق و معنویت گمشده در بشریت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شعرهای "صائب" ترویج دهنده اخلاق و معنویت است و فکر می کنم که این همایش بتواند موثر واقع شود که در آینده‌ای نه چندان دور در شهرهای اصفهان و تبریز برنامه‌هایی را در این خصوص و نیز سبک هنری "صائب تبریزی و نیز شعر سبک هندی او برگزار خواهیم کرد.
وی با اشاره به رونمایی کتاب دیدار مقام معظم رهبری با شاعران بیداری اسلامی اظهار داشت: در روز سه‌شنبه هفت خرداد از کتاب دیدار مقام معظم رهبری با شاعران بیداری اسلامی رونمایی می‌شود.

*رونمایی‌ از "شناخت‌نامه‌ی صائب تبریزی‌"

"حیسنی‌" با اشاره به دیگر برنامه‌های این کنگره شعر افزود: در روز سه‌شنبه  از دو کتاب دیگر با نام‌های "شناخت‌نامه صائب تبریزی‌" که شامل 104 مقاله می شود و رونمایی‌ از گزیده شعر "صائب‌تبریزی" و شاعران سبک هندی  رونمایی‌ می شود.

&رونمایی‌ تمبر "صائب تبریزی‌" 


وی ادامه داد: در همان  روز در کنار رونمایی‌ از سه کتاب ذکر شده از تمبر "صائب‌تبریزی" نیز رونمایی‌ می شود که این مراسم با حضور پیشکسوتان شعر اخلاقی نیز صورت می‌گیرد.

*یادی از استاد "محمد قهرمان‌"

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیگر برنامه های این کنگره اظهار داشت: در کنار تجلیل از پیشکسوتان شعر اخلاقی و نیز افراد برتر در ارسال مقالات، یادی از جایگاه علمی،ادبی استاد "محمد قهرمان را خواهیم داشت.

*دیدگاه‌های مقام‌معظم رهبری در یک غرفه مخصوص

وی با اشاره به نمایشگاه‌ها و برپایی غرفه‌ها در روز سه‌شنبه تصریح کرد: یک نمایشگاه با غرفه‌های متفاوت خطی و دیوان "صائب‌تبریزی"، یک غرفه اختصاص یافته با آثار پژوهشی و انتشار یافته در مورد "صائب تبریزی‌"، یک غرفه با عنوان پایان‌نامه‌های دانشجویان در مورد "صائب تبریزی‌" غرفه دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در یک جایگاه مخصوص، غرفه خیابان هنر با حضور هنرمندان و شاعران صاحب‌نام کشور و غرفه خوش‌نویسی در همان روز آثار و اندیشه‌های "صائب تبریزی‌" را به معرض نمایش عموم می‌گذارد.

*توصیه مقام‌معظم رهبری به مداحان‌

"حسینی‌" با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری به جامعه مداحان‌ گفت: مقام معظم رهبری همیشه از "صائب تبریزی‌" یاد می کردند و زمانی که یکی از کتاب‌های "صائب‌تبریزی" را دیدند به مداحان‌ کشور توصیه کردند و گفتند "امروز به نظر من بیشتر از شعر عرفانی مردم به شعر اخلاقی نیازمندند‌" با توجه به این فرمایش ما در نظر گرفته‌ایم  این که تمام  بیانات مقام معظم رهبری را در مورد "صائب‌" تهیه کنیم.

*حضور دکتر "عزیز محسنی‌" از هند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی از میهمانان روز سه‌شنبه اظهار داشت: از اهل نظر و صاحب‌نظران دعوت شده که در روز سه‌شنبه در این مراسم حاضر شوند و در کنار آنان "دکتر محمدرضا سنگری‌" و "دکتر عزیز محسنی " از هند نیز دعوت شده تا در این کنگره حاضر شوند.

*نکوداشت‌ "آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای" در روز دوشنبه 


"حسینی‌" با اشاره به نکوداشت‌ "آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای" تصریح کرد: روز دوشنبه در تالار وحدت نکوداشت‌ "آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای" رئیس بنیاد حکمت ملاصدرا را خواهیم داشت که خود اتفاق بزرگ و ارزشمندی است.

*جلوی فرهنگ غربی‌ها را خواهیم گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید در خصوص برگزاری کنگره ها همیشه گام بزرگی برداریم‌ و "صائب تبریزی‌" فردی است که تنها یک کتاب یا یک دیوان ندارد به این دلیل که او به واسطه‌ی مشغله‌های کاری و پژوهش‌های بسیارش‌ آثار گسترده‌تری را نسبت به حافظ ، سعدی و مولانا را دارد.

*شناخت بیشتر نسل جوان از "صائب تبریزی‌" 


وی ادامه داد: امیدوارم در این کنگره بتوانیم "صائب تبریزی‌" و شعر‌های معنوی و اخلاقی او را بیشتر به نسل جوان شناخته و آنها را تشویق به مطالعه کتاب‌های "صائب تبریزی‌" کنیم.

*گلایه اتحادیه وارد‌کنندگان کاغذ

"حسینی‌" در پاسخ به گلایه اتحادیه وارد‌کنندگان کاغذ گفت: خیلی از این گلایه باخبر نیستم اما در سال گذشته مشکل گرانی کاغذ بسیار بود اما خوب بسیاری از مسئولان  کمک کردند که این مسئله رفع شود.
وی ادامه داد: من همه سعی خود را برای رفع این مشکل در نمایشگاه تابستانی امسال خواهم کرد و امیدوارم که مشکل کاغذ هم رفع شود.

*معرفی سه فیلم برتر این دولت باشد برای بعد

وی در خصوص اسامی سه فیلم برتر این دولت اظهار داشت: در این خصوص بعدا صحبت می‌کنم چرا که هنوز آثار خوبی مانند فیلم 22 روز در لبنان در حال ساختن است.

*دولت نمی‌تواند از یک کاندیدا‌ی خاص دفاع کند


"حسینی‌" با اشاره به دفاع برخی از مسئولان از یک کاندیدا‌ی خاص اظهار داشت: دولت نمی‌تواند از یک کاندیدا‌ی خاص دفاع کند  مثلا قبل از دوم خرداد بعضی از اعضای دولت رسما از "حجت‌السلام و‌المسلمین ناطق نوری‌" دفاع کردند و در جایی دیگر این دفاع از شخصیت های دیگری در کشور دیده شد که می‌تواند دفاع یک فرد حقیقی از یک کاندیدا باشد که این به نظر من اشکالی ندارد.
"حسینی‌" تصریح کرد: ولی نباید از امکانات دولتی برای دفاع از کسی استفاده کنیم ولی در گذشته این اتفاق بسیار مشهود بود ولی خوشبختانه این امر کمتر به چشم می‌خورد.
"حسینی‌" افزود: حضور من در روز جمعه و شنیدن حرف های یک کاندیدا دلیل بر مخالف و موافق بودن من نیست.

*حمایت از آثار پژوهشی و دفاع مقدس توسط ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به حمایت این ارگان از آثار دفاع مقدس و ارزش ها گفت: به بحث دفاع مقدس بیش از گذشته پرداخته ایم و برگزار ی نمایشگاه‌ها و جشنواره تئاتر دفاع مقدس و مقاومت در خرمشهر خود نمونه‌ی بارز اهمیت ما به مقوله‌ی دفاع مقدس است.

*فیلم سینمایی "ملکه" و "22روز" خود گواه بر اهميت دفاع مقدس است


وی اظهار داشت: ساخت فیلم سینمایی "ملکه‌" و نیز فیلم "22 روز " در لبنان خود نشان از ارزش و اهمیت ما نسبت به دفاع مقدس است چون دفاع مقدس مربوط به گذشته نیست، فرهنگ، جهاد و اخلاق در همه کارهای هنری و فرهنگی و نیز در زندگی همه ما همیشه جاری است.

*بودجه چاپ و نشر توسط کمیسیون فرهنگی مجلس 


"حسینی‌" در خصوص بودجه چاپخانه‌اش گفت: خوشبختانه کمیسیون فرهنگی مجلس کمک قابل توجهی در خصوص بودجه چاپ و نشر داشتند که در ابتدا 110 میلیارد بود و خوشبختانه اکنون 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

*بازسازی "مرقد حجربن‌ عدی‌"  


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مراسمی درباره رونمایی‌ از ضریح "مسلم‌بن عقیل‌" و "حجربن‌ عدی‌" اظهار داشت: به زودی  ضریح "مسلم‌بن عقیل‌" ساخته و به کوفه فرستاده می‌شود و همچنین ستاد بازسازی عتبات عالیات مشغول به بازسازی حجربن‌ عدی‌" هستند.
محفل شعری حجربن‌ عدی‌" به زودی برگزار می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به زودی فراخوان محفل شعری "حجربن‌ عدی‌" با کمک حوزه علمیه قم و شاعران منتشر می‌شود که بیشترین اخبار آن به زودی به اطلاع هموطنان می‌رسد.

*افزایش قیمت کاغذ به ارز مربوط است

"حسینی‌" تصریح کرد: بحث کاغذ و گرانی آن در وحله‌ اول مربوط به وزارت صنعت و معدن و تجارت است و افزایش قیمت کاغذ به طور مستقیم به ارز مربوط می‌شود من از شرکت های وابسته به نهاد‌های حکومتی خواسته‌ام که همگی تلاش کنیم تا با کاهش قیمت کاغذ مواجهه شویم.
بنابراین گزارش تجلیل از مفاخر هنر و ادب دینی و آشنا ساختن جان‌ها با شمیم دل‌انگیز گل‌های بوستان فرهنگ اسلامی، که از بایسته‌های امروز جامعه دینی ماست کنگره ملی "صائب تبریزی‌" و شعر اخلاقی با هدف بررسی شعر، اندیشه و زندگانی این شاعر بزرگ سه‌شنبه هفتم خرداد از ساعت 16 الی 19 با حضور جمعی از هنرمندان و صاحبنظران در تالار وحدت برگزار می‌شود.

گزارش از :الهه علیزاده




/ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار