"مروان معاشر" معاون رييس مرکز مطالعات "کارنگي" و وزير امور خارجه پيشين لبنان در مقاله اي تحت عنوان "يک روز پس از حمله به ايران چه اتفاقي خواهد افتاد؟" به دولت آمريکا توصيه مي کند تا از تجربه جنگ عراق درس گيرد و به حماقتي مشابه در مورد ايران دست نزند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نشنال اينترست ؛ معاشر در ابتداي مقاله با هشدار به دولت آمريکا در مورد حمله نظامي احتمالي عليه تاسيسات هسته اي ايران مي افزايد "کسي نمي داند که پس از آغاز حمله نظامي احتمالي دولت آمريکا عليه تاسيسات هسته اي ايران چه اتفاقي روي خواهد داد. بحث هايي در آمريکا در مورد چگونگي اتخاذ استراتژي اي در مورد بازدارندگي ايران مطرح شده است اما بحث در مورد تجاوز نظامي عليه ايران آنچنان در محافل آمريکايي مطرح نمي شود. صحبت در اين باره شوم و يادآور جنگ آمريکا عليه عراق است." 

نويسنده با اشاره به تجربه تلخ دولت آمريکا در شکست در عراق مي افزايد "زماني که واشنگتن براي تجاوز نظامي عليه عراق آماده مي شد، کمتر کسي مي دانست که در آن چه اتفاقي روي خواهد داد. ده سال بعد از آن حادثه، خطاهاي دولت آمريکا در اين باره آشکار شد. نيروهاي آمريکايي در عراق گير افتاده اند. جنگ عليه آن کشور هزينه هاي ميليارد دلاري براي دولت آمريکا به همراه داشت و به وجهه آمريکايي ها در منطقه آسيب زد. به همين خاطر و بدرستي امروز صحبت از حمله نظامي احتمالي عليه ايران همراه با هراس مطرح مي شود. با اين حال نبايد از طرح پرسش ها در مورد اين احتمال اجتناب ورزيد. پس از حمله نظامي احتمالي عليه تاسيسات هسته اي ايران چه روي خواهد داد؟" 

وزير امور خارجه پيشين لبنان در ادامه مقاله با اذعان به ناتواني دولت آمريکا در متوقف نمودن برنامه هسته اي کشورمان مي افزايد "يک حمله نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران از سوي دولت آمريکا فقط مي تواند برنامه هسته اي اين کشور را به تعويق بياندازد اما هرگز قادر نخواهد بود تا برنامه هسته اي ايران و پيشرفت هاي آن کشور در اين حوزه را متوقف سازد. از سوي ديگر همانگونه که بسياري از کارشناسان امنيتي اظهار داشته اند جمهوري اسلامي در صدد ساخت و استفاده از سلاح هسته اي نمي باشد." 

وي در ادامه با طرح پرسشي در مورد تبعات منفي تجاوز احتمالي نظامي آمريکا عليه تاسيسات هسته اي کشورمان مي افزايد "آيا حمله نظامي احتمالي عليه ايران به ايجاد ثبات در منطقه کمک مي کند و يا آنکه باعث افزايش بي ثباتي مي شود؟ مسلم است که حمله اي نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران باعث افزايش تنش در خاورميانه مي شود." 

وي در ادامه با اذعان به شکست ناپذيري کشورمان در عرصه هسته اي مي افزايد "حمله نظامي احتمالي عليه تاسيسات هسته اي ايران لزوما به تضعيف موقعيت اين کشور در منطقه نمي انجامد. علاوه بر آن ، اين اقدام نشان خواهد داد که ايران قرباني حمله آمريکا شده است و بنابراين چنين حادثه اي بر کل منطقه خاورميانه تاثير خواهد گذاشت. در نتيجه دولت آمريکا تا پاسخي قانع کننده براي پرسش هاي مطرح شده نيابد مي بايد گزينه نظامي عليه ايران را از روي ميز بردارد. اين مسئله بايد مورد بحث و برررسي و تحليل آزادانه قرار گيرد. دولت آمريکا بايد متوجه شود که چگونه ديپلماسي بيش از جنگ در راستاي منافعش خواهد بود." 

نويسنده با هشدار به دولت آمريکا در اين باره مي افزايد "امروز، هر کسي مي تواند اشتباهات دولت آمريکا در مورد تجاوز عليه عراق را مشاهده کند. حمله اي که بدون ارزيابي مناسب و توجه به مخاطرات آن انجام شد. بايد به تبعات حمله نظامي عليه ايران بصورت جدي فکر کرد و به همين خاطر از عملي نمودن آن جلوگيري نمود." 

برچسب ها: تاسیسات ، ایران ، توقف ، پیشرفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار