به گفته کارشناس پيشگيري از سرطان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد،مصرف سبزي و ميوه و استفاده از يخچال براي نگهداري موادغذايي فاسدشدني موجب کم‌شدن بروز سرطان مي‌شود.مصرف غلات همراه با سبوس و فيبرهاي غذايي هم در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري نقش دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،دکتر مينا زماني افزود: استفاده از يک رژيم غذايي مغذي و کاملا متعادل توصيه مي‌شود.مصرف غذاهايي که در شعله مستقيم آتش کباب و يا سوخته شده‌اند و مواد غذايي فاسدشده شانس بروز سرطان معده را افزايش مي‌دهد.

با رعايت رژيم غذايي مناسب مي‌توان تا 75درصد موارد سرطان معده پيشگيري کرد

وي با بيان اين که «به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان معده بايد از زياد خوردن غذاهاي دودي شده و ترشيجات خودداري شود»، تأکيد کرد: با رعايت رژيم غذايي مناسب مي‌توان از 66 تا 75درصد موارد سرطان معده پيشگيري کرد..

دکتر زماني افزود: مصرف رژيم غذايي حاوي مقدار زيادي گوشت و ماهي کباب‌شده شانس ابتلا به سرطان معده را افزايش مي‌دهد. همچنين کباب کردن گوشت بر روي شعله مستقيم آتش و يا زياد سرخ و برشته‌کردن گوشت موجب ايجاد مواد سرطان‌زا از خانواده آمين‌هاي هتروسيکليک مي‌شود.

پختن موادغذايي بصورت آب‌پز کردن يا با ميکروويو موجب بروز مواد سرطان‌زا نمي‌شود

به گفته اين کارشناس، سوزاندن زغال و چوب موجب توليد هيدروکربن‌هاي پلي‌سيليک مي‌شود و اين مواد بر روي گوشت و ماهي دودي شده رسوب مي‌کنند. پختن مواد غذايي بصورت آب پز کردن، بخار آبو يا با ميکروويو موجب بروز مواد سرطان‌زا نمي‌شود و روش توصيه‌شده براي طبخ غذا همين است.

خودداري از مصرف الکل و توجه به علايم سوءهاضمه که چند روز طول مي‌کشند

دکتر زماني با تأکيد بر خودداري از مصرف الکل و توجه به علايم سوءهاضمه که بيش از چند روز طول مي‌کشند،به بيماراني که دچار زخم معده مي‌شوند،توصيه کرد که زخم معده آنها چه از نوع خوش‌خيم باشد و چه بدخيم بايستي چندين‌بار تحت آندوسکوپي و بيوپسي قرار گيرند تا چنانچه در معرض ابتلا به سرطان معده قرار دارند،اين بيماري در مراحل اوليه تشخيص داده شود.

وي تصريح کرد: اگر سرطان معده در مراحل اوليه تشخيص داده شود،با استفاده از برداشتن قسمت اعظم معده مي‌توان عمر بيماران را به مقدار زياد افزايش داد.

دکتر زماني گفت: آزمون‌هاي تشخيصي مي‌توانند شامل بررسي‌هاي آزمايشگاهي خون از لحاظ کم‌خوني،آزمون‌هاي معده از لحاظ اسيد و آزمون‌هاي مدفوع از لحاظ خونريزي،بيوپسي از طريق آندوسکوپي،سي‌تي‌اسکن و راديوگرافي معده،مري و روده باريک باشند.

درمان سرطان معده ممکن است شامل جراحي،شيمي‌درماني و يا پرتودرماني باشد.شيوه‌هاي جديد معالجه مانند درمان بيولوژيکي و شيوه‌هاي پيشرفته درماني نيز در کلينيک در دست مطالعه هستند./س

برچسب ها: رژیم ، غذا ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.