متأسّفانه در قضاياي سياسي بسيار مشاهده مي‌شود که افراد ناآگاه يا مغرض، براي رضاي خدا تهمت مي‌زنند، اهانت مي‌کنند، دروغ مي‌گويند و از غيبت ديگران نه‌تنها لذّت مي‌برند، بلکه آن را يک واجب شرعي مي‌شمارند و علي‌رغم اطلاع از عظمت گناه آبروريزي و تخريب شخصيّت ديگران، گناه خود را توجيه مي‌کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،حضرت آيت‌الله مظاهري در درس اخلاق هفتگي، خود در مسجد حکیم اصفهان، ماه‌هاي رجب، شعبان و رمضان را بهار تهذيب نفس و مقدّمۀ ظهور نور خداوند متعال در دل آدميان برشمرد و تأکيد کردند: اهل معرفت، پس از طيّ مدارج عرفاني و منازل اوّليۀ سير و سلوک، ماه رجب را به تهذيب نفس و خودسازي اختصاص مي‌دهند و پس از ريشه‌کن کردن رذائل و صفات ناپسند اخلاقي، با صفاي دل، وارد ماه شعبان شده و در فرصت بي‌نظير ماه شعبان، فضائل نيکوي انساني و فضائل حسنۀ اخلاقي را در دل خود جايگزين رذائل مي‌کنند.

ايشان با اشاره به لزوم بيداري و مراقبت در سه‌ ماه بهار تهذيب و تزکيه، ادامه دادند: انسان در اثر تهذيب نفس و خودسازي در دو ماه رجب و شعبان و پس از گذار از منازل عرفاني تخليه و تحليه، مي‌تواند در ماه مبارک رمضان به منزل تجليه برسد و در آن مقام، نظاره‌گر نور خداوند در دل خويش باشد و قدرت حقيقي تشخيص حق از باطل را به دست آورد.

معظم‌له ريشه‌کن کردن يا دست‌کم سرکوب کردن رذائل اخلاقي و نيز مزيّن کردن دل به فضائل نيکوي اخلاقي را براي رسيدن به منزل تجليه، ضروري دانست و افزودند: اگر انسان بتواند در دو ماه رجب و شعبان، رذائلي همچون حسادت، خودخواهي، دنياگرايي، رياست‌طلبي، کينه‌توزي و هواپرستي را از دل خود ريشه‌کن يا سرکوب کند و پس از آن، دل خويش را به فضائل ارزشمندي نظير ديگرخواهي، ايثار، گذشت، صداقت و سخاوت، بيارايد.آنگاه در ماه مبارک رمضان، با نور خداوند راه‌هاي سلامتي، سعادت و رستگاري فراروي او گشوده مي‌شود و در نهايت، خداوند تعالي بر دل او حکومت خواهد کرد و با حکومت خداوند بر دل او، همواره در صراط مستقيم و مسير هدايت، باقي خواهد ماند.

حضرت آيت‌الله مظاهري با اشاره به واقع شدن ميلاد خجستۀ اميرالمؤمنين«سلام‌الله‌عليه» و مبعث پيامبراکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم» در ماه رجب، بر لزوم بهره‌گيري معنوي از آن دو فرصت گران‌بها تأکيد کرده و افزودند: مسلمانان در ماه رجب که زمان ابراز بندگي است، بايد با عمل به دستورات قرآن کريم و پيروي از اهل بيت«سلام‌الله‌عليهم» از زير پرچم و سلطۀ شيطان خارج شده، روح و قلب خود را به حاکميّت خداوند سبحان بسپارند تا از گزند سقوط و انحراف و فريب شياطين انسي و جنّي در امان باشند.

ایشان ماه رجب و به خصوص ليلة‌الرّغائب را بهانه‌اي براي رغبت مؤمنان جهت نيل به مقام آدميّت دانسته و تصريح کردند: رغبت به خودسازي، رغبت به آدم شدن و رغبت به عبادت و رسيدن به مقام عبوديّت، در ماه رجب با کنار نهادن خوديّت و حرکت به سوي خدواند متعال حاصل مي‌شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان در اين زمينه افزودند: فاصلۀ بين انسان و خداوند يک قدم بيش نيست و اگر کسي بتواند روي نفس امّاره پا بگذارد و يک قدم به سوي خداوند سبحان حرکت کند، در قدم دوّم به خداوند تعالي خواهد رسيد، به شرط آنکه توجّه، هوشياري و مراقبت لازم را داشته باشد.

حضرت آيت‌الله مظاهري در ادامۀ بيانات خود، با ابراز خرسندي از جايگاه ويژه‌اي که سنّت حسنۀ اعتکاف، در جمهوري اسلامي و بين جوانان مؤمن و خداجو، پيدا کرده است، خواستار توجّه بيشتر معتکفين خصوصاً جوانان به اسرار اعتکاف شده و خاطرنشان ساختند: اعتکاف، سنّت پيامبراکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم»، ائمّۀطاهرين«سلام‌الله‌عليهم» و بزرگان دين است و  در تعالي روح و پيشرفت معنوي انسان تأثير به‌سزا دارد.

امّا جوانان عزيزي که معتکف مي‌شوند، بايد به جنبۀ باطني و اسرار دروني اين عبادت ارزشمند نيز توجّه کنند و در سه روز اعتکاف با تمرين تقوا و با استمرار در اجتناب از گناهان، به مبارزه با صفات رذيله بپردازند و پس از اتمام اعتکاف، ملکۀ تقوا و نيز ملکۀ فضائل اخلاقي که در دل خود بارور کرده‌اند را به عنوان سوغات و ره‌آورد اعتکاف به جامعه و در بين خانوده‌ها و دوستان خود ببرند.

ايشان در اين‌باره با اشاره به آثار سوء گناه در زندگي و در حرکت معنوي انسان، افزودند: اعتکاف همراه با معصيت، برکات آن عبادت ارزشمند را به طور کلّي محو مي‌سازد. بنابراين معتکفين عزيز بايد توجّه داشته باشند که از گناه و به خصوص در شرايط حسّاس فعلي، از غيبت، تهمت، اهانت و شايعه، پرهيز جدّي داشته باشند، وگرنه اعتکاف و روزه‌داري آنان ارزش معنوي نخواهد داشت.

*تبلیغات کاندیداها در حد متعارف باشد

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در بخش پاياني بيانات خود با عنايت به نزديک شدن موعد انتخابات رياست جمهوري، اصل انتخابات در جمهوري اسلامي ايران را امري لازم و مفيد و مطلوب دانسته و با اشاره به اينکه در انتخابات، گريزي از تبليغات براي معرّفي نامزدها نيست، خاطرنشان ساختند: همان‌طور که بارها گفته شده، تبليغات انتخابات، اولاً بايد صادقانه و در حدّ متعارف باشد و ثانياً معرّفي يک نامزد نبايد با نفي ديگران و تخريب ديگر نامزدها همراه شود.

*تبلیغات مبالغه‌آمیز با جمهوری اسلامی سازگار نیست

ايشان در اين زمينه تصريح کردند: انتخاباتي که با تبليغات مبالغه‌آميز و دروغ گفتن کانديداها يا حاميان آنان، ارائۀ وعده‌هاي غيرعملي، اسراف در تبليغات و استفاده از تشريفات و تجمّلات و به خصوص تخريب ديگر نامزدها و اهانت، تهمت و شايعه‌سازي، همراه باشد، نه تنها انتخابات اسلامي و موردپسند دين اسلام نيست، بلکه با تنزّه جمهوري اسلامي نيز سازگاري ندارد.

این استاد خارج با يادآوري تقارن ايّام تبليغات انتخابات با ماه رجب، اظهار داشتند: مردم بايد آگاه باشند که غفلت نسبت به گناه و بي‌توجّهي نسبت به اهميّت و آثار سوء گناهان بزرگي همچون غيبت، تهمت، اهانت و شايعه در اين ايّام، موجب محروميّت آنان از برکات و آثار بي‌بديل ماه رجب مي‌شود و در اين ماه ارزشمند به جاي خودسازي و آدم‌سازي، محکوم به شيطان‌سازي و تبعيّت از شياطين انسي و جنّي مي‌شوند که عاقبتي به جز جهنّم و عذاب سخت قيامت نخواهد داشت.

*برای به قدرت رسیدن دیگری خود را جهنمی نکنید

ايشان در اين‌باره ضمن تأکيد بر اينکه حاميان نامزدها صرفاً حقّ تبليغ متعارف و تعريف صادقانه از کانديداي مورد نظر خود را دارند، به حرمت شرعي تخريب رقباي انتخاباتي اشاره کرده و افزودند: واي به حال افرادي که براي تأمين دنياي ديگران و براي به قدرت رساندن آنان، با گناهان بزرگي مثل تهمت، اهانت و تخريب شخصيّت رقبا، خود را جهنّمي مي‌کنند.

 آيت‌الله العظمی مظاهري با اشاره به برخي آيات و روايات، گناه و معصيت را مانع بزرگي براي رسيدن به مقاصد و اهداف دنيوي و اخروي دانسته و اضافه کردند: علاوه بر آيات قرآن کريم، امام حسين«سلام‌الله‌عليه» در روايتي مي‌فرمايند: اگر کسي بخواهد از راه گناه به مقصود خود برسد، نه تنها در رسيدن به مطلوب موفق نمي‌شود، بلکه دوان دوان به سوي ضدّ آن پيش خواهد رفت.

*از راه گناه کسی به مقصود نخواهد رسید

ايشان تأکيد کردند: بر اساس روايت نوراني امام حسين«سلام‌الله‌عليه» که به تجربه نيز کراراً اثبات شده است، اگر کانديداهاي رياست جمهوري يا حاميان آنان، براي پيروزي در انتخابات، آلوده به گناه شوند و به خصوص اگر در تبليغات خود، راه مذموم دروغ، خيانت، تخريب شخصيّت، اهانت و تهمت به ديگران را در پيش گيرند، حتماً به هدف نهايي و نتيجۀ مطلوب خود نخواهند رسيد.

ايشان در اين زمينه ادامه دادند: اگرچه ممکن است برخي نامزدها با توسّل به گناه و معصيت، رأي بياورند و به ظاهر پيروز انتخابات شوند، امّا مهم آن است که گناه آنان، موجب بي‌برکتي کار آنان خواهد شد و از سمت و مسئوليتي که دارند نمي‌توانند نتيجه‌گيري و بهره‌گيري لازم را به خصوص جهت خدمت‌رساني به مردم داشته باشند و اين حقيقت، علاوه بر سوء عاقبت خودشان، براي جمهوري اسلامي و مردم نيز خسارات جبران‌ناپذيري به همراه خواهد داشت.

*در ماه خودسازی مراقب کردار خود باشید

حضرت آيت‌الله مظاهري با اشاره به نقش مخرّب توجيه گناه در سقوط و انحراف انسان، تأکيد کردند: از همۀ نامزدها، حاميان آنان و به خصوص از همۀ مردم تقاضا دارم در ماه رجب که ماه عبادت و خودسازي است، مراقب کردار و گفتار خود باشند و نسبت به گناهاني نظير غيبت، تهمت و اهانت، مواظبت کامل داشته باشند و اگر هم در اين شرايط حسّاس، گناهي از آنان سر زد، تقاضا دارم گناه خود را توجيه نکنند و جلوۀ ديني و مذهبي به گناه خود ندهند که اين خطاي بزرگ، آنان را در سراشيبي سقوط و  انحراف مي‌اندازد که نجات از آن بسيار سخت است.

ايشان ادامه دادند: جرج جرداق مسيحي در کتاب خود راجع به شهادت اميرالمؤمنين «سلام‌الله‌عليه» مي‌نويسد: انسان به جايگاهي مي‌رسد که وليّ خدا را در خانۀ خدا، براي تقرّب به خدا مي‌کشد.

*رستگاری کسی که شخصیت دیگران را تخریب کند محال است

معظم‌له افزدودند: متأسّفانه در قضاياي سياسي بسيار مشاهده مي‌شود که افراد ناآگاه يا مغرض، براي رضاي خدا تهمت مي‌زنند، اهانت مي‌کنند، دروغ مي‌گويند و از غيبت ديگران نه‌تنها لذّت مي‌برند، بلکه آن را يک واجب شرعي مي‌شمارند و علي‌رغم اطلاع از عظمت گناه آبروريزي و تخريب شخصيّت ديگران، گناه خود را توجيه مي‌کنند و به عنوان از صحنه خارج کردن رقيب، به گناهان بزرگ خود، توجيه و جلوۀ ديني مي‌دهند. ولي بايد بدانند که سقوط آنان حتمي و سعادت و رستگاري آنان در حدّ محال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار