
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، وقتی پای درد و دل دانش آموزان بنشینی پاره شدن بند دلشان را در فصل امتحان به خوبی درک می کنید که ناشی از ترس گرفتن نمره پايين ، نداشتن برنامه ریزی و تسلط کافی روی مطالب و نیز گاهی توقعات بالا و تذکر و سخت گیری های متعدد در افزایش زمان مطالعه است.
جعفربای( روان شناس) در این باره گفت: توقع های بی جا، تذکرهای پیوسته و مهم جلوه دادن امتحان، اضطراب و استرس دانش آموزان را افزایش می دهد.
وی با اشاره به تایید استرس بر یادگیری دانش آموز افزود: ایجاد اضطراب و استرس موجب اشکال در یادگیری شده و این امر زمینه فراموشی آن چه را که دانش آموز به خاطر سپرده فراهم می کند.
بای اظهار داشت: اضطراب امتحان در 20 تا 30 درصد کودکان و نوجوانان دیده شده و این موضوع در دختران شایع تر از پسران است.
وی تصریح کرد: اصل برگزاری امتحان استرس زا است و لذا باید شرایط مناسب و مطلوبی برای آمادگی در امتحان ایجاد کرد.
بای در پایان خاطر نشان کرد: اگر سیستم یادگیری درک مطلب جایگزین نمره محوری در نظام آموزشی شود و والدین فضای نسبتاً آرامی به لحاظ روحی و روانی ایجاد و به طور غیرمستقیم شیوه کنترل استرس را آموزش دهند از استرس امتحان کاسته خواهد شد.
گفتنی است، تغییر شیوه نمره محور در نظام آموزشی و خانواده و کاهش حساسیت، توقع و گفتگوهای حاشیه ای والدین می تواند این کابوس و گردونه ی بی پایان را از چرخش بازدارد و آرامش خاطر با جایگزین دلهره و دغدغه کند./ز