مدیرعامل صنایع پتروشیمی کشور گفت: بيش از 25 دانش فني توليد کاتاليست در کشور بومي سازي شده بطوريکه در حال حاضر بعنوان صادرکننده 5 دانش از اين تعداد هستيم.

عبدالحسین بیات در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به این که بیش از 70 درصد از نظر وزنی داخلی سازی شده و در حوزه پژوهش و فن‌آوری به بیش از هشت دانش فنی تولیدات محصولات پتروشیمی بومی دست پیدا کردیم که فرایند تجاری آن‌ها امسال محقق می‌شود، گفت: بیش از 25  دانش فنی تولید کاتالیست بومی شده که بیشتر از پنج مورد آن ها دراختیار شرکت‌های سرمایه‌گذار خواهان قرار داده شده ودر حال تولید انبوه هستند، سایر موارد نیز امسال به تولید انبوه می‌رسند.
 
بیات خاطرنشان کرد: دانش های فنی بسیاری در صنعت پتروشیمی بومی شده است و امروز خوشبختانه هیچ واحد پتروشیمی به علت نیاز به کاتالیست خارجی با مشکل روبرو نیست.

 وی با اشاره به اینکه ایران با شتاب در حال بومی سازی کاتالیستهای مورد نیاز صنعت نفت به ویژه در صنعت ارزش آفرین پتروشیمی است افزود: در صورتی که مشوق های لازم برای پدید آورندگان دانش فنی و نیز کاتالیست ها داده شود مسیر تجاری سازی این محصولات نهادینه و تسهیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاکید کرد: توسعه صنعت پتروشیمی، نقش موتور محرک اقتصاد کشور را برعهده دارد. طی دو سال اخیر 13 طرح مهم، از جمله فاز اول پتروشیمی کاویان، زنجیره تولید PVC، راه اندازی فاز اول خط لوله اتیلن غرب کشور که 12 استان را تحت تاثیر خود قرار می دهد و... اجرایی شده که ظرفیت تولید را به مرز 60 میلیون تن در شرایط کنونی رسانیده که به نوبه خود یک رکورد جهانی محسوب می شود.

وي يادآور شد: سال گذشته 41 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شد که 12 میلیون تن آن در اختیار واحدهای صنعتی و 16 میلیون تن آن صادر شد.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی گفت: بقیه تولید سال گذشته نیز به عنوان خوراک بین پالایشگاهی استفاده شد.
 
بیات با بیان اینکه بخشی از صادرات صنایع پتروشیمی به صورت نیمه خام است افزود: اکنون حدود 50 هزار واحد صنعتی در این زمینه فعالند که بسیار کم است. در حال فراهم کردن زمینه های افزایش واحدهای تکمیلی صنعت پتروشیمی هستیم که محصولات نهایی این صنعت صادر شود.
 
وی افزود: زمینه سرمایه گذاری صد میلیون دلار در صنعت پتروشیمی کشور فراهم شده است.میانگین نرخ بازگشت سرمایه در صنایع پتروشیمی بین 35 تا 40 درصد است که سود بسیار زیادی را نصیب سرمایه گذاران و کشور می کند.
 
بیات افزود: اکنون افزون بر تامین کود اوره مورد نیاز کشور این محصول را به بسیاری از کشورها صادر می کنیم و تقاضاهای فراوانی در این زمینه وجود دارد.
 
وی گفت: اکنون 25 نوع محصول عمده پتروشیمی تولید می کنیم که در پایان برنامه 5 ساله این محصولات به 60 نوع می رسد.تنوع خوراک پتروشیمی ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار زیاد است و ا ین موجب می شود تنوع محصولات ما نیز فراوان باشد.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی گفت: 73 طرح مهم در پتروشیمی در برنامه پنجم توسعه مصوب شد زمینه اجرای آن فراهم شد و برخی نیز پیشرفت های خوبی دارند.
 
بیات ابراز امیدواری کرد با گشایش اسناد صندوق توسعه ملی و فاینانس منابع مالی تولید صد میلیون تن محصولات پتروشیمی فراهم شود.
 
وی گفت:‌اکنون 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شود. بیش از 70 درصد نیاز توسعه صنایع پتروشیمی در داخل قابل تامین است و بیش از 90 درصد صنایع پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار