نماینده مردم قائن در مجلس گفت: حرکت کشور در صنعت زعفران لاک پشتی بوده است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، جواد هروی در جلسه انتخاب هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران در اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: زعفران یکی از کالاهایی است که در اقتصاد بدون نفت باید به آن توجه شود و بنده از حضور نیافتن استانداران خراسان‌رضوی و جنوبی در این جلسه مهم بسیار متاسف هستم.

نماینده مردم قائن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته پژوهشگاه‌هایی در زمینه صنعت و کشاورزی در استان‌های مختلف کشور به وجود آمده اما متاسفانه در زمینه زعفران که یک کالای ارزشمند صادراتی است هیچ پژوهشگاهی به وجود نیامده است.

هروی افزود: اقتصاد بدون نفت به معنای تکیه بر تولیدات داخلی که دارای ویژگی‌های حساس صنعتی و کشاورزی همانند زعفران است در نتیجه احداث پژوهشگاهی برای زعفران با ردیف بودجه مستقل امری ضروری است.

وی تصریح کرد: تمام مسئولان مهم‌ترین محصول درآمدزا برای کشور را زعفران می‌دانند اما در راستای گسترش صادرات و رفع مشکلات سر راه آن مساعدی نکرده و گام موثری برنمی‌دارند.

نماینده مردم قائن در مجلس بیان کرد: در حال حاضر نگاه‌ها به کشت زعفران سنتی است و اگر تبدیل شدن آن به یک حرفه مدرن صورت نگیرد قطعا با حرکت لاک‌پشتی که در این زمینه انجام می‌دهیم در آینده نزدیک تولید این کالای ارزشمند از منطقه شرق کشور خارج می‌شود و تنها با برنامه‌ریزی و استراتژی مدرن می‌توانیم تولید زعفران را در استان‌های خراسان حفظ کنیم.

هروی با بیان اینکه هفت درصد صادرات اصلی کشور برپایه صنایعی همچون زعفران انجام می‌شود، گفت: همانطور که نفت نقش اساسی و حیاتی در استان‌های جنوبی کشور دارد استان خراسان نیز باید جایگاه خود را در زعفران پیدا کند، این جایگاه با جامعه مندرس سنتی بدست نیامده و نیازمند برنامه‌ریزی مدرن است.

وی یادآور شد: با نهادینه‌کردن آموزش در فضای استان‌های خراسان که محل اصلی کشت زعفران هستند و همچنین جدی گرفتن موضوع بسته‌بندی، مدون کردن تحقیقات محققان در این زمینه، برطرف کردن اختلاف مابین صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران و ایجاد مراکز علمی آموزشی با موضوع زعفران می‌توان نشانی از خود در منطقه داشت و توفیقات مطلوبی در زمینه زعفران کسب کرد.


برچسب ها: نماینده ، مردم ، قائن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.