رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از صادرات 2.1 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از استان به 95 کشور دنیا خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، عظمایی امروز در جمع مدیران اقتصادی استان در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اظهار کرد: مجموع ارزش دلاری صادرات آذربایجان‌شرقی از طریق کل گمرکات کشور در سال 91 بیش از 2.1 میلیارد دلار و به مقصد 85 کشور مختلف بوده است که نشان دهنده رشد چهار درصدی نسبت به سال 90 است.

وی ادامه داد: صادرات غیرنفتی تولیدات استان با وجود کاهش صادرات در کل کشور از رشد مثبت 32 درصد برخوردار بوده است این امر درحالی است که اغلب استان‌های بزرگ کشور از جمله اصفهان، خراسان و خوزستان دارای کاهش چشمگیری در تولیدات صادراتی هستند.

عظمایی ادامه داد: با وجود ممنوعیت و محدویت‌های ایجاد شده در صادرات گروه های کالایی پتروشیمی، شیمیایی و موادغذایی و با وجود اینکه آذربایجان‌شرقی بیشترین سهم را در صادرات این گروه‌های کالایی دارد، استان توانسته است جایگاه و مزیت صادراتی خود را در کشور حفظ کند.

وی عمده بازارهای هدف صادراتی استان را به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، افغانستان، گرجستان و اکراین عنوان کرد.

عظمایی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرکات استان در سال 1391 از گمرکات آذربایجان شرقی 852.4 میلیون دلار کالا به وزن 784 هزار و 809 تن به خارج از کشور صادر شده است که از رشد 26.6 درصدی در ارزش کالا های صادراتی نسبت به سال 1390 برخوردار است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی دارای رتبه هفتم کشوری در صادرات غیرنفتی است، گفت: بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می‌دهد که به لحاظ صنعتی بودن استان بخش عمده کالاهای صادراتی، کالاهای صنعتی به ارزش 787میلیون دلار با سهم 37 درصد، کالاها ی کشاورزی به ارزش 245.2 میلیون دلار و با سهم 11.5 درصد، فرش و صنایع دستی با ارزش 211.6 میلیون دلار با سهم 10 درصد و صادرات محصولات مس سونگون استان از گمرکات کشور به ارزش 244.5 میلیون دلار با سهم حدود 11.5 درصد را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بیشترین رشد کالاهای صادراتی استان مربوط به گروه فلزات وکالاهای صنعتی و محصولات مس سونگون است و در عین حال تجارت چمدانی نیز از رشد خوبی در استان برخوردار است/س

 

برچسب ها: صدور ، کالای ، غیرنفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.