"کورت شيلينگر" در مقاله جديدي تحت عنوان "سوريه نشانه ديگري از لزوم تغيير رويکرد آمريکا نسبت به خاورميانه" با اذعان به ضعف سياست خارجي آمريکا در حوزه خاورميانه به برتري چين رقيب آمريکا در خاورميانه و آسياي مرکزي اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کريستين ساينس مانيتور ؛ نويسنده مقاله با اذعان به سياست ناکارآمد و اشتباه دولت آمريکا در قبال خاورميانه در ابتداي مقاله مي نويسد "سياست آمريکا در قبال سوريه و ساير کشورهاي خاورميانه نشان داده است که اگر دولت آمريکا به سياست ترديد خود در قبال منطقه خاورميانه ادامه دهد بازنده ميدان خواهد بود. اکنون مي بينيم که در مقابل آمريکا دولت چين فعالانه و با در نظر گرفتن منافع استراتژيک خود در حال ايفاي نقش است." 

نويسنده با اذعان به رويکرد غلط آمريکا در قبال بحران سوريه مي افزايد "گسترش منازعه در سوريه در نهايت سبب شده تا دولتهاي آمريکا و روسيه توجهشان نسبت به اين موضوع جلب شود. هر دو کشور به توافق رسيده اند تا نشستي بين المللي را براي رفع بحران سوريه برگزار نمايند. به تاخير افتادن ارايه راه حل براي رفع بحران سوريه وضعيت آن کشور را بغرنج تر مي سازد. اکنون سوريه در وضعيتي قرار گرفته که نه تنها گروههاي تندروي مسلح در آن کشور در حال رشد هستند بلکه افکار عمومي منطقه نيز بطور قابل توجهي مخالف با تسليح تروريست هاي سوري از سوي دولت آمريکا هستند.

طبق نظرسنجي اخير موسسه ارزيابي "پيو" که در تاريخ 1 مي انجام شده است کمتر از 33 درصد از مردم ترکيه، تونس، مصر، لبنان و فلسطين موافق تسليح تروريست هاي سوري توسط قدرتهاي غربي و به ويژه آمريکا بوده اند. نتايج اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهند که شهروندان کشورهاي همسايه سوريه از گسترش دامنه منازعه آن کشور به کشورهاي شان نگران هستند. همچنين نتايج نظرسنجي نشان داد که تعداد بسيار کمي از شهروندان آمريکايي و اروپايي از مداخله نظامي مستقيم در سوريه حمايت کرده بودند." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "سياست خارجي آمريکا در مورد کشورهاي خاورميانه و آسياي مرکزي نيازمند بازنگري مجدد است. بيش از يک دهه است که نظاميان آمريکايي در جنگ عليه عراق و افغانستان به سر برده اند و تعداد زيادي از آنان کشته شده اند. همچنين ادامه جنگ هزينه هاي مالي بسياري را بر آمريکا تحميل کرده است. همين مسئله باعث شده تا دولت آمريکا در پيشبرد ديپلماسي با مشکل دچار شود و فرصت هاي بسياري را از دست دهد." 

نويسنده با اشاره به کتاب جديد "ولي نصر" تحليلگر مسايل سياسي مي افزايد "ولي نصر مشاور ارشد "ريچارد هالبروک" نماينده ويژه دولت آمريکا در  امورافغانستان و پاکستان در کتاب جديد خود اظهار داشته که واشنگتن در حال باختن در مقابل چين در زمينه رقابت در حوزه خاورميانه است. ولي نصر در اين باره معتقد است که خاورميانه با در اختيار داشتن ذخاير بي شمار انرژي و تهديدات امنيتي گوناگون عرصه اي براي رقابت قدرتهاي مختلف جهاني از جمله آمريکا و چين است." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "دولت آمريکا با چالش استراتژيک جدي در منطقه از سوي دولت چين و در سطحي پايين تر از جانب روسيه مواجه است. همچنين از جمله چالش هاي دولت آمريکا در منطقه مي توان به برنامه هسته اي ايران و بقاي "بشار اسد" رييس جمهور سوريه در قدرت اشاره کرد. در اين ميان اما دولت چين از چتر امنيتي ايجاد شده در منطقه بهره مي برد و با دولت سوريه و ايران نيز تعاملات سياسي و تجاري دارد. چين به عنوان رقيب آمريکا هم اکنون در خاورميانه و آسياي مرکزي نفوذ اقتصادي زيادي دارد.

 چين سالانه به ميزان 23 ميليون دلار با ترکيه به مبادلات تجاري و بازرگاني مي پردازد. ميزباني "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي و "محمود عباس" رييس تشکيلات خودگردان فلسطين توسط دولت چين نشان دهنده نقش موثر آن کشور در معادلات منطقه اي است. چين همچنين با عربستان سعودي نيز روابط تجاري گسترده اي دارد و وارد کننده بزرگ نفت از آن کشور است. چين همچنين متعهد شده که به منظور گسترش خط لوله بندر "گوادار" پاکستان نيز 12 ميليارد دلار سرمايه گذاري نمايد. از قدرت نظامي تا قدرت هسته اي و توليدات نرم افزاري دولت چين نشان داده است که در حال افزايش نفوذ و تاثيرگذاري خود در منطقه است." 

برچسب ها: آمریکا ، چین ، شکست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار