طبق آمار200 تا 500 میلیون نفر در جهان مبتلا به حساسیت غذایی هستند که از این بین 6 تا 8 درصد آنها را کودکان تشکیل می دهند.

دکتر علی اکبر سیاری، فوق تخصص گوارش کودکان و دبیر علمی هشتمین کنگره بیماریهای گوارش کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آلرژی غذایی یکی از عواملی است که امروزه سلامت کودکان دنیا را به خطر انداخته است که این امر در شیر خواران بسیار شایع می باشد. باید توجه داشت که آلرژی غذایی یعنی واکنش ایمنی بدن در مواجه با مواد غذایی است که فرد مصرف می کند. 

وی افزود: واکنشهای آلرژی ها معمولا به دنبال خوردن مواد غذایی روی می دهد و تظاهرات پوستی یا استنشاقی و گوارشی  در کودک ایجاد می کند. 
باید توجه داشت تحقیقات نشان داده که بیش از 170 ماده غذایی منجر به واکنش های ایمنی در بدن می شود اما شایع ترین این مواد غذایی لبنیات گاوی ، تخم مرغ، بادام زمینی ، ماهی و سویا است که این مواد عامل 90 درصد موارد حساسیت در کودکان باعث می شود. 

سیاری با بیان اینکه در دنیا بیش از 200 تا 500 میلیون نفر از آلرژی غذایی رنج می برند اظهار داشت : 6 تا 8 درصد کودکان و 4 درصد بزرگسالان مبتلا به آلرژی غذایی هستند همچنین 2 تا 3 درصد شیرخواران نیز به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند که در سن 6 سالگی حساسیت به این مواد غذایی کاهش پیدا می کند. 

وی ادامه داد : حساسیت غذایی در پوست دستگاه گوارش ، چشم و تنفس ایجاد تظاهرات بالینی می کند که شروع علائم از چند دقیقه پس از ماده غذایی تا 2 ساعت بعد از مصرف متفاوت است . 

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه وخیم ترین حالت حساسیت به مواد غذایی آنافیلاکسی است تصریح کرد: تظاهرات آنافیلاکسی با تظاهراتی مثل خارش اطراف دهان احساس گرمی ، ضعف ، ترس و بر افروختگی ، کهیر ، تهوع ، شروع و منجر به غش کردن از دست دادن هوشیاری و شوک به بیمار می شود که باید فردی که دچار این حالت شده را سریع به مرکز درمانی رساند تا از فوت آن جلوگیری کرد./ح
 

برچسب ها: آلرژی ، تغذیه ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار