کتاب اصول گرايی در انديشه امام خمينی(ره) به قلم مریم سالاری سه دران و عباس کاکايي باغچه ميشه منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب اصول گرايی در انديشه امام خمينی(ره) به قلم مریم سالاری سه دران و عباس کاکايي باغچه ميشه منتشر شد.
در این کتاب چنین می خوانیم:انقلاب اسلامي ايران در مسير تكاملي خود همواره موجد مفاهيم تازه‌اي است كه نشان از پويايي آن دارد. مفهوم اصول‌گرايي هرچند در سال‌هاي اخير به يكي از پارادايم‌هاي انقلاب اسلامي مبدل گشته، در گذشته‌اي نه چندان دور با واژه‌هايي ديگري همراه بود. هم‌اكنون مفهوم اصول‌گرايي در ابعاد وسيع‌تري به¬ويژه در تضاد و تقابل با انديشه‌ي ليبرال دموكراسي، فضاهاي جهاني را جستجو مي‌كند.
اصول‌گرايي نيز همانند ساير مفاهيم، از مكتب امام خميني ظهور كرد و خاستگاه آن انقلاب اسلامي است. اصول‌گرايي بازتوليد ارزش‌هاي انقلابي و اسلامي در همه¬ی زمان¬هاست. انقلاب اسلامي در زيرين‌ترين لايه‌هاي خود ريشه در نگرش كل‌گرايانه¬ی توحيدي امام خميني دارد و در انديشه‌ي توحيدي امام، يك نگاه سيستمي و يك‌پارچه به همه¬ی عالم از جمله دين و سياست وجود دارد. در نتيجه ذات حركت سياسي و اجتماعي در انديشه¬ی امام خمينی توحيدي است و جهتِ ديني دارد. 
اصول‌گرايي رويكردي حداكثرگرايانه به دين است كه در آن سعي مي‌شود همه‌ي پديده‌هاي اجتماعي و عرفي در كليت ديني و توحيد تعريف شوند و همه‌ي پديده‌ها در مسير تربيت انسان، ساماندهي مي‌شوند. حتي واژه‌ي «سياست» كه تعريفِ مرسوم آن صرف‌ِ اعمال قدرت از منظر جامعه‌شناسان سياسي است، در رويكرد اصول‌گرايانه جهتِ اصلاحي و تربيتي به خود مي‌گيرد. از اين منظر، هدف حكومت و سياست تربيت انسان براي رسيدن به خدا و تقرب به اوست. هدف از تشكيل حكومت اسلامي در مكتب امام خميني، اجراي احكام اسلام است و به همين دليل انقلاب اسلامي در مقايسه با ساير انقلاب‌ها از گفتمان مخصوص به خود برخوردار است كه آن را از ديگر حركت‌هاي مشابه متمايز مي‌سازد. بنابراين اصول‌گرايي در مكتب امام خميني در واقع احياي اسلام ناب محمدي است كه ركن اصلي آن توحيد و ركن دوم آن وحدت مردم براساسِ محوريت توحيد و ركن سوم آن رهبري فقيه جامع‌الشرايط در عصر غيبت امام معصوم(ع) است. عناصر و مؤلفه‌هاي چنين ديدگاهي به‌طور مفصل در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ظهور و بروز يافته است كه در واقع محصول مبارزات طولاني مردم ايران به رهبري امام خميني و اسقاط رژيم سلطنتي پهلوي به شمار مي‌رود.
به اين ترتيب اصول‌گرايي در واقع ظهور ماهيت انقلاب اسلامي و مكتب امام خميني است و به يك حزب يا جناح سياسي خاصي منحصر نمي‌شود و به همين دليل داراي ويژگي‌هاي مشخص است كه محوريت آن حاكميت اسلام ناب محمدي و مبارزه با طاغوت‌هاي داخلي و استكبار جهاني مي‌باشد.
لازم به ذکر است اين کتاب در شمارگان 2000 نسخه و 276 صفحه و به قیمت 85.000ريال روانه بازار نشر گردیده است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار