TMT نام بزرگترین تلسکوپ اپتیکی دنیا است، که قرار است ساخت آن از سال آینده آغاز شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، BigBang یا انفجار بزرگ، واقعه ای است که دانشمندان علم نجوم و فیزیک از آن به عنوان نقطه آغاز جهان یاد می کنند، اتفاقی که در حدود 13 میلیارد سال پیش رخ داده و باعث به وجود آمدن کهکشان ها و میلیاردها ستاره درون آن شده است.


هدف و ماموریت تلسکوپ TMT در واقع مشاهده فاصله ی 13 میلیارد سال نوری خواهد بود، فاصله ای که تقریبا از آن به عنوان آغاز جهان یاد می شود، ساخت این تلسکوپ از سال 2014 آغاز شده و حدود یک دهه به طول خواهد کشید. پس از ساخت این تلسکوپ دانشمندان می توانند تصاویری را با کیفیتی 3 برابر بیشتر از تلسکوپ های فعلی دریافت کنند.


بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته دانشمندانی از کشور های مختلف جهان مانند: کانادا، هند، چین و ایالات متحده قادر به استفاده از این تلسکوپ خواهند بود، قابل ذکر است که تلسکوپ TMT قادر خواهد بود تا در حدود 144 برابر نسبت به  تلسکوپ هابل نور بیشتری دریافت کند.


بودجه مورد نیاز ساخت TMT چیزی فراتر از يک میلیارد دلار برآورد، و تامین شده است، و ساخت آن از سال آینده در ایالت هاوایی رسما آغاز می شود که هدف اصلی آن مطالعه درباره نحوه شکل گیری ستارگان کهکشان راه شیری و کهکشان های همسایه در آغاز جهان خواهد بود. طول این تلسکوپ بدون در نظر گرفتن سازه ها و پایه های آن 30 متر می باشد، که از رقیب بسیار بزرگ خود، تلسکوپ ELT اروپا 12 متر کوچک تر است، تلسکوپی که به طور رسمی 2 سال زود تر از TMT به بهره برداری می رسد و از سال 2022 به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار