نزدیك‌شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری و اعلام آمادگی شخصیت‌های مختلف برای حضور در این عرصه خطیر تا نهایی‌شدن ثبت‌نام نامزدها، حال و هوای خاصی بر فضای سیاسی كشور حاكم كرده است. در این میان نامزدها با شعارهای انتخاباتی خود راهكارهایی برای حل مشكلات اقتصادی كشور ارائه می‌كنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،نزدیك‌شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری و اعلام آمادگی شخصیت‌های مختلف برای حضور در این عرصه خطیر تا نهایی‌شدن ثبت‌نام نامزدها، حال و هوای خاصی بر فضای سیاسی كشور حاكم كرده است. در این میان نامزدها با شعارهای انتخاباتی خود راهكارهایی برای حل مشكلات اقتصادی كشور ارائه می‌كنند.

شبكه چهار سیما با تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، هنری و دینی با پشتوانه تحلیلی ـ پژوهشی می‌كوشد محفلی برای مشاركت نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان جامعه باشد.

این شبكه از اوایل اردیبهشت امسال چهارشنبه‌ها ساعت 19 با برنامه‌ای به نام «در مسیر انتخاب» شرایط موجود در كشور را در این مقطع با رویكردی خاص مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

برنامه با تلاش گروه فرهنگی و اجتماعی شبكه چهار سیما طراحی شده و پخش آن تا یك هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه خواهد داشت.

عنوان‌بندی برنامه برگرفته از آرمان‌ها و ارزش‌های ملی ـ مذهبی است و حس افتخار و اقتدار را به بیننده برنامه القا می‌كند به گونه‌ای كه مخاطب از همان ابتدا كنجكاو می‌شود موضوع برنامه را پیگیری كند.

برشمردن مشكلات پیش‌رو

حسن افشاری، مدیر گروه فرهنگی و اجتماعی شبكه چهارسیما درباره برنامه می‌گوید: در قالب برنامه‌ای 13 قسمتی كه هر قسمت آن 40 دقیقه است، موضوعات خاص كشور با نگاهی علمی و تخصصی بررسی می‌شود تا اهمیت مسائل پیش‌رو به دولت آینده گوشزد شود.

همچنین در حوزه اقتصادی، مباحث انرژی و چگونگی تولید انرژی‌های جدید در ایران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. او با بیان این كه بحث اقتصاد بدون نفت نیز یكی دیگر از موضوعات برنامه تلویزیونی است، می‌گوید: با توجه به تاكید رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود در مشهد مبنی بر این كه وابستگی اقتصاد ما به نفت باید كاهش یابد، این محور نیز در اولویت‌ موضوعی برنامه در مسیر انتخاب قرار گرفت. همچنین آموزش عالی، كار و اشتغال، شیوه‌های نوین كشاورزی و چند موضوع دیگر از مباحث این ویژه‌برنامه انتخاباتی است.

آینده‌نگری و آینده‌پژوهی

مسعود محمود‌خواه، تهیه‌كننده برنامه می‌گوید: این برنامه رویكرد آینده‌نگرانه‌ای دارد و با این رویكرد تحولات عمده حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مرتبط با زندگی روزمره مردم در سطح اقتصاد خرد و كلان را مورد بررسی و كنكاش قرار می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: تفاوت عمده این برنامه با دیگر برنامه‌های انتخاباتی، در نوع نگرش و شیوه كارشناسی برنامه نسبت به موضوعات روز است. در این برنامه با نگاهی عمیق و علمی به وظایف و اولویت‌های دولت آینده نگاه می‌شود و گونه‌ای جدید را برای واكاوی مسائل پیش گرفته است.

محمودخواه درباره این شیوه جدید می‌گوید: در این شیوه به جای آن كه به شعار انتخاباتی كاندیداها توجه شود، به انتظارات و خواسته‌های مخاطبان توجه می‌شود و چالش طرح‌های در حال اجرا یا طرح‌های گذشته با زبان علمی و كاربردی و با استناد به شرایط موجود، مورد بحث و كنكاش قرار می‌گیرد.

به گفته محمود‌خواه، مسائلی كه در این مجموعه واكاوی می‌شود صنایع، انرژی، كشاورزی، اقتصاد، خودرو، مسكن و دیگر حوزه‌های سیاست كلان كشور است و در هر برنامه یكی از موضوعات تخصصی با حضور سه الی چهار كارشناس نخبه دانشگاهی ارزیابی و وضع فعلی و آینده كشور در آن حوزه بررسی می‌شود؛ از قبیل این كه الان چه جایگاهی داریم و در افق سند چشم‌انداز كشور در هر حوزه خاص به چه اهدافی اندیشیده می‌شود. در واقع برنامه در مسیر انتخاب، نوعی آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در حوزه‌های تخصصی است.

محمود‌خواه همچنین می‌گوید: نگاهی متفاوت به مقوله انتخابات داریم یعنی به جای این كه از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پرسیده شود چه برنامه و الگویی برای كشور در آینده خواهید داشت، به آنها گفته می‌شود چه مسائلی پیش‌روی آنهاست تا با استفاده از نظر كارشناسان و فرهیختگان به دور از هرگونه جناح‌بندی سیاسی مشكلات جامعه كه در برخی زمینه‌ها كنكاش شده را دریابند و بدانند مخاطبان خواهان چه مطالباتی هستند.

پرسشگری و پاسخگویی

مسعود خیرخواه كه مجری ـ كارشناس برنامه‌های فرهنگی بخصوص در حیطه برنامه‌های كتاب‌محور است، اجرای برنامه در مسیر انتخاب را به عهده دارد.وقتی نظر او را در این مورد جویا می‌شوم، خیرخواه با صراحت می‌گوید: برنامه الزاما سیاسی نیست و در ساحت اجتماعی حركت می‌كند و یك محور كلی دارد كه به مسائل سیاسی هم وارد می‌شود، ولی موضوعات مطرح شده اجتماعی ـ فرهنگی هستند.

در این برنامه هركدام از حوزه‌های مورد بحث طی سه دهه اخیر مورد كاوش قرار گرفته و تعلل‌ها و كارهایی كه زمین مانده در قالب پرسش‌های چالشی و جدی در برنامه مطرح می‌شود. به گونه‌ای ذهنیت فكری افراد جامعه را در زمینه انتخابی كه پیش‌رو داریم، روشن می‌كند تا در زمان انتخاب همه‌ جنبه‌ها را در نظر بگیرند و با تجزیه و تحلیل‌های منطقی، بهترین انتخاب را داشته باشند.

برخی كه پرسش‌ها و دغدغه‌هایی كه مردم دارند و اساس بحث در این برنامه است بر مبنای مطالبه محور كردن خواسته مردم و پرسشگری و پاسخگویی مسئولان است، یعنی به طور جدی مسئولان در هر حوزه‌ای كه می‌خواهند وارد شوند برنامه‌ای مدون و كلان داشته باشند و با رفتن یكی و آمدن دیگری همه چیز به هم نخورد، زیرا آزمون و خطا كردن دیگر كافی است و نیاز است یك حركت مدون در حوزه مسائل فرهنگی و اقتصادی انجام شود. این ماجراها، به مراتب تاثیرگذاری بیشتری دارد تا مادامی كه روی مساله‌ای خاص تمركز كنیم.

مسعود خیرخواه معتقد است مجری، نماینده شعور ملت است. وقتی در این جایگاه می‌نشیند، مردم دوست دارند سوالات آنها جدی و با زبان علمی در برنامه مطرح و پاسخ هم گرفته شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار