وزير نفت گفت: با اتمام طرحهاي اجرايي که در حال حاضر 95 درصد پيشرفت فيزيکي دارند ظرفيت توليد پتروشيمي به بالاي 100 ميلون تن در سال خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ رستم قاسمي در مراسم دهمين همايش بين المللي پتروشيمي IPF با بيان اين مطلب گفت: صنعت پتروشيمي در سالهاي اخير رشد بسيار مطلوبي داشته و اين صنعت مي تواند جايگزين صنايع ديگر شود.

وي با تاکيد بر اينکه بايد نگاه جديدي در سرمايه گذاري در دنيا براي توسعه صادرات ايجاد شود گفت: ايران وضعيت بسيارمناسبي براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف نفت و گاز و پتروشيمي دارد و براساس آنچه که کشف شده حدود 16 درصد ذخاير گازي جهان را در خود جاي داده و امروز 700 ميليون مترمکعب گاز از اين ذخاير توليد مي شود و پيش بيني مي شود که اين ميزان به بالاي يک ميليارد متر مکعب برسد.

وزير نفت خاطر نشان کرد: بسياري از اين ميادين مشترک از جمله ميادين گازي کيش، لاوان، پارس جنوبي که در کشور کشف شده هنوز به سراغ بهره برداري از استخراج اين منابع نرفته ایم.

با بهره برداري از آنها مي توانيم به عنوان تامين کننده انرژي جهان باشيم.

قاسمي تصريح کرد: در مورد توسعه ميادين گازي در کشور اقدامات خوبي صورت گرفته به طوري که دستاوردهاي ارزشمندي را در اين زمينه داشته ايم و ايران عملا در دو دهه گذشته علي رغم تحريم ها توانسته موفقيت هايي را بدست آورد در اين دو دهه به طور جدي به صنعت پتروشيمي توجه بيشتري شده و در حال حاضر 45 واحد صنعت پتروشيمي در جريان توليد هستند و 60 واحد ديگر در حال ساخت که نمونه شاخص آن واحدهاي ارماتيک ، الفين، بزرگترين واحد توليد پي وي سي در جريان است که با اتمام اين واحدها ظرفيت توليد به بالاي 100 ميليون تن در سال خواهد رسيد .

وي يادآور شد 60 واحد در دست اجرا 95 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

قاسمي علي رغم اينکه تحريم ها زحمات زيادي را براي ما بوجود آورد و هزينه هاي را افزايش داد  اما توانستيم اين مسير پيچ  و خم و تحريم هاي فلج کننده را پشت سر بگذاريم و در بازارهاي بين المللي با صادرات محصولات پتروشيمي به 40 کشور جهان حضور فعال داشته باشيم.

وي يادآور شد: در حال حاضر 20 واحد پتروشيمي منابع مالي خود را از طريق صندوق توسعه ملي تامين خواهند کرد که 12 واحد از اين تعداد تامين اعتبار شده و 15 واحد پتروشيمي در حال اخذ فاينانس خارجي است.

وي خاطر نشان کرد: پيمانکاران و سازندگان ايراني علي رغم کمبودها و ضعف ها توانايي ورود به پروژه هاي اجرايي را دارند و مي توانند با تجهيزات مورد نياز کشور را از خارج بي نياز کنند.

وزير نفت گفت: براي صنعت پتروشيمي آینده درخشاني پيش بيني شده به طوري که يکي از بزرگترين هاب پتروشيمي که در عسلويه است برنامه هاي جديدي هم در چابهار اجرا مي شود.

وي با اشاره به وجود امکان صادرات محصولات در درياي عمان گفت: برنامه ريزي مناسبي در مورد انتقال به چابهار و آسياي ميانه صورت گرفته و منطقه چابهار به هاب پتروشيمي تبديل شود که در اين زمينه انتقال خوراک از طريق خط لوله دو از چابهار ادامه خواهد داشت.
قاسمي اضافه کرد: در حال حاضر در عسلويه دو ميليون تن اتان پيش بيني شده و طبق برنامه ريزي صورت گرفته از کساني که توان سرمايه گذاري را دارند دعوت به عمل مي آید تا در اين طرح ها مشارکت نمايند.

وي گفت: صنعت پتروشيمي يکي از صنايع پر سود و درآمد زا نسبت به صنايع است و من با  اطمينان تضمين مي کنم که اين صنعت در آینده نزديک جايگزين صنايع ديگر مي شود./س
برچسب ها: قاسمی ، پتروشیمی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار