شايد تا به حال خيلي به «حواس پرتي» فكر كرده باشيد و بارها از خود پرسيده باشيد كه چرا گاهي به هنگام فعاليت به خصوص حواس آدم پرت مي شود؟

احمد عرب زاده استاد دانشگاه پيام نور بوشهر و دانشجوي دكتراي مشاوره و روانشناسي در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه ذهن همواره مي خواهد درگير و مشغول باشد گفت: اگر آنچه كه اكنون انجام ميدهيد در شما درگيري و مشغوليت ذهني ايجاد كند فكر شما ديگر لزومي احساس نمي كند كه به جاي ديگر برود و در آنجا درگير شود اما اگر در انجام اين كار،درگيري ذهني ايجاد نشود،ذهن شما شتابان به جايي مي رود كه خود را در آنجا مشغول كند و اين همان حواس پرتي است.

وي در ادامه گفت:ذهن مدام به فعاليت نيازمنداست و اين نيازمندي را هنگامي كه مشغول مطالعه هستيد هم دارد بنابراين اگر آنچه را كه مي خوانيد در شما درگيري ذهني ايجاد كند باعث افزايش تمركز و اشتياق شما مي شود در غير اين صورت چشمتان خطوط را دنبال مي كند ذهنتان در جاي ديگر مشغول مي شود به عبارت ديگر حواستان پرت مي شود. 

عرب زاده انجام كارهاي خسته كننده، افكارآزار دهنده، گرسنگي، افسردگي، استرس، كوچك شدن مغز و كم توجهي را از عوامل حواس پرتي اعلام كرد و افزود: پژوهشگران مي گويند هنگامي كه افراد استرس داشته باشند، ضبط اطلاعات در حافظه آن ها درست انجام نمي گيرد و جمع آوري اطلاعات نيز به همين شكل خواهد بود.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه افرادي كه از حواس پرتي شكايت دارند،در بيشتر موارد دچار افسردگي هستند عنوان كرد: پريشاني و ترس تمامي توانايي هاي توجه و دقت انسان را تحت تاثير قرار مي دهد و مانع از عملكرد صحيح آن ها مي شود. 

وي با بيان اينكه پزشكان با معاينه اي ساده مي توانند به راحتي تشخيص دهند كه اين حالت مربوط به بيماري مغزي يا كم توجهي است خاطرنشان كرد:عدم مراجعه به موقع بيماران به پزشك يكي از موانعي است كه تشخيص اين گونه بيماري ها را مشكل مي كند.
برچسب ها: حواس ، فعالیت ، ذهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار