مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بر پاسداری و نگهداری از منابع طبیعی و زیست محیطی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، محمود علی رکنی صبح امروز به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی افزود: مراقبت، نگهداری و پاسداری در این برهه حساس مواهب الهی و خدایی در طبیعت مردم را در فرآیند مدیریت و برنامه ریزی سرزمینی یاری کرده و پایداری این منابع ارزشمند را ضمانت خواهد نمود.
وی با اشاره به شعار آب و تنوع زیستی گفت: این روز نشانگر اهمیت و نقش بی بدیل و اثر گذار آب به عنوان یکی از عناصر اصلی حیات و تنوع زیستی در سطوح تنوع ژن، گونه و زیست بوم بوده و با این سازوکار اصولی ضامن تداوم حیات و زندگی برجسته در تمامی اعصار از جمله بازه زمانی کنونی محسوب می شود.
وی ادامه داد: همچنین تنوع زیستی سرمایه ای الهی است که ثروت طبیعی یک منطقه را نمایان می سازد.
وی خاطر نشان کرد: تنوع زیستی از ارزش زیادی به لحاظ بانک ژن، کاربردهای کشاورزی، صنعتی، پالایندگی محیط، حفظ اکوسیستم، اکولوژیک و غیره برخوردار بوده که طی صدها میلیون سال زمان جهت شکل گیری آن بخصوص طراحی ژن های جدید و ایجاد گونه های متنوع مصرف شده که متاسفانه این میراث ارزشمند زیستی با سرعت سرسام آوری درحال نابودی و انقراض می باشد.
رکنی با اشاره به آمار تنوع زیستی استان قم گفت: در مجموع 280 گونه جانوری از پنج رده ماهیان، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران شناسایی گردید که 20 گونه ماهی، 43 گونه خزنده، 159 گونه پرنده، 56 گونه ی پستاندار در قم به ثبت رسیده است.
رکنی، افزود: تاکنون 720 گونه گیاهی به صورت قطعی در استان شناسایی شده است که پیش بینی می شود تعداد گونه های استان 800 الی یک هزار و 200 گونه باشد که حدود 10درصد از تنوع زیستی گیاهان کشور را علی رغم خشک و شور بودن استان در خود جای داده است/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.