دولت برای کنترل قیمت تجهیزات پزشکی برنامه ی ویژه ای در نظر گرفته است و با پرداخت یارانه میزان افزایش را جبران می کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ حسین کیوان، مدیر کل تجهیزات پزشکی درباره برنامه وزارت بهداشت برای کنترل بازار برای تجهیزات پزشکی گفت: این برنامه، برای وزارت بهداشت نیست و برنامه خود دولت بوده و با افزایش قیمت ارز و پرداخت مبالغ ریالی به عنوان یارانه که مبلغی در حدود 2200 میلیارد تومان است این تعداد بیشتر از میزان افزایش نرخ ارز است و به نوعی توانستند این میزان افزایش را جبران کنند تا با این کار فشاری بر بیماران وارد نشود. 

وی در خصوص افزایش 40 تا 50 درصدی اقلام پزشکی گفت: به هر حال با افزایش قیمت ارز، قیمت تجهیزات پزشکی ، داروها و همه ی اقلامی که ارز دریافت می کنند افزایش پیدا می کند و این افزایش با وجه پرداختی توسط دولت جبران می شود که البته اینکه پول به بیمه ها پرداخت می شود یا به بیماران هنوز تصمیمی گرفته نشده است. 

کیوان در پاسخ به اینکه برنامه وزارت بهداشت برای رفع انحصار از نمایندگی های شرکت های خارجی چیست، عنوان کرد: اینکه این تجهیزات در انحصار کشورهای خارجی است، مطلب درستی است اما این شرکت ها عامل ایجاد انحصار در کشور نیستند و خود ما باید انحصار‌ها را بر‌داریم تا کسانی که توانمندی تجاری دارند همان اجناس با کیفیت خارجی را از همان شرکت های بزرگ خارجی به داخل کشور وارد کنند که این کار توسط وزارت بهداشت انجام خواهد شد و با استفاده از مکانیزم تجارت موازی کاهش قیمت کالاها را به دنبال خواهد داشت. 

وی در توضيح مشکلات دریافت مجوز توسط تولید کنندگان افزود: آنچه که مربوط به وزارت بهداشت است صدور مجوز با کمترین کاغذ بازی و معطلی و پس از آن صدور تأئید پس از احراز کیفیت کالا و خرید توسط بیمارستانهاست که این کار را انجام خواهیم داد چون در حال حاضر فقط به کیفیت کالا فکر می کنیم و به اینکه این کالا تأثیر منفی بر سلامت بیمار نداشته باشد. 

وی افزود: متأسفانه موانعی که مربوط به جاهای دیگر است و همچنین قوانینی که خیلی ضروری نیستند، همچنین وجود یک نگرش سنتی به تولیدات تک باعث وجود روند کند برای دریافت مجوز نشده اند که این در حوزه اختیارات ما نیست و فقط به کیفیت و اصالت کالا توجه می کنیم و بر این اساس برای آن مجوز صادر می کنیم و به مراکز دولتی اعلام می کنیم که اقلام تائید نشده را خریداری کنند. 

وی اظهار داشت : ارز مرجع برای تجهیزات پزشکی جذب نشده است و قیمت گذاری با نرخ مبادله ای صورت می گیرد و این قیمت گذاری برای کالاهایی که مواد اولیه آنها وارد نشده و یا کالایی که به صورت کامل وارد می شود متفاوت است . 

کیوان در خصوص نحوه نظارت بر کالاهایی که با ارز آزاد وارد می شوند گفت: نظارت به این کالاها وجود دارد که البته به خاطر وجود حجم بالای کاری که ایجاد می شود کالاهایی که ضرور‌تی ندارند و قیمت آنها در بازار آزاد متعادل بوده و سوء استفاده ای از آنها صورت نمی گیرد را رها می کنیم. 

وی در پایان در خصوص نحوه قیمت گذاری تجهیزات پزشکی گفت: قیمت های جدید کالا محاسبه می شود و پس از دریافت اسناد و بر اساس هزینه های انجام شده و با افزودن 18 درصد سود مشخص می شود و برای کالاهایی که در انبارها موجود است براساس نوع ارز تخصیص داده شده محاسبه می شود./ح
برچسب ها: دوات ، ارز ، تجهیزات پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی علاقبند
۲۲:۰۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۲
لطفا برای من ازسال نمایید
آخرین اخبار