با اعلام ورود شرای رقابت به حوزه قیمت گذاری قطعات خودرو و دیگر نهاده های تولید ، اظهار نظر های متفاوتی از سوی قطعه سازان در این خصوص مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، پس از تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو و پایان ماموریت شورای رقابت در حوزه تعیین قیمت خودرو ، جمشید پژویان از ورود شورا به حوزه قیمت گذاری قطعات و دیگر نهاده های تولید مرتبط با صنعت خودرو ظرف 6 ماه آینده خبر داده است.

وی اظهار داشت: در این زمینه، قیمت‌گذاری قطعات و نهاده‌های تولید قطعه مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیرا این مسئله تأثیر زیادی در قیمت تمام شده تولید خودروها دارد.

رییس شورای رقابت تصریح کرد:نهاده‌های تولید ممکن است به عنوان کالای مصرفی محسوب نشوند و در نتیجه، مصرف کننده متوجه افزایش قیمت آن نمی‌شود و هیچ انعکاسی در جامعه ندارد، اما به راحتی از سوی برخی افراد مورد افزایش قیمت قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان از ورود این شورا به حوزه قطعه استقبال کرده و می افزاید: چنانچه شورای رقابت برای تعیین قیمت قطعات خودرو توان کارشناسی داشته باشد، ورود این شورا به بحث قیمت گذاری مورد استقبال انجمن قطعه سازان قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: هر کدام از قطعات خودرو و مواد اولیه آن دارای تکنولوژی و دانش فنی خاص خود است لذا چنانچه شورای رقابت با در دست داشتن اطلاعات کافی در خصوص فرآیند تولید و روش ساخت قطعات، به بحث قیمت گذاری ورود کند ما از آن استقبال خواهیم کرد.

قربانی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون تولید قطعات با ضرر همراه است، افزود: این امکان وجود دارد که هدف شورای رقابت از ورود به زمینه قیمت گذاری قطعات، واقعی شدن قیمت ها و جبران صدمات وارده به صنعت و اقتصاد کشور باشد.

دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: چنانچه شورای رقابت با کارشناسی دقیق و برنامه ریزی، به زمینه قیمت گذاری قطعات وارد شود، امکان آن وجود دارد که قیمت ها به نسبت واقعی شود.

به گفته وی، نباید ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری قطعات به گونه ای باشد که این صنعت را مانند صنعت خودروسازی با مشکل مواجه سازد.

قربانی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش شدید قیمت نهایی محصولات که ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ ارز و بهره های بانکی بوده است، ورود صحیح شورای رقابت به این زمینه می تواند موجب جلوگیری از توقف تولید و وارد شدن صدمات بیشتر به صنعت خودروسازی شود.

اما در مقابل، ابوالقاسم آروند رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی از مخالفت این انجمن برای ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری قطعات خودرو سخن می گوید و می افزاید: صنعت خودرو انحصاری نیست و به نظر بنده شورای رقابت نباید در بحث قیمت گذاری خودرو و قطعات آن وارد شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خودرو در بازار و در فضای رقابتی قیمت خود را پیدا می کند، تصریح کرد: قطعه سازان  هیچ گونه یارانه ای از دولت دریافت نمی کنند و عمده ارز مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تهیه می کنند در نتیجه ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری قطعات صحیح نیست.

عضو انجمن قطعه سازان اظهار داشت: هر کالایی قیمت خاص خود را دارد و ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری قطعات خودرو هیچ کمکی به این صنعت نخواهد کرد.

وی متذکر شد: ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، ضربه بزرگی را به این صنعت وارد کرد و موجب توقف چند ماهه تولید شد همچنین سبب تعطیلی فعالیت 20 درصد از قطعه سازان شد.

آروند افزود: شورای رقابت حق ورود به بحث استاندارد خودروها را دارد اما در هیچ کشوری به این صورت در قیمت گذاری خودرو و قطعه دخالت نمی شود.

بر اساس این گزارش محمدرضا نجفی منش یکی دیگر از اعضای انجمن قطعه سازان معتقد است: اظهارنظر در خصوص این امر ، زود است چراکه به گفته رییس شورای رقابت ، ورود شورا به حوزه قطعه تا 6 ماه آینده انجام می گیرد و تا آن زمان ، شرایط صنعت قطعه و خودرو متغیر است.

وی ادامه داد: باید دید که آیا صنعت قطعه در زمان تعیین شده، با توجه به شرایط روز بازار ، نیاز به قیمت گذاری محصول از سوی این شورا دارد یا خیر./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار