برنامه "صفحه تقویم" پنجشنبه 19 اردیبهشت ماه در بزرگداشت شیخ کلینی به بیان بخش هایی از زندگی آن بزرگوار می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ در برنامه "صفحه تقویم" پنجشنبه 19 اردیبهشت  ماه  1392 هجری شمسی مطابق با 28 جمادی الثانی 1434هجری قمری برابر با 9 می2013میلادی مهمترین رویدادهای تاریخی  بیان می شود.
رحلت مفسرپارسا,آیت الله محمدصادق سعیدی در سال1375 هجری شمسی و درگذشت محمد محمود رفعت,قاری برجسته  قرآن کریم در سال 1322 هجری شمسی از مهمترین رویدادهای این اروز است.
در سال 1367 هجری شمسی در چنین روزی قطعنامه 612 شورای امنیت در خصوص کاربرد سلاح های شیمیایی در جنگ صادر شد همچنین به سال 1306 هجری شمسی  امتیاز استعناری کاپیتولاسون توسط مجلس شورای ملی فسخ شد.
یکی دیگر از مناسبت های این روز , بزرگداشت  دانشمند مسلمان "شیخ کلینی" است که در برنامه صفحه تقویم پنجشنبه 19 اردیبهشت ماه ,حجت الاسلام مهدی بنکدار به آن می پردازد.
متاسفانه از اینکه دانشمندان بزرگوار و افتخار عالم تشیع محمد بن یعقوب کلینی، ملقب به ثقة الاسلام کلینی که در قرن سوم هجری می زیسته اطلاع مختصری از زندگی پرخیر و برکت وی در دست است و تاکنون نقاط مبهم و نامعلوم فراوانی در شرح حال زندگیش موجود است که علیرغم تلاشها و تحقیقات زیادی که امروزه بعمل آمده، بی نتیجه مانده و پرده از آن سالیان درازی که این وارث انبیاء در خدمت به اسلام و مسلمین سپری کرده همچنان برداشته نشده است.
آنچه از تاریخ می توان استفاده کرد اینکه کلینی، نواب خاص امام زمان (ع) را درک کرده و بسیاری از احادیث و اخبار را از مصدر اصلی و دست اولش اخذ کرده است.
سال ولادت مرحوم کلینی معلوم نیست، ولی سال وفاتش را 328 یا 329 هجری ذکر کرده اند.
 مکان ولادت او قریه ای است بنام کلین که لقب آن بزرگوار مشتق از اسم همین قریه است.
 کلین قریه ای است در 38 کیلومتری جنوب غربی شهرری و از این قریه فقها و محدثین زیادی برخاسته اند که از آنجمله محمد بن یعقوب کلینی ثقة الاسلام و دائی او مرحوم علان است.
آنچه کلینی را به ما و امت اسلام در طول قرون و اعصار معرفی کرده، کتاب کافی است و اینک که از شرح حال این بزرگ مرد تاریخ اطلاع زیادی در دست نیست، کتاب کافی، کافی است که عظمت و بزرگورای او را به ما بشناساند. 
برنامه" صفحه تقویم" که هرروز ساعت8:40صبح به مدت 5دقیقه از رادیو قرآن پخش می شود کاری از گروه مناسبت های ویژه و به سردبیری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی است و عبد ا... فجری و مریم صلحی گویندگی آن را برعهده دارند. 
شایان ذکر است؛ در برنامه"صفحه تقویم" به فراخور موضوع، کارشناسان مختلف حضور می یابند و درخصوص رویداد مهم تاریخی آن روز مطالبی را برای شنوندگان  بیان می کنند./ص
برچسب ها: قرآن ، برنامه ، شبکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار