مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: آئین سنتی جشن بهار نارنج مازندران به ثبت ملی رسید.

فرزانه درگفتگوبا خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران ، افزود: آیین سنتی جشن بهار نارنج در شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به شماره یک هزار و 58 با عنوان جشن بهار نارنج استان به ثبت ملی رسید.

وی تصریح کرد: آیین سنتی عرق‌گیری بهار نارنج از جمله آیین‌هایی سنتی مازنی‌ها است که نشان‌ دهنده تسلط و آگاهی آنان به طبیعت و طبیعت ‌درمان‌گری است که برای استفاده هر چه بیشتر از نعمات خدادادی همزمان با شکوفایی طبیعت برپا می‌شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از ثبت این آثار به عنوان یک حرکت درست برای مستندسازی دقیق و ماندگاری یاد کرد وگفت: مراسم عرق‌گیری بهار نارنج حداقل از زمان قاجار تاکنون ثبت و ضبط شده که مورد اقبال مردم هم قرار دارد.

فرزانه افزود: تداوم این آیین کهن به صورت خودجوش در مردم و همکاری خوب شهرداری‌ها این جشن در شهرهای مختلف استان برگزار می‌شود و امیدواریم با ثبت ملی این آیین از این پس نیز شاهد برگزاری جشنواره‌های محلی، منطقه‌ای و ملی بهار نارنج باشیم.

وی به پویایی این مراسم در مازندران اشاره وتصریح کرد: در حال حاضر در فصول فروردین و اردیبهشت عده‌ای از مازندرانی‌ها به صورت فصلی به جمع‌آوری شکوفه‌های بهار نارنج و گرفتن عصاره آن اشتغال دارند./س

برچسب ها: جشن ، بهارنارنج ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.