بهره برداری از فلزات گرانبها مثل طلا، مس، منگنز و دیگر فلزات از کف اقیانوس ها مطرح و اجرا شد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ ایده بهره برداری از فلزات گرانبهایی مثل طلا، مس، منگنز، کبالت و دیگر فلزات که در کف اقیانوس ها وجود دارد مطرح و مورد پذیرش قرار گرفت این نظریه برای چندین دهه مطرح شده  اما به تازگی بر اثر عواملی چون افزایش قیمت این کالاها و تکنولوژی های استخراج جدید امکان پذیر شد.

کارشناس محیط زیست نسبت به استخراج از بستر دریاها در فواصل طولانی مدت هشدار داده و می گویند این کار در اکوزیست گیاهی و جانوری اثر خواهد داشت.

در این بررسی که با افزایش بی سابقه شرکت های استخراج دولتی و خصوصي رو برو شد به تلاش برای استفاده از فناوری های نوین اشاره کرده است و تاکنون 17 محور برای این بهره برداری انجام گرفته که این تلاشها بیشتر در مناطق وسیعی از اقیانوس اطلس، اقیانوس هند انجام شد.

سازمان ISA که وظیفه بهره برداری از کف دریا در کل جهان را به عهده دارد اولین مناقصه عمومی را برگزار کرد و در ادامه آن سخنگوی این شرکت می گوید ما در آستانه کشف جدید در بستر اقیانوس هستیم.

در این گزارش آمده از 27 میلیارد تن ندول یا شن و ماسه کف دریا 7 میلیون تن منگنز، 340 میلیون تن نیکل، 290 میلیون تن مس، 18 میلیون تن کبالت وجود دارد که میزان قابلیت استخراج آن به طور دقیق مشخص نیست.

در پایان گزارش محققان محیط زیست نسبت به استخراج ابراز نگرانی کرده و می گویند اگر استخراج در ناحیه ای از کف دریا ها انجام گیرد سبب می شود تا اکوزیست آن منطقه خراب شده و حیوانات و گیاهان شروع به حرکت کرده و آن منطقه را ترک کنند./ح
برچسب ها: طلا ، اقیانوس ، استخراج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار