زماني‌كه رئيس‌جمهور آگاه باشد مي‌تواند برنامه‌هايي را تبيين كند تا با رفع شدن مسائل داخلي كشوري قوي را داشته باشيم كه به پشتوانه‌آن بتواند تحريم‌ها و مسائل ديگر را هموارتر كند.اين روند نيازمند رئيس دولتي با صلابت و سلامت است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،شرايط كشور به گونه‌اي است كه تنها يك كانديداي توانمند مي‌تواند مشكلات كشور را مرتفع كند.گرچه نامزد‌هاي انتخاباتي نيز بر اين موضوع تاكيد دارند اما خارج شدن اين مهم از حالت شعاري و جامه عمل پوشاندن به آن نيازمند فردي است كه كارنامه و سابقه اجرايي مناسبي داشته باشد تا افراد بتوانند با استناد به آن از وي حمايت كرده و او را به عنوان مدير اجرايي كشور انتخاب كنند.

با نهايي شدن احراز صلاحيت‌هاو نهايي شدن نام 8 چهره براي انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري، مردم نيز وارد مرحله انتخاب فرد اصلح براي پست مديريت اجرايي شده‌اند. در اين ميان توجه به توان اجرايي كسي كه مي‌خواهد رئيس‌جمهور آينده شود، اهميت زيادي دارد چرا كه رهبر معظم انقلاب در بيانات خود در نوزدهم دي ماه در جمع مردم قم به شاخصه‌هاي يك رئيس‌جمهور مطلوب اشاره كرده‌اند و يكي از مهم‌ترين خصوصيت‌ها را داشتن «توان اجرايي»نام برده‌اند و افزودند: «اداره مملكت، كار اجرايي كوچكي نيست بلكه كار سنگيني است كه بر دوش مجريان سطح بالا قرار مي‌گيرد.



بنابراين كساني به ميدان نامزدي بيايند كه اين توانايي را در خود احساس مي‌كنند و كار اجرايي را بلدند.»ايشان در همين زمينه فرمودند: «ممكن است كساني كه در سطوح ديگري كار مي‌كنند بعضا تشخيص ندهند كه اداره كشور چقدر بار سنگيني است بنابراين اشخاصي نامزد شوند كه توان انجام دادن اين وظيفه را در خود مي‌بينند.»

مسلم است كساني كه به عنوان انتخاب كننده براي مدت چهار سال مديريت اجرايي كشور را به دست فردي مي‌سپارند، در صدد شناخت چهره‌هايي هستند كه توان انجام امور اجرايي كشور را داشته باشد.از اين رو بايد تاكيد كرد كه شاخصه توانمندي مطالبه اصلي رهبري و مردم از رئيس‌جمهور آينده است.كارشناسان در گفت‌وگو با تهران امروز بيان مي‌كنند اين روزها شرايط كشور به گونه‌اي است كه تنها يك كانديداي توانمند مي‌تواند مشكلات كشور را مرتفع كند.

گرچه نامزد‌هاي انتخاباتي نيز بر اين موضوع تاكيد دارند اما خارج شدن اين مهم از حالت شعاري و جامه عمل پوشاندن به آن نيازمند فردي است كه كارنامه و سابقه اجرايي مناسبي داشته باشد تا افراد بتوانند با استناد به آن از وي حمايت كرده و او را به عنوان مدير اجرايي كشور انتخاب كنند. در واقع سوال اين است چگونه مي‌توان در ميان شعارهايي كه تمام كانديداها سر مي‌دهند، پي برد كدام يك از توان اجرايي بالايي برخورداند؟

چرا كار اجرايي؟

محمد فيروزي، عضو كميسيون عمران بر اين عقيده است يكي از امتيازاتي كه مي‌تواند در رفع مشكلات اقتصادي جامعه موثر باشد وجود مديري با توان اجرايي بالا است كه در واقع قدرت رفع مشكلات مردم را داشته باشد.او در گفت‌و گو با تهران امروز تاكيد دارد: فردي پرانرژي و باتجربه در حيطه اجرايي مي‌تواند از پتانسيل‌هاي جامعه استفاده كند و اهداف نظام را به پيش ببرد.فردي كه سابقه درخشاني در كارنامه خود دارد و به نوعي كار اجرايي را در كارنامه خود داشته است مي‌تواند مديري توانمند در امور اجرايي كشور باشد.

فيروزي ادامه مي‌دهد: وجود برخي از افراد كه در حوزه اجرايي كلان كشور نبوده‌اند نمي‌تواند به عنوان رئيس‌جمهور با قدرت و با مديريت كه نيازهاي كشور را برآورده كند پذيرفته شود.اين نكته‌اي است كه مردم هم در انتخاب اصلح،جزو شاخصه‌هاي خود قرار مي‌دهند.زماني‌كه يك مدير دولت،علاقه و نشاط را پشتوانه كار خود قرار مي‌دهد مي‌تواند اين علاقه را به مديران خود تسري دهد و خلاقيت را وارد عرصه مديريت خود كند.

از سوي ديگر بايد به اين نكته اشاره كرد كه يك مدير توانمند و قانونمدار كه از پتانسيل‌ها به خوبي سود مي‌برد يك تكيه گاه خوب به نام خرد جمعي و استفاده از فكر ديگران را با خود همراه مي‌كند. نهايتا با برنامه‌ريزي دقيق مي‌توان مشكلات كلان‌تر را رفع كرد.برنامه‌ريزي بر اساس منابع و ظرفيت‌هاي موجود مي تواند در عبور از تحريم‌هاي اتفاق افتاده عليه ايران موثر باشد و اميدها را به جامعه ايران برگرداند.

ايرج نديمي عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز نيز تاكيد دارد كه ازآنجايي‌كه ما بيان مي‌كنيم،رئيس‌جمهور، رئيس قوه مجريه است بنابراين يك وجه عملياتي و اجرايي را جزئي از خصايص رئيس‌جمهور فرض مي‌كنيم. وجود يك كاريزماي اجرايي در مديريت دولت بسيار مي‌تواند مثمر ثمر باشد چراكه همكاران و تيم اجرايي كشور با وي همراه شده و هم عرض او حركت مي‌كنند و اين ويژگي رئيس‌جمهور مي‌تواند موجب تعاملات لازم و مثبت بشود.

تعهد در عين تخصص

كمال‌الدين پيرموذن، نماينده مجلس بر اين عقيده است كه تنها سخن گفتن از برنامه مهم نيست چرا كه در مقام سخن همه ادعا دارند و عنوان مي‌كنند كه مي‌توانند به وعده‌ها عمل كنند.مهم اين است كه بدانيم فردي را كه انتخاب مي‌كنيم آيا واقعا توان اجرايي دارد يا خير؟ براي دست‌يابي به اين مهم بايد به كارنامه افراد رجوع كرد.بايد ديد كه آيا فرد در زماني كه كشور به حضورش نياز داشته است توانسته دين خود را به كشور و انقلاب ادا كند.

 آيا توانسته بعد از پيروزي انقلاب و بعد از دوران جنگ به عنوان فردي توانمند و با همان تعهدي كه نسبت به انقلاب و كشور داشته در سمت‌هاي مديريتي كشور را به سوي پيشرفت سوق بدهد؟ پيرموذن در گفت‌وگو با تهران امروز عنوان مي‌كند كه براي يك انتخاب اصلح بايد به توان اجرايي فرد و سابقه او در اين موضوع توجه كرد.

كشور در شرايط خاصي قرار دارد فشارهاي خارجي از يكسو و بي‌توجهي به توليد داخلي و ركود اقتصادي از سوي ديگر مردم را تحت فشار قرار داده است، از اين رو بايد فردي را انتخاب كنيم كه با توجه به كارنامه‌اش بدانيم او توان اين را دارد كه بي‌توجه به مقام و منصب و با تكيه به نيروهاي انقلابي و جهادي و با تعهد اخلاقي به آرمانهاي انقلاب، كشور را از بحران‌ها نجات مي‌دهد.

نديمي نيز بر اين موضوع تاكيد دارد، اينكه فردي ادعا كند، كافي نيست، بلكه بايد گذشته آن مويد اين باشد كه وي در بحث توان اجرايي حرفي براي گفتن دارد.اين ازآن جهت اهميت مي‌يابد كه مديريت دولت فقط مربوط به يك بخش از حكومت نيست بلكه همه امور را تحت مديريت خود دارد، پس انتظار مي‌رود در مسئله اجرايي پيشقراول واطمينان پذير عمل كند.

در تعريف قرآن از مدير به سه عامل اشاره شده است.يك مسئله، بعد دانش و آگاهي مدير است، دوم امين و متعهد بودن و سوم قوي بودن، قوي بودن البته هم اشاره به قدرت روحي و هم قدرت جسمي دارد.

او بر اين عقيده است، يك رئيس جمهور بايد در عين داشتن علم و توان مديريت، متعهد و تعامل پذير نيز باشد و در نهايت اين تعامل خوب به بهتر اجرا شدن وظايف مي‌انجامد.كسي كه متعهد باشد مي‌تواند گفتمان انقلاب را به پيش ببرد.مديريت با برنامه‌ريزي عجين است و براي برنامه‌ريزي لازم است كه از تمام نيازهاي جامعه آگاه باشيم چه مسائل داخلي از جمله معيشت و ايجاد اشتغال و رونق كسب و كار و توليد و چه مسائل ديپلماسي و مسائل مرتبط با اقتصاد بين‌المللي.

زماني‌كه رئيس‌جمهور آگاه باشد مي‌تواند برنامه‌هايي را تبيين كند تا با رفع شدن مسائل داخلي كشوري قوي را داشته باشيم كه به پشتوانه‌آن بتواند تحريم‌ها و مسائل ديگر را هموارتر كند.اين روند نيازمند رئيس دولتي با صلابت و سلامت است.

نشاط كاري رئيس دولت در واقع منجر به انتقال انرژي و هم افزايي به همكاران و موجب حركت رو به جلو خواهد شد.نه اينكه مديري در اين سطح دغدغه‌اي نداشته باشد،قطعا استرس‌هاي فراواني در اين سمت وجوددارد اما بايد كه رنج‌ها در قلب باشد و شادي‌ها در چهره.اين البته قدرت روحي بالايي را مي‌طلبد.

غلامرضا كاتب، عضو كميسيون برنامه و بودجه به اين موضوع اشاره مي‌كند كه آنچه مي‌تواند توانمندي افراد را نشان بدهد عملكرد دوران مسئوليت اين افراد است و راه تشخيص اين مهم آن است كه بدانيم سابقه فعاليت گذشته اين افراد چگونه است و آيا توانسته‌اند در كارنامه گذشته خود اين مهم را به اثبات برسانند و عملكرد مثبتي از خود بر جاي گذاشته اند؟با بررسي اين مسئله مي‌توان فهميد كه اين فرد توان اداره امور اجرايي كشور را دارد و مي‌تواند به عنوان يك رئيس‌جمهور فعاليت بكند. از اين رو بايد تاكيد كرد كه شعار دادن مهم نيست آنچه به واقعيت مي‌پيوندد عملكرد فرد در گذشته است. همه گفتارها زيبايي دارند ولي آنچه مهم است عملكرد زيباست، نه گفتار زيبا.

مديريت تحريم و توجه به توليد

وقتي به خلق حماسه سياسي اشاره مي‌كنيم بايد به خروجي اين حماسه كه رسيدن به خلق حماسه اقتصادي است نيز توجه كنيم.اين نكته را اسماعيل جليلي عضو كميسيون برنامه و بودجه به تهران امروز مي‌گويد.او ادامه داد: براي خلق حماسه سياسي بايد توجه داشت كه نيازمند برنامه‌اي با ثبات در حوزه اقتصاد براي رفع تحريم‌ها و نوسانات اقتصادي بخصوص توليد ملي و تورم و ركودي هستيم كه بر صنايع حاكم شده است.

از اين رو بايد برنامه كانديدايي را كه خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده است بررسي كنيم و بدانيم كه آيا اين فرد به همراه برنامه‌اي كه ارائه كرده است آيا تيم مناسبي براي تحقق اهدافي كه اعلام مي‌كند دارد يا خير؟ او تاكيد دارد در بررسي برنامه بايد به اين موضوع توجه داشته باشم كه برنامه ارائه شده در راستاي برنامه‌هاي بالا دستي كه همان برنامه 5سال توسعه و سند چشم‌انداز هستند باشد.جليلي مي‌گويد: بايد بدانيم حماسه اقتصادي محقق خواهد شد اما زماني كه فرد منتخب توان اداره مشكلاتي را كه جامعه به آن دچار شده است داشته باشد.

او بايد بتواند تحريم‌ها را مديريت كند، برنامه‌هاي اجرايي مناسبي براي رونق بخشيدن به توليد داشته باشد و ضمن اين مهم بايد برنامه مناسبي براي سياست خارجي كشور اتخاذ كند تا بتواند ضمن مديريت اقتصاد داخلي، تحريم‌ها را به گونه‌اي مديريت كند كه از فشار آنها بر كشور كاسته شود.

سيدمحمد حسين ميرمحمدي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز تاكيد دارد زماني مي‌توان مديريت اجرايي كشور را با خاطري آسوده به يك فرد سپرد كه بدانيم كارنامه آن فرد چيست و آيا در سابقه كاري‌اش توانسته به خوبي عهده دار امور باشد يا خير.ضمن اينكه بايد توجه داشت در شرايط فعلي كشور نيازمند كسي هستيم كه در بعد اقتصادي فردي صاحب نظر باشد و توان اين را داشته باشد كه چالش‌هاي موجود را بشناسد و تيم اقتصادي خوبي را در اختيار داشته باشد كه به دور از شعار زدگي برنامه‌هاي اقتصادي تيم دولت را تدوين كند.به غير از شاخصه‌هايي همچون توان جسمي، توان اجرايي و سابقه اجرايي فرد كانديدا بايد با درك شرايط كشور، امور اجرايي را به دست كسي بسپاريم كه كشور را به سمت پيشرفت و تحقق حماسه اقتصادي سوق دهد.

بنا به گفته نمايندگان مجلس كشور با توجه به شرايطي كه در هشت سال گذشته به آن دچار بوده است در شرايط خاص قرار دارد و عبور از اين شرايط تا آنجا اهميت يافته كه مقام معظم رهبري در ابتداي سال خواستار تحقق حماسه سياسي و اقتصادي شده‌اند.از اين رو رئيس‌جمهور در كنار تعهد كه لازمه خدمت در نظام جمهوري اسلامي ايران است بايد داراي توان اجرايي در سطح يك رئيس‌جمهور باشد و اين مهم‌زماني محقق خواهد شد كه وي سابقه‌اي داشته باشد كه بتوان با تكيه و اطمينان به آن، آينده كشور را به دست برنامه‌اي سپرد كه به عنوان راهكار عبور كشور از بحران‌ها ارائه مي‌كند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار