سلطان پتروشيمي كه چندي پيش به اتهام سوءاستفاده مالي به قيمت 440 ميليارد تومان بازداشت شده بود، امروز مسئوليتي جديد را در شرکت نفت آبادان به عهده گرفته است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، مدير عامل مجتمع پتروشيمي ايلام که نزديک 5 سال است مسئوليت اين مجتمع را به عهده داشته، اين روزها به اتهام اختلاس و سوءاستفاده گسترده مالي تحت تعقيب قوه قضاييه قرار گرفته است.

مدير عامل ياد شده که پيش از اين سال‌ها يکي از مديريت‌هاي حساس شرکت بازرگاني پتروشيمي PCC را قبل و بعد از خصوصي‌سازي اين شرکت بر عهده داشته، به سلطان بازار تجارت محصولات پتروشيمي در داخل و خارج از ايران معروف است و شبکه گسترده‌اي از شرکاي راهبردي را به منظور سوء استفاده اقتصادي در داخل و خارج از کشور در حوزه تجارت محصولات پتروشيمي و به خصوص صادرات اين محصولات براي خود ايجاد کرده است.

حضور برخي از بدهکاران دانه درشت بانکي و فعاليت شرکت‌هايي صوري( شستا، شرکت بازرگاني پتروشيمي) به نام سهام‌دار بخش خصوصي به‌چالش جديد توسعه پتروشيمي کشور تبديل شده است به طوري‌ که گسترش اين نوع فعاليت‌ها موجب شده، صنعت پتروشيمي پس از 10 سال هنوز رنگ توليد و بهره برداري را به خود نبيند.

يکي از اين واحدها ساخت پتروشيمي ايلام بوده که تاسيس آن 9 ساله شده اما هنوز بزرگترين واحد توليد اتيلن غرب ايران در مدار بهره برداري قرار نگرفته است.

عمليات اجرايي ساخت پتروشيمي ايلام از سال 1383 با هدف توليد سالانه 153 هزار تن اتيلن، 120 هزار تن پرو پيلن، 300 هزار تن پلي اتيلن سنگين و 122 هزار تن بنزين پيروليز آغاز شده است.

بر اين اساس شرکت ملي صنايع پتروشيمي از برخي از سهام‌داران اين پتروشيمي به مراجع قضايي شکايت کرده است؛ هر چند گوش برخي از سهامداران خصوصي پتروشيمي ايلام براي انجام تعهدات قراردادي و قانوني به شکايت، اولتيماتوم و ضرب‌العجل بدهکار نيست.

"علي مهديخاني" مدير کل بازرسي استان ايلام در ارتباط با اين پروژه گفت: پتروشيمي ايلام از ابتدا به دلايل مختلفي از جمله مشکلات ساختاري در بدو امر گرفتار مشکلات عديده‌اي شد و سرانجام سهل‌انگاري مراجع مختلف در گذر زمان بر عملکرد پتروشيمي ايلام، باعث اختلاس در اين پروژه صنعتي استان شد و پرونده آن همچنان مفتوح است.

مديرکل سازمان بازرسي ايلام با اشاره به اينکه سال گذشته سازمان بازرسي بر حسب وظيفه ذاتي خود و احساس تکليف، از پتروشيمي ايلام بازرسي به‌عمل آورد که تخلفات گسترده مالي در اين مجتمع براي بازرسان محرز شد و پرونده‌ آن جهت سير مراحل قانوني به مراجع ذيصلاح ارجاع داده شد، اظهار داشت: در حال حاضر در دادسراي عمومي و انقلاب تهران، پرونده اين اختلاس در دست رسيدگي است و در بخشي از آن منجر به صدور کيفر خواست شده و در دادگاه عمومي تهران در حال رسيدگي است.

"احمد شوهاني" نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران نيز با بيان اينکه بر اساس مدارک و مستندات موجود، علي رغم اعلام قبلي، مبلغ واقعي اختلاس در پتروشيمي ايلام 440 ميليارد تومان است، اظهار داشت : متأسفانه دست‌هايي در کار است که ميزان اين اختلاس را کاهش دهند و اختلاس‌گران‌ واقعي را از دست قانون برهانند.

وي با اشاره به اينکه قوه قضاييه بايستي با قاطعيت به اين پرونده ورود پيدا کند، افزود: علي رغم بزه آشکار اختلاس‌گران در اين پرونده، متخلفين همچنان آزادند و پيگيري اين پرونده بعهده سازمان بازرسي کل کشور قرار گرفته و لازم است که هر چه سريعتر مطالبات مردم استان ايلام در رسيدگي به اين پرونده مدنظر قرار گيرد.

پس از اين قضايا اين مساله را از "مصطفي پورمحمدي" رئيس سازمان بازرسي کل کشور جويا شديم که پورمحمدي در خصوص وضعيت سلطان پتروشيمي ايران که اخيرا از سوي دستگاه نظارتي بازداشت شده است به باشگاه خبرنگاران گفت: اين پرونده در حال بررسي است، بازجويي و بازپرسي در حال انجام بوده که الان قابل ذکر نيست.

وي افزود: برخورد با اين پرونده قوي نبوده اما اخيرا فرد مورد نظر از سوي دستگاه نظارتي بازداشت شده و با وجود پرونده‌هاي قبلي و پرونده‌هاي جديدي که مطرح شده دستگاه قضا به طور جدي، اين پرونده را مورد رسيدگي قرار داده است.

اما با پيگيري‌هاي جديد خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران؛ شوهاني آخرين وضعيت پرونده اختلاس را اينگونه بيان کرد: مقدار اصلی این اختلاس 440 میلیارد تومان است که مدارک و اسناد آن را هم به کمیسیون اصل 90 مجلس تقدیم کردیم و این مدارک در اختیار این کمیسیون است.

وي افزود: برخي منابع در اقدامی‌عجیب رقم این اختلاس را 100 میلیارد تومان اعلام کرده و اکنون هم در اتفاقی عجیب‌تر مراجع قضایی رقم این اختلاس را به بنده 2 میلیارد تومان اعلام کرده‌اند. میزان اختلاف بسیار زیاد است و دلیل آن را هم نمی‌دانیم. بحث ما اینجا موضوع بیت‌المال و حقوق ملت است و متاسفانه برخوردی هم با هیچ‌کس صورت نگرفته است.

شوهاني در رابطه با اينکه سازمان بازرسي اعلام کرده که فرد مود نظر بازداشت شده و در حال بررسي اين پرونده هستند تصريح کرد: متهم اصلی این پرونده شخصی است که هم اکنون در آبادان مسئولیت مهمی‌ در شرکت نفت به‌عهده گرفته  و این افراد یک باند 20 نفره بودند که اقدام به اختلاس کرده و سرحلقه این گروه آقاي "ف" است.

حال با وجود اختلاس‌هاي صورت گرفته و پرونده سنگين پتروشيمي در قوه قضاييه، چندي نماينده ایلام از افتتاح خطی در پتروشیمی ایلام خبر داد که محصول آن از مجتمع پتروشیمی دیگری تهیه شده است!

وی در تشریح این اقدام تأمل‌برانگيز گفت: مجتمع پتروشیمی ایلام از حدود 10 الی 12 سال پیش شروع به فعالیت کرده ولی هنوز تکمیل نشده است.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است 20 اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهور "خط پلی‌اتیلن سنگین" در این مجتمع افتتاح شود، اما این در حالی است که "خط افتتاح پلی‌اتیلن سنگین" مجتمع پتروشيمي ایلام تاکنون تکمیل نشده و امکان بهره‌برداری از آن تا تاریخ مقرر وجود ندارد.

وی گفت: برای این منظور مقرر شده است یک خط لوله گازی از عسلویه به این مجتمع انتقال و مراحل تولید از سر‌گرفته شود ولی این خط لوله نیز کامل به بهره‌برداری نرسیده است.

شوهانی اظهار داشت: اما نکته تامل‌برانگيز اینکه مسئولان مجتمع پتروشیمی ایلام با خرید محصول "پلی‌اتیلن سنگین" از یک مجتمع پتروشیمی دیگر آن را با علامت تجاری پتروشیمی ایلام بسته‌بندی و انبار ‌ کرده‌اند.
وی افزود: هدف از این کار این است تا در  جريان سفر  رئیس جمهور به ايلام اعلام شود که این محصولات تولید پتروشیمی ایلام است!

وی گفت: این درحالی است که برای افتتاح "خط پلی‌اتیلن سنگین" مجتمع پتروشیمی ایلام اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان هزینه شده و اخیرا نیز 220 میلیون یورو تسهیلات دریافت کرده‌اند.
شوهاني تصريح کرد: بايد پرسيد اين مبلغ اعتبارات در کجا و توسط چه کساني هزينه شده است؟

نماینده ایلام خاطرنشان کرد: این مسئله را از چندی پیش در دستور کار قرار داده و پیگیری می‌کنم و امیدوارم با دخالت به موقع مسئولان ذی‌ربط این اقدام قابل‌تأمل پيگيري شود.

گفتني است؛ مسئولان ذيربط لازم است برای روشن‌تر شدن قضایا پاسخگوی این ابهامات باشند و در هر صورت افکار عمومی ‌انتظار دارند که دستگاه قضایی هر چه زودتر زوایای دقیق این پرونده را روشن کند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار