وی با تأکید بر لزوم اعتدال عقلانی همراه با حفظ منافع ملی و ارزشهای انقلاب در حوزه سیاست خارجی بیان داشت: در مسئله فلسطین من نیز معتقد به برگزاری انتخابات و رفراندومی آزاد با حضور تمامی فلسطینیها و در ادامه تنظیم قانون اساسی و سپس استقرار دولت بر اساس این قانون اساسی هستم.
این کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه در خصوص ربوی بودن یا نبودن و نیز مشکلات سیستم بانکداری کنونی کشور بیان داشت: بانکداری بدون ربا قانونی است که پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید فقهای شورای نگهبان لازمالاجرا است که در بعضی بانکها رعایت شده و در برخی بانکها نیز به آن عمل نمیشود.
وی با اشاره به مشکلات بانکداری در کشور عنوان کرد: بانک مرکزی به عنوان متولی مدیریت پول در شرایط کنونی از خاصیت افتاده و تبدیل به صندوقچهای برای دولت شده که هر جا دولت نیاز پیدا میکند چند هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه را روانه بازار میکند.
به گفته وی تورمهای به وجود آمده اخیر ناشی از عدم انجام درست وظایف بانک مرکزی در امر نظارت روی بانکها و مدیریت و هدایت بازار پول است.
رضایی درباره حواشی روی داده هنگام ثبتنام در ستاد انتخابات نظیر حضور جمعیت منسوب به طرفداران وی و ایجاد شبهه تبلیغات زودهنگام عنوان کرد: یکی از نارساییهای قانون انتخابات عدم تفکیک کامل فعالیتها و تبلیغات انتخاباتی است، به این معنا که فعالیتهای انتخاباتی از ماهها مانده به انتخابات آغاز شده اما تبلیغات انتخاباتی طبق مدت مقرر شده باید انجام دهد و مقررات وضع شده پس از تأیید صلاحیت کاندیداها و در زمان مجاز به عنوان تبلیغات انتخاباتی حاکم است اما قبل از آن قانون در خصوص فعالیتها ساکت است.
وی با یادآوری نزدیکی محل برگزاری نماز جمعه و مکان ثبتنام کاندیداها و همراهی جمعیت با وی ابراز داشت: حتی برای رفع هر گونه شبهه از جمعیت خواستم بدون ذکر نام فرد، شعارهای خود را بر اساس شعارهای حمایت از امام و رهبری و برائت از استکبار و صهیونیزم قرار دهند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور مکرر در عرصه انتخابات و کنار رفتن از آن بیان داشت: در 30 انتخابات در عرصههای مختلف که تا به حال برگزار شده تنها در دو انتخابات شرکت کرده و تا آخر ماندم و جزو مسئولانی هستم که کمترین شرکت در انتخابات را در کارنامه دارم.
رضایی همچنین در پاسخ به سؤالی که یکی از اظهارنظرهای منتسب به وی در مورد تصویب قطعنامه 598 را مغایر نظر امام راحل دانسته بود بیان داشت: این قطعنامه یک سال پیش از پایان جنگ به تصویب رسید و ابتدا جمهوری اسلامی آن را به صورت مشروط پذیرفت و به جز یکی دو بند از آن قطعنامه را به صورت علنی قبول کرد.
وی با بیان اینکه در زمان پذیرش قطعنامه، ایران در وضعیتی قرار داشت که نمیتوانست در برابر هجوم سراسیمه عراق به داخل کشور مقاومت کند تأکید کرد: به طور قطع اگر قطعنامه با آن وضعیت مورد پذیرش قرار نمیگرفت ما شکست سنگینی میخوردیم.
این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری، پذیرش قطعنامه از سوی امام راحل را شاهکار بزرگ سیاسی نامید و گفت: گرچه امام آبرویش را برای این امر نثار کرد اما خدای متعال این آبرو را در عرصههای دیگر انقلاب برای ایشان مضاعف کرد.
رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علل پاسخ دولتهای گذشته به وعدههای انتخاباتی خود بیان داشت: عدم استقلال رئیس جمهور به واسطه ایجاد یک تعهد جناحی یا حزبی که منجر به عدم بهرهگیری از تمام توانمندیها برای اداره کشور میشود به همراه عدم تخصص و نقص در مدیریت از جمله دلایل این امر به شمار میرود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره شیوه اعتراضش به نتایج انتخابات سال 88 و عدم پیگیری آن بیان داشت:پس از اعلام نتایج انتخابات دوره گذشته کسانی که به من رأی داده بودند خواستار پیگیری اعتراضاتشان از سوی من شدند اما من بر خلاف دو کاندیدای دیگر که اعتراض خیابانی را انتخاب کردند اعتراض از مسیر قانون را در پیش گرفته و پس از انتقال همه شکایات به شورای نگهبان، نسبت به رأی و تصمیم این شورا تمکین کردم.
رضایی با بیان اینکه مشارکت و اعتراض دو روی سکه مردمسالاری است عنوان کرد: اما کسانی در این میان تنها مشارکت را نشانه مردمسالاری و از سویی دیگر افرادی فقط اعتراض و فریاد زدن را دلیل مردمسالاری میپندارند.
این کاندیدای ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم احترام به قانون از کسانی که رد صلاحیت میشوند خواست بر مبنای قانون حرکت کنند و تصریح کرد: اگر من هم رد صلاحیت میشدم باز به قانون تمکین میکردم و اگر قرار بر اعتراض بود مسیر قانونی را بر هر شیوه دیگر ترجیح میدادم./ج1