متخصصان معتقدند جویدن آدامس توانایی یادگیری و درک افراد را افزایش داده و باعث بهبود رفتار انسان در برخورد با هم نوعان خود می شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ تحقیقات نشان داده است که 28 درصد جوانان و 15 درصد از بزرگسالان معتقدند جویدن آدامس به آن ها انرژی مضاعف داده و استرس آن ها را کاهش می دهد در عین حال شیوه ای راحت و ساده است همچنین جویدن آدامس سرعت جریان رسیدن خون به مغز را حداقل 25 تا 40 درصد افزایش می دهد از طرفی مصرف آدامس های حاوی کافئین دار ممکن است موجب بی خوابی شود.

دکتر ناصر ابراهیمی متخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت: 25 تا 30 درصد افراد دچار رفلاکس یا بازگشت اسید معده به دهان و مری هستند که جویدن آدامس راهکاری برای کاهش و غلبه به آن است.

ابراهیمی افزود: جویدن آدامس ترشح بزاق دهان را افزایش داده و از آن جایی که بزاق دهان اسیدی است، pH از 4 به 7 ارتقا یافته و باعث کاهش رفلاکس معده می شود همچنین از دیگر فواید آن می توان به رفع حالت بلع هوا اشاره کرد.

وی گفت: یکی از راهکارهای غلبه بر بوی بد و خشکی دهان که عامل آن فعالیت باکتری های بی هوازی دهانی است جویدن آدامس می تواند باشد.

از جویدن آدامس های اعتیاد آور پرهیز کنید

دکتر اکبر فاضل، دندانپزشک، در ادامه افزود: برخی آدامس ها که عمدتاً از خارج از کشور وارد می شوند حاوی مواد افزودنی هستند که ممکن است اعتیادآور باشد.

وی در ادامه افزود: آدامس های حاوی فلوراید و فاقد مواد قندی می توانند باعث تقویت مینای دندان و تمیزی محوطه دهان شوند و البته از روش های لاغری و کاهش وزن از طریق سوزاندن کالری هستند.

دکتر پروین میرمیران متخصص تغذیه در ادامه گفت: جویدن آدامس باعث بهبود هضم غذا از طریق افزایش ترشح بزاق دهان می شود.

وی در اشاره به مضرات آدامس افزود: جویدن آدامس به مدت طولانی باعث افزایش فشار خون در بیماران قلبی می شود در مقابل در بهبود حال بیماران پس از جراحی روده تاثیر مفید دارد زیرا اعصاب دستگاه هاضمه را تحریک کرده و عملکرد روده را به حالت طبیعی و سالم بر می گرداند.

 

برچسب ها: آدامس ، غذا ، هضم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار