خبرنگار حاشيه هاي پزشكي بخش خبري 20:30 گفت: هدف از پخش گزارش هاي تصويري، موضع گيري و سياه نمايي نيست، بلكه اعتماد سازي است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ يوسف سلامي ،خبرنگار حاشيه هاي پزشكي 20:30 با حضور در برنامه شب گذشته ثريا(شبكه يك سيما) با بيان اين مطلب افزود: پس از پخش گزارش ها واكنش هايي مبني بر سياه نمايي صورت مي گيرد؛ اما هدف اصلي ما از پخش گزارش هاي تصويري موضعگيري، سياه نمايي و تخريب نيست؛ بلكه اعتماد سازي است. از اين رو هميشه در كنار انجام كارهاي مثبت سازمان ها كارهاي منفي آنها را نيز مطرح مي كنيم.

وي با بيان اينكه طبق آمار مسئولان 80 درصد كارهاي درماني مردم در بخش هاي دولتي اتفاق مي افتد و گاهي نيز هزينه هاي درمان در بخش خصوصي سنگين تر است، ادامه داد: از اين رو مردم بيشتر به سمت بخش هاي دولتي روي مي آورند و بخش دولتي پناهگاه مردم است كه من و ديگر همكاران خبري در تلاش هستيم با پخش گزارش هاي خبري اگر مشكلي در اين زمينه است را اصلاح كنيم. همانطور كه وقتي در بيمارستان هاي اميراعلم و فارابي صف هاي طولاني مراجعه كنندگاني كه از نصف شب منتظر صبح بودند تا نوبتشان برسد را پخش كرديم، مسئولان خيلي سريع تماس گرفتند تا اين مشكل را برطرف كنند؛ اما گاهي اوقات نيز شايد گزارش هاي تندي پخش شود كه بايد ظرفيت نقد پذيري مسئولان افزايش يابد، كه آن نقدها نيز نقد سازنده است.

سلامي با بيان اينكه كادر پزشكي بيمارستان خدمات خوبي به مردم ارائه مي دهند، گفت: در زمينه پديده زيرميزي گزارشاتي داشتيم و حتي خيلي روي درمان بحث كرديم كه به نظرم بايد در بهداشت نيز سرمايه گذاري بيشتري كنيم.

وي در پايان با بيان اينكه برنامه ثريا برنامه اي است كه بر اساس كار پ‍‍ژوهشي به جلو حركت مي كند، اظهارداشت: اين ابتكار در كار خبري هم وجود دارد و ما نيز مشكلات را ابتدا از مسئولان پيگيري مي كنيم و پس از سنجش ميزان شايع بودن، آن را در برنامه هاي خبري پوشش مي دهيم.

همچنين در اين برنامه از زحمات و تلاش يوسف سلامي، خبرنگار حاشيه هاي پزشكي بخش خبري 20:30 در حوزه نظام سلامت تقدير شد.


سياستگذاري ها بايد قدرت اجرايي داشته باشد

دكتر سيد مويد علويان ، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله در برنامه شب گذشته ثريا (شبكه يك سيما) با بيان اينكه در سي سال گذشته در حوزه سلامت پيشرفتهاي خوبي را از نظر افزايش تعداد مراكز درماني، بيمارستان ها و مقالات داشتيم و از نظر سطح كيفي خدمات در منطقه قابل رقابت هستيم، گفت: رفتار ساز نبودن تعرفه ها، بالا بودن هزينه هاي درمان در بخش خصوصي(وجود صف هاي طولاني انتظار در ارائه خدمات)، عدم پاسخگويي مناسب در زماني كه قصوري رخ مي دهد، زياده خواهي برخي از پزشكان، عدم تعادل و اختلاف درآمد ميان ارائه كنندگان خدمات، عدم تفكيك بخش هاي خصوص و دولتي، وجود هزينه هاي القايي، نفوذ ذينفعان بخش خصوصي در نظام سلامت؛ و نداشتن اطلاعات جامع از مردم از جمله وضعيت نامناسب سلامت حال حاضر كشور است.


وي با بيان اينكه در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه راهكارهايي براي اصلاح نظام سلامت ارائه شده است كه مي بايست سياستگذاري آن به طور متمركز صورت گيرد و قدرت اجرايي داشته باشد، افزود: وظيفه وزارت بهداشت سياستگذاري، نظارت و تنظيم امورات در عرصه سلامت است، نه ارائه خدمات؛‌اما دانشگاه هاي علوم پزشكي در بخش هاي خصوصي و دولتي رسالت ارائه خدمت دارند.

علويان با تأكيد بر اينكه تضمين سياستگذاري در حوزه سلامت و تضمين بيمه ها از جمله رسالت هاي وزارت بهداشت است، ادامه داد: ارائه خدمات توسط سازمانهاي بيمه گر بايد به درستي و بر اساس اولويت ها تعريف شود و نبايد تفاوتي ميانشان وجود داشته باشد؛ اما خدمات بيمه هاي تكميلي مي تواند از يكديگر متفاوت باشد.

نبود زير ساخت، مشكل اصلي نظام سلامت

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله با بيان اينكه سيستم هاي نظارتي ضعيف و هنور تعريف نشده اند، ادامه داد: بايد تعرفه و هزينه هاي درماني به درستي تعريف شوند و به عنوان يك سند بالادستي مورد تأييد تمامي ارائه كنندگان خدمات باشد كه تخطي از آن خلاف قانون است.
دكتر علويان در ادامه با بيان اينكه سازمان نظام پزشكي يك نظام صنفي است كه به دنبال مشكلات اقتصادي و اجتماعي جامعه پزشكي بوده است؛ اما بايد بر حفظ كرامت انساني و حقوق مردم نيز استوار باشد، كه در حال حاضر بيشتر به دنبال بحث تعرفه گذاري است.
 
خواسته ما از رئيس جمهور آينده نگاه علاج جويانه است
 
وي در ادامه با بيان اينكه وجود اراده قوي پشت مقام اجرايي ما را از اين مشكل رها مي كند، افزود: خواسته ما از رييس جمهور آينده كشور داشتن نگاه علاج جويانه است. همه مي دانند كه تخلف در صنف پزشكي به دليل اينكه با مقوله انسان مواجه است بيشتر به چشم مي آيد كه راهكارهاي خروج از مشكلات امروز حوزه سلامت در برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه مشخص شده است و مي بايست به خدمات پيشگيرانه توجه بيشتري كرد.

ضرورت اجراي طرح پزشك خانواده در كشور
 
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله در پايان اجراي صحيح طرح پزشك خانواده را از مسئولان خواستار شد و اظهارداشت: براي اجراي طرح بايد ابتدا كارهاي كارشناسي  بررسي هاي اوليه صورت گيرد تا طرح به مرحله اجرا برسد كه حركت در خلاف مسير(همانطور كه در وزارتخانه معاونت سلامت را به معاونت بهداشتي و درماني تبديل كردند) ما را از رسيدن به اهدافمان دور مي كند.

تبدیل ساختار تصدی گری به ساختار نظارتی
 
در ادامه دکتر صدر ممتاز عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در سال 73 قانون بیمه همگانی تصویب شد که پس از 19 سال 15 میلیون رقم در کشور بیمه نیستند، گفت: طبق بند 20 ماده 38 برنامه توسعه قرار بود بیمه سلامت ایرانیان تشکیل شود ولی هنوز پس از دو سال این کار صورت نگرفته است؛ همچنین طبق قانون هزینه های درمان برای مردم باید رایگان باشد؛ ولی این طور نیست، حتی اول تیرماه سال گذشته قرار شد طرح پزشک خانواده در استان ها اجرا شود ولی این طرح نیز هنوز وارد به مرحله اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون نیز، توسعه تامین یک محل کار برای پزشکان در بخش های دولتی و خصوصی نیز اجرایی نشده است، افزود: در قانون برنامه چهارم و نتیجه تکلیف نظام سلامت مشخص شده است ولی این دو قانون که با یک وفاق به تصویب رسید هنوز زمین مانده است.

وی با بیان اینکه قیمت اقلام دارویی با منشاء خارجی 200 درصد، تجهیزات پزشکی با منشاء خارجی 300 الی 350% و تجهیزات مصرفی با تولید داخلی 200 درصد افزایش یافته است، ادامه داد:این موارد از قدرت بیمه ها خارج است، تورم وقتی به 24 الی 30 درصد رسید در سبد خانوار 38 درصد به خوراک مسکن و 5 درصد از سبد خانوار در سالهای 90 و 91 به درمان اختصاص داشته است.

وی عدم تامین اعتبارات نظام سلامت، نبود فرهنگسازی، نبود نظارت توسط مجلس، و ایجاد مراکز تحقیقاتی در دانشگاه ها بدون وجود خروجی در نظام سلامت و اثرگذاری در زندگی مردم، را از جمله مشکلات حال حاضر جامعه دانست و ادامه داد: برای حل مشکل مداخله بخش خصوصی یا مجریان عالی وزارت در طول سال که از طرفداران یا سهام داران این بخش بود، تبدیل ساختار تصدی گری به ساختار نظارتی است و وزارت بهداشت به عنوان ناظر ارائه خدمات باید با سازمانهای بیمه ای تعامل داشته باشد بسترهای لازم برای تغییر نگاه بیماری نگر به بیمارنگر ایجاد شود و نگاه به مراکز درمانی نگاه ارتقای سلامت باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیماری یک طیفی است که از قبل از بروز علائم شروع می شود و نهایتا به سلامتی یا مرگ حتم می شود، اظهار داشت: در طرح پزشک خانواده با ایجاد اعتماد متقابل این بیمار و پزشک، بیماری در مراحل اولیه شناسایی شود و نهایتا به امنیت درمان وام و هزینه های اجتماعی ختم می شود.

فقدان گردش آزاد اطلاعات در حوزه سلامت
 
دکتر صدر ممتاز در ادامه با بیان اینکه ارائه آگاهی مردم در عرصه بهداشت بسیار ضعیف است، گفت: اگر مردم از حقوق خودشان در عرصه بهداشت آگه باشند می توانند ارائه دهنده خدمات را در حالت مطالبه قرار دهند.

 معقولانه بودن نسبت درآمد حاصله در بخش های دولتی و خصوصی
 
وی با بیان اینکه نسبت درآمد حاصله در بخش های خصوصی و دولتی باید معقولانه باشد، اظهار داشت: تعرفه ها باید واقعی باشد یعنی اختلاف 5 برابر هزینه ها در بخش خصوصی و دولتی نباید وجود داشته باشد نسبت درآمد حاصله از کارگر تا فوق تخصصی باید معقولانه باشد.

 افزوده شدن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان پزشکی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با اشاره به اینکه هر سالانه به نرخ بیکاری فارغ التحصیلان گروه پزشکی اضافه می شود، گفت:مردم نسبت به حقوق نظام پزشکی شان آشنا نیستند، که سازمان نظام پزشکی در دفاع از حقوق گیرندگان خدمات موفق عمل نکرده است و در دفاع از حقوق صنفی ارائه کنندگان خدمات نیز به طور انفعالی فعال بوده است و به طوری کلی این سازمان ضعیف عمل کرده است.

حرکت نظام سلامت از درمان محوری به سمت سلامت محوری
 
در ادامه سید محسن محمد نژاد، مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده زیرساختها باید فراهم شود، گفت: نظام سلامت کشور شفاف نیست و دچار یک بیماری مزمنی شده است و در حال حاضر نظام سلامت در بسیاری از موارد دچار چالش شده است.

وی با بیان اینکه پزشک خانواده و نظام ارجاع در برنامه توسعه چهارم مشخص شده است، گفت: با شکل گیری نظام ارجاع، نظام سلامت کاوش و فعالتر می شود، که در نظام سلامت باید از درمان محوری به سمت سلامت محوری سوق پیدا کنیم؛ که طبق حساب ملی سلامت 74درصد از هزینه های بخش سلامت در حوزه درمان، سرپایی و دارویی بوده و تنها کمتر از 5 درصد به بخش بهداشت اختصاص داشته است که در حرکت به سمت سلامت محوری منابع عده ای به خطر می افتد و تغییری در گردش مالی نظام سلامت رخ می دهد.

وی بخش پزشک عمومی را یکی از ارکان های تعریف شده نظام سلامت دانست و ادامه داد: بدنه نظام سلامت روی پزشک عمومی می چرخد و شاکله اصلی نظام سلامت پزشک و طب عمومی است.

 توجه به زیرساختهای اجرایی شدن پزشک خانواده
 
مشاور وزیر بهداشت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را یکی از زیرساخت های مهم اجرایی شدن طرح پزشک خانواده عنوان و بیان کرد: ما باید فضای نظام سلامت را هم در حوزه ارائه خدمات و هم در حوزه پیشگیری و سوابق بیمار شفاف کنیم.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه تدوین نظام نامه درمانی کشور مطرح شده است، ادامه داد: سنگ محک تمامی موارد بخش خصوصی است و هیچکس با بخش خصوصی دعوا ندارد و این بخش فعالانه، عمل می کند، که در نظام نامه درمانی پارادایم غلطی را ملاحظه می کنیم و آن تامین دادن مینیموم به ماکسیموم است.

 بیمارستان های دولتی پناهگاه مردم است
مشاور وزیر بهداشت بیمارستان های دولتی را پناهگاه و مرجع مردم دانست و گفت: مردم به خاطر کیفیت و جراحی توسط اساتید بخش خصوصی مراجعه می کنند اما در واقع ارائه دهندگان خدمات در دو بخش خصوصی و دولتی یکسان است و تنها تفاوت این دو بخش در نوع ارائه خدمات است.

محمد نژاد در پایان با بیان اینکه هزینه های بستری در بیمارستانهای دولتی 850 هزار تومان و در بخش خصوصی 8 الی 9 میلیون تومان است اظهار داشت: ما باید بخش دولتی را فعالتر کنیم و رویکرد وزارت بهداشت نیز باید تقویت این بخش باشد.

هزينه هاي درمان، دغدغه اصلي نامزدهاي رياست جمهوري
در ادامه مسعود براتي، دبير سايت عيار هزينه هاي درمان را از جمله دغدغه هاي مهم نامزدهاي رياست جمهوري يازدهم دانست و گفت: بي عدالتي در تامين مالي، اشتغال همزمان در دو بخش خصوصي و دولتي، اعمال نفوذ ذينفعان و عدم شفافيت در نظام سلامت از محورهاي مهم مطرح شده در بخش سلامت است كه 9 نفر از كانديداي رياست جمهوري به طور مستقيم درباره اين مسائل اظهارنظر كرده اند.  

وي ادامه داد: بيشتر اظهارنظرها در بعد اقتصادي نظام سلامت دغدغه هاي اصلي مردم(در وضعيت كنوني جامعه) همچون هزينه هاي بالاي درمان بوده است و به لايه هاي پنهان سلامت اشاره اي نشده است و بحث ساختاري كردند.








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار