پیامدهای اقتصادی جنگ جهانی دوم در ایران با ساخت دو اثر تلویزیونی با عنوان " قحطی بزرگ "در مرکز سیما فیلم به تصویر کشیده می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیما ، اردلان عاشوری نویسنده و کارگردان این دو اثر گفت: حضور نیروی متفقین در ایران پیامدهای بسیاری از جمله تبعات فاجعه بار اقتصادی در پی داشت و تامین غله و گندم مورد نیاز این ارتش دویست هزار نفری سبب شد تا بخش قابل توجهی از مردم در اثر گرسنگی تلف شوند چنان که طبق اسناد موجود ۹ میلیون از جمعیت ۱۸ میلیونی ایران در
اثر گرسنگی جان باختند . و بریتانیا بیشترین نقش را در این جنایت خاموش داشت. همین موضوع که یکی از حساس ترین مقاطع تاریخ معاصر ایران است دستمایه‌ای شد برای ساخت دو اثر تلویزیونی در این زمینه .
وی افزود: ما قصد داریم در دو فیلم تلویزیونی و مستند به این واقعه مهم بپردازیم که خوشبختانه طرح
هر دو اثر تصویب شده و سیناپس نهایی نیز آماده است.
عاشوری تصریح کرد: طبق توافقات انجام شده فیلمنامه هر دو کار در دو فرمت ۹۰ و ۸۰ دقیقه ای تا پایان مرداد ماه آماده است که در صورت مهیا شدن شرایط وارد پیش تولید می شویم .
گفتنی است به دنبال حمله متفقین به ایران، مردم با مشکلات اقتصادی بسیاری رو به رو شدند. تورم، دزدی و قحطی نمونه کوچکی از پیامدهای حمله متفقین به ایران بود. به زودی پس از اشغال نظامی ایران توسط این گروه کمبود مواد غذایی برای مردم هر روز محسوس تر شد. طبق ماده هفت قرار داد تحمیلی مشهور به «قرارداد سه جانبه » در تاریخ « ۹ اسفند ۱۳۲۰ ش.»، دولت های اشغال گر خود
را مکلف کرده بودند که مصرف غذایی لشکریان خود را از طریق واردات تأمین کرده و بدین وسیله باعث کمبود مواد غذایی و قحطی در ایران نشوند. اما خیلی زود روشن شد که تأمین مواد غذایی مورد نیاز یک ارتش اشغال گر یکصد هزار نفری و نیز یک گروه یکصد هزار نفری از آورگان جنگی لهستانی، که از زندان های روسیه آزاد شده و به ایران اعزام شده بودند، از طریق واردات مواد غذایی غیر ممکن است. به همین علت مقامات اشغال گر ارتش های تجاوز کار به سرعت کلیه غلات قابل دسترسی را با زور سرنیزه و یا با پرداخت حداقل بهای ممکنه تصاحب کردند.
گفتني است؛ " قحطی بزرگ " محصول گروه معارف ، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیمافیلم است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار