مصيب مظفري، دکترای پرستاری در گفتگو با
خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: مسئوليت دانشگاه ها، علاوه بر ايجاد تخصص و مهارت، ايجاد نگرش هاي اخلاقي ديني، انساني، اجتماعي و وظيفه مداري حرفه اي است. ايجاد دانش، نگرش و عمل اخلاقي در دانشجويان علوم پزشكي، نيازمند برخي عوامل مانند بسترمناسب، برنامه آموزشي، روش تدريس و محتواي موثر و استاد صلاحيت دار است.
وی با بیان اینکه اركان اساسي آموزش اخلاق حرفه اي در علوم پزشكي نيازمند تجديد نظر است گفت: استفاده از اساتيد فاضل كه توانايي الگو شدن را داشته باشند، تربيت فضيلت گرايانه اساتيد، توانمندسازي اساتيد در حوزه دانش و عمل اخلاقي، تغيير روش هاي سنتي تدريس اخلاق به روش هايي مانند استاد شاگردي، آموزش موردي و تنظيم و شرح مسائل مبتلا به اخلاق حرفه اي به شكل روايت، بهسازي محتوا با تأكيد بر فرااخلاق، اخلاق اسلامي و تا حدودي اخلاق هنجاري، از جمله پيشنهاداتي هستند كه مي توانند سبب بهبود استقرار مفاهيم اخلاقي در حوزه سلامت جامعه شوند.
مظفری تصریح کرد: علاوه بر اين لازم است كه بستر اخلاقي جامعه پشتيبان ترويج اخلاق حرفه اي باشد، اين مهم حاصل برآيند حوادث اجتماعي وسياسي و اقتصادي جامعه است و نيازمند اقدامات دراز مدت فرابخشي است./ح