اركان اساسي آموزش اخلاق حرفه اي در علوم پزشكي نيازمند بازنگری است.استفاده از اساتيد فاضل كه توانايي الگو شدن را داشته باشند، تربيت فضيلت گرايانه اساتيد، توانمندسازي اساتيد در حوزه دانش و عمل اخلاقي از جمله عواملی هستند كه سبب بهبود استقرار مفاهيم اخلاقي در حوزه سلامت جامعه شوند.

مصيب مظفري، دکترای پرستاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: مسئوليت دانشگاه ها، علاوه بر ايجاد تخصص و مهارت، ايجاد نگرش هاي اخلاقي ديني، انساني، اجتماعي و وظيفه مداري حرفه اي است. ايجاد دانش، نگرش و عمل اخلاقي در دانشجويان علوم پزشكي، نيازمند برخي عوامل مانند بسترمناسب، برنامه آموزشي، روش تدريس و محتواي موثر و استاد صلاحيت دار است.

وی با بیان اینکه اركان اساسي آموزش اخلاق حرفه اي در علوم پزشكي نيازمند تجديد نظر است گفت: استفاده از اساتيد فاضل كه توانايي الگو شدن را داشته باشند، تربيت فضيلت گرايانه اساتيد، توانمندسازي اساتيد در حوزه دانش و عمل اخلاقي، تغيير روش هاي سنتي تدريس اخلاق به روش هايي مانند استاد شاگردي، آموزش موردي و تنظيم و شرح مسائل مبتلا به اخلاق حرفه اي به شكل روايت، بهسازي محتوا با تأكيد بر فرااخلاق، اخلاق اسلامي و تا حدودي اخلاق هنجاري، از جمله پيشنهاداتي هستند كه مي توانند سبب بهبود استقرار مفاهيم اخلاقي در حوزه سلامت جامعه شوند.

مظفری تصریح کرد: علاوه بر اين لازم است كه بستر اخلاقي جامعه پشتيبان ترويج اخلاق حرفه اي باشد، اين مهم حاصل برآيند حوادث اجتماعي وسياسي و اقتصادي جامعه است و نيازمند اقدامات دراز مدت فرابخشي است./ح

برچسب ها: آموزش ، اخلاق ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.