نويسنده كتاب "نقش شيعه در تمدن اسلام و ايران" گفت: در اين كتاب بزرگانی که در فرهنگ و تمدن اسلام نقش موثر داشته اند را معرفي كرديم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مراسم رونمایی از مجموعه کتاب های جدید الانتشار دکتر علی اکبر ولایتی تحت عنوان "نقش شیعه در تمدن اسلام و ایران" در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزارشد.
در این مراسم دکتر علی اکبر  ولایتی  در خصوص این کتاب گفت: کتاب نقش شیعه در تمدن اسلام و ایران یکی از کتاب هایی است که امروز رونمایی می شود و کتاب دیگر ،کتاب های جیبی است که در مورد بزرگانی که در فرهنگ و تمدن اسلام نقش موثر داشته اند را معرفی کردیم.
وی در خصوص فیزیک رویت در کتاب های خود افزود:از نمونه های فیزیک رویت که به چه صورت شکل گرفته  و انجام می شود در این کتاب ها که امروز رونمایی می شود ،شاهد هستیم.
علی‌اکبر ولایتی در این مراسم گفت: توفیق داشتیم که امسال از شش کتاب جیبی و جلد دوم «دانشنامه جوانمردی» (فتوت)، جلد دوم «تاریخ کهن و معاصر ایران‌ زمین»، و ویراست دوم «نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلامی» را رونمایی کنیم.
وی اظهار کرد: آنچه که ما را وادار می‌کند با انگیزه قوی به دنبال پژوهش و تالیف در حوزه فرهنگ باشیم، این است که جوانانمان را به این باور برسانیم که در گذشته فرهنگی داشته‌ایم که در حدود هزار سال حرف اول را در دنیا می‌زد.
ولایتی ادامه داد: اگر پیش از این‌ها این حرف را می‌زدیم می‌گفتند شواهد و مستندات ارائه کنید و متاسفانه اطلاعات عمومی درباره مستندات این واقعیت تاریخی محدود و اندک است و ما هم برای رفع این مشکل گام‌هایی برداشتیم که البته این هنوز مقدمه کار است.
وی با بیان اینکه حدود 100 کتاب در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی تولید کرده‌ایم افزود: بخشی از آن‌ها در حال آماده سازی برای انتشار است و برخی هم زیر چاپ هستند.
ولایتی با اشاره به کتاب 3 جلدی تقویم فرهنگ و تمدن ایران اسلامی توضیح داد: این کتاب هم‌اکنون در برنامه دیرپای تقویم تاریخ در رادیو تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنای تالیف آن هم این بود که مقام معظم رهبری به من گفتند کاری کنیم که تقویم فرهنگی خودمان را در این برنامه ها بیان کنند و این رهنمود تبدیل شد به کتاب سه جلدی تقویم فرهنگی ایران اسلامی.
وی افزود: در این کتاب به تعداد هزار و 100 نفر از بزرگان علمی و فرهنگی تاریخ تمدن اسلامی پرداخته شده و شرح کارها و خدمات آن‌ها آمده است. عیبی ندارد اگر تقویم کارهای دکارت و هگل و لاوازیه را در برنامه تقویم تاریخ بگویند اما از ابن سینا و فارابی و ابوریحان و ابن‌هیثم هم گفته شود.
این پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی درباره کتاب «نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلامی» اظهار کرد: ویراست نخست این کتاب به چاپ دهم رسیده ولی از چاپ یازدهم به بعد ویراست جدید آن ارائه خواهد شد که حدود هزار صفحه بیشتر از ویراست اول است. زیرا تاثیر علمای شیعه در زمینه‌های حدیث، تفسیر، فقه، اصول زبان‌های عربی و اردو و ... را که جای آن در ویراست نخست خالی بود در این ویراست اضافه کردیم.
وی با بیان اینکه امروز از جلد دوم دانشنامه جوانمردی هم رونمایی می‌شود افزود: این کتاب قرار است در 5 مجلد ارائه شود. مجموعه کتابی هم به سفارش آقای زارعی نجفدری در انتشارت علمی و فرهنگی در دست داریم با عنوان «تاریخ علم در ایران» که جلد نخست آن به اتمام رسیده و امیدواریم جلدهای بعدی هم تا سال پایان سال 92 به اتمام برسد و روانه بازار کتاب گردد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار