سقف اتاق کوچک خانه کاه گلی مرد روستایی از سوختن هیزم سیاه شده است به هر سوی که نگاه کنی سیاهی دیده می شود،چراغ فانوس که سالها به خانه او روشنایی کم سویی می بخشید هم فرسوده شده است.

مرد روستایی صدها کیلومتر دورتر از شهر اینک برای فرار از این وضعیت تصمیم می گیرد از روستا برود و جایی بهتر پیدا کند.
او طوری صحبت می کند که انگار درس فلسفه خوانده است و در ادامه می گوید برای تامین آینده ای بهتر برای فرزندان خود تصمیم به مهاجرت به حاشیه شهر یاسوج گرفته است.
وی ادامه می دهد فرزندانش او را تحت فشار قرار داده اند که برای ادامه تحصیل در شرایط بهتر باید به شهر کوچ کنیم .
اما مرد روستایی این تصمیم را با آمدن روشنایی و برق به روستای خود به فراموشی می سپرد ،آمدن روشنایی و برق به روستا به او امید بیشتر برای زندگی می دهد .
یکی از خدمات دولت برای محرومیت زدایی از روستاها در استان های کمتر توسعه یافته برق رسانی است به همین منظور در طول حیات انقلاب اسلامی برق رسانی به روستاها در دستور کار دولتها قرار گرفت.
استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استانهایی است که به دلیل وضعیت کوهستانی وتوپوگرافی ، خدمت رسانی به مناطق مختلف آن به سختی و با هزینه های فراوان صورت می گیرد.
با این وجود خدمت رسانی به مردم غیور این خطه همچون سایر مناطق کشور بصورت مستمر ادامه دارد .
برق رسانی به نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بیانگر این موضوع است که دولت تا چه اندازه نسبت به رفع مشکلات روستائیان و تامین امکانات اولیه در روستاها تاکید داشته است.
به عقیده برخی کارشناسان اقتصادی بعد از آب، برق رسانی به مناطق مختلف می تواند زمینه بروز شکوفایی و پیشرفت را برای مردم آن مناطق به ارمغان آورد.
با آمدن برق به روستا ها و مناطق دوردست استان یکی از مشکلات مهم مردم یعنی تامین آب آشامیدنی سالم با استفاده از پمپ های الکتریکی مهیا شده است .
بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 1355 و اصلاحات بعدی آن در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تعداد روستاهای دارای برق، قبل از انقلاب اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد تنها 30 روستا بوده است.
اما در چند سال اخیر به همت دولتمردان علاوه بر اینکه تمامی روستا های بالای 20 خانوار،بیش از 400 روستای زیر 20خانوار نیز از نعمت برق برخوردار شده اند.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  گفت: یک هزار و 693 روستاهای برق رسانی شده دراین استان وجود دارد.

ˈحسن کریمیˈ افزود: تعداد ایستگاههای دائمی و موقت کنونی برق این استان 13 ایستگاه است که ایستگاه های موقت برق براساس برنامه ریزی های بعمل آمده به ایستگاه های دائمی تبدیل می شوند.
وی گفت: ظرفیت ایستگاه های موجود برق در کهگیلویه و بویراحمد 800 مگاوات است که از این میزان 387 مگاوات در زمان پیک بار مصرف می شود.
وی با بیان اینکه با احداث پست های جدید طی چهارسال آینده ظرفیت پست ها نیز دو برابر می شود ، خاطرنشان کرد: هیچگونه مشکلی برای تامین برق مشترکین و متقاضیان تولیدی و صنعتی در آینده نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد دستاورد سفر اول تا سوم هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد را 17 پروژه ذکر کرد که همه اجرایی شده است.
وی تصریح کرد:در زمینه توسعه شبکه شهری طی ده سال کذشته بیش از یکهزارو 600 کیلومتر شبکه فشار متوسط و بیش از یکهزار و 100 کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان راه اندازی شده است.
معاون بهره بردای شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ظرفیت پست های برق در کهگیلویه و بویراحمد طی دو سال آینده به بیش از یک هزار و 200 مگاولت آمپر خواهد رسید.
ˈمحمد ابراهیم اسکندریˈافزود:چنانچه طرح های صنعتی در دست بررسی و اجرا به مرحله تولید برسند مصرف برق استان به حدود 800 مگاوات خواهد رسید.
این مفام مسوول اظهار داشت:توسعه اقتصادی ، فرصت های شغلی جدید ، اعتماد بیشتر بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ، افزایش ظرفیت برق شهرستان ها و پایداری برق از مهمترین فواید راه اندازی ایستگاههای جدیداست.
مهندس ˈحسن کریمیˈ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمدهم گفت:در سال گذشته 20پروژه برقرسانی درکهگیلویه وبویراحمد افتتاح شد که این پروژه ها شامل برقرسانی به روستاها،روشنایی معابر در روستاها،طرح های کاهش تلفات، اصلاح و بهینه سازی بوده است.
به گفته مدیر برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای انقلاب تاکنون تمامی روستاهای بالای 20 خانوار یعنی یک هزار و 647 روستا برقرسانی شده است. حسین نامی آذرˈ با بیان اینکه برق رسانی به روستاهای زیر 20 خانوار در دستور کار است از در دست اجرا بودن برقرسانی به 35 روستای استان با اعتبار 19 میلیارد و 132 میلیون ریال درسال جاری خبر داد.
وی افزود: تأمین اعتبار این روستا ها از محل اعتبارات توانیر ، تملک دارایی های سرمایه ای و دو درصد نفت و گاز پیش بینی شده تأمین می شود.
وی افزود : از این تعداد 12 روستا در کهگیلویه ، 7 روستا در گچساران ، 11 روستا در بویراحمد و 4 روستا در بهمئی و یک روستا هم در دنا هستند.

.مدیر برق روستایی کهگیلویه و بویراحمد افزود:پراکندگی سکونت اهالی روستاها، اقلیم شکننده مناطق ، سخت گذری ، کوهستانی و نبود جاده دسترسی از جمله مهمترین مشکلات برقرسانی به روستاهای این استان است.
معاون بهره بردای شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از احداث 11 ایستگاه جدید برق طی چهارسال آینده در مناطق مختلف این استان خبر داد.
وی افزود:از این تعداد 6 ایستگاه در شهرستان های گچساران ، بویراحمد و کهگیلویه هرکدام دو ایستگاه و چرام ، دنا ، باشت و بهمئی نیز هرکدام یک ایستگاه جدید برق احداث می شود.
اسکندری گفت: تامین برق مشترکین خانگی ، صنعتی و واحدهای تولیدی ، کاهش بار و طول فیدرها ( خطوط ) ، برطرف شدن افت ولتاژ مشترکین و کاهش بی نهایت خاموشی ها از فواید ایستگاههای جدید خواهد بود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد هم یکی از مشکلات این سازمان را انشعابات غیر مجاز برق دانست و گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 14 هزار انشعاب غیرمجاز برق در مناطق مختلف استان جمع آوری شده است.
کریمی گفت: استفاده غیرمجاز از انشعابات برق در استان باعث ایجاد نوسانات برق، پارگی شبکه ها، قطع برق، هدرروی انرژی و ایجاد برخی نگرانی های مردمی شده است.
وی از مدیران منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خواست در زمینه ایجاد ایستگاههای برق استان نهایت همکاری را با مسوولان شرکت برق داشته باشند.
با این حال با کوچکترین تفکری میتوان فهمید که برخورداری از امکانات رفاهی از جمله برق و آب، میتواند نقش تعیین کننده ای در پیشگیری از بسیار از معضلات و مشکلات اجتماعی جامعه بخصوص در روستا ها داشته باشد.
جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها،رونق کشاورزی با استفاده از روشهای نوین آبیاری،برخورداری از امکانات رفاهی وابسته به نیروی الکتریکی(مانند رادیو و تلوزیون)از جمله مزایای برخورداری از نیروی برق است./س

برچسب ها: برق ، خدمت ، امید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.