رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به خصوصيات بسيار زياد و متنوع دارويي آويشن و زيادبودن بهره اقتصادي حاصل از فروش اين گونه طبيعي و خودروي گياهي گفت: به خاطر فشار واردشده ناشي از برداشت ...

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به خصوصيات بسيار زياد و متنوع دارويي آويشن و زيادبودن بهره اقتصادي حاصل از فروش اين گونه طبيعي و خودروي گياهي گفت: به خاطر فشار واردشده  ناشي از برداشت بي رويه اين گونه گياهي و در معرض خطر انقراض قرار گرفتن آن به طرح تحقيقاتي اهلي سازي آويشن از سه سال پيش در مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي جهاد کشاورزي استان آغاز شد.

سکوتي افزود: پس از شناسايي گونه هاي موجود آويشن در عرصه هاي منابع طبيعي استان آذربايجانغربي و بررسي سازگاري اين گياه 4 گونه آويشن که در زمان گل دهي ، حجيم بودن اندام هاي هوايي و ميزان اسانس با هم اختلاف داشتند انتخاب و نسبت به اهلي سازي اين 4 گونه آويشن در چهارچوب طرح تحقيقاتي اقدام شد.

وي با موفق ارزيابي کردن نتايج طرح تحقيقاتي اهلي سازي گياه آويشن گفت: نتايج اين طرح نشان مي دهد که اين گونه گياه خودرو قادر است در مزارع به صورت اهلي پرورش يافته و پس از پشت سر گذاشتن کليه عمليات زراعي اعم از کاشت، داشت و برداشت به توليد انبوه برسد.
 
سکوتي اظهار داشت: پس از حصول اطمينان از موفقيت آميز بودن طرح اهلي سازي گياه خودروي آويشن از طريق بخش ترويج سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجانغربي نسبت به معرفي گونه‌هاي آويشن اهلي شده براي بهره برداران و سرمايه گذاران اقدام شده که در حال حاضر يک نفر با استفاده از نتايج و دستاوردهاي اين تحقيق بصورت انبوه اين گياه خودرورا کشت کرده است.

هر کيلواز گياه آويشن به صورت تازه در بازار 4 هزار تومان و هر کيلو خشک شده اين گياه 12هزار تومان به فروش مي رسد./س
برچسب ها: جهاد ، کشاورزی ، آویشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار