فاز دوم نمونه برداری تأییدی بر فاز اول در آنالیز سنگهای مریخ شد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، به نقل از سایت sciencemag.com تیم عامل در پروژه مریخ نوردی وارد فاز دوم حفاریهای خود شدند.

 اخترشناسان هدف از انجام فاز دوم را که در منطقه ای به نام کامبرلند صورت گرفته بررسی سنگهای مریخ عنوان کرده که به گفته اخترشناسان منطقه کامبرلند حدود 9 فوت نسبت به منطقه کلاین که فاز اول صورت گرفته فاصله دارد.

در ادامه گزارش به وجود شواهدی از یک محیط مناسب با قدمت زیاد برای رشد باکتریها و میکروبها اشاره شد که البته این اولین باری است که در ماه فوریه کاوشگری اقدام به کنده کاری و کاوش سنگهای مریخ کرده است.

این گزارش می افزاید: هر دو سنگهایی که از حفاریهای فاز اول و دوم بدست آمده تخت بوده و از لحاظ شکلی دارای رگه هایی کمرنگ و دارای متخلخل زبر مانند داشته، این حفاری و نتایج بررسی روی سنگهای آن تأییدی بر نتایج و تحقیقات فاز اول می باشد.

"سامنر" از اعضای تیم کنجکاوی در دانشگاه کالیفرنیا می گوید: ما می دانیم که برخی آلودگیها روی نمونه قبلی ممکن است وجود داشته و ما انتظار داشتیم روی نمونه مشابه نیز باشد و از نظر ترکیبات با خاک مریخ متفاوت است.

اگر چه فاز اول و دوم یعنی کامبرلند، کلاین از منظر آزمایشی بسیار مشابه هستند اما تجزیه و تحلیلهای یک نمونه می تواند شامل اطلاعاتی از تنوع لایه های درونی سنگهای مریخ را به ما بدهد.

مهندسین مسئول جت ناسا در پروژه کاوشگر مریخ به دلیل ارتقاء نرم افزار سیستم عامل آن یک استراحت 4 هفتگی به کاوشگر دارند،‌ از طرف دیگر سفینه ناظر بر اتمسفر مریخ نیز به خاطر قرار گرفتن مریخ و خورشید در حالت حضيض و برای جلوگیری از خراب شدن کاوشگر آن را در حالت خاموش قرار داده اند.

در پایان گزارش یادآور شده "ویگر" در آگوست سال 2013 به مریخ پرتاب و هدف آن آنالیز سنگها، خاک و عوامل محیطی مریخ بوده که این کاوشگر همچنان با موفقیت به کار خود ادامه می دهد./ح

برچسب ها: حفاری ، مریخ ، سیاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار