نخستین نشست وزرای فرهنگ مجمع همکاری آسیا (ACD) ، وزرا، مقامات عالی و کارشناسان فرهنگی از کشورهای آسیا رابه تهران کشاند

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامي؛ نخستین نشست وزرای فرهنگ مجمع همکاری آسیا (ACD) ، وزرا، مقامات عالی و کارشناسان فرهنگی از کشورهای آسیا رابه تهران کشاند تا راهکارهای تعامل در حوزه های فرهنگ، هنر و آموزش و نیز راههای رفع تهدیدات و استفاده ازفرصت ها برای گسترش روابط فرهنگی در قاره کهن را جستجو کنند.
وزیران فرهنگ قطر ، کویت ، افغانستان، تاجیکستان ، فیلیپین، بنگلادش و برونئی پیشاپیش اعضای هیات های خود حرکت می کردند و دراین میان هیات کویتی پرتعدادترین بود. 
نشست باتلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ایران شروع شد و سپس جواد شمقدری، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، به عنوان دبیر اجلاس به حضار و مهمانان خیرمقدم گفت. 
وی در سخنانش ازنگرانی ها درباره چالش هایی که فرهنگ غنی آسیا را تهدید می کند، صحبت کرد ؛ ازتهاجم غرب به فرهنگ آسیا؛ ازتعصبات خشک فرهنگی و ازافراط گرایی. 
"تعامل" ، "همکاری" و "گفتگو" ازجمله واژه هایی هستند که اهالی فرهنگ در نسخه پیچی برای دفع تهدیدها بهره می گیرند.  شاید بر همین مبنا باشد که ایران، کشوری که دارای طولانی ترین تاریخ و غنی ترین فرهنگ جهانی است، به عنوان رییس پروژه فرهنگی و آموزشی مجمع همکاری آُسیا برگزیده شده است. 
سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در آستانه آغاز به کار این اجلاس به خبرنگاران گفته بود که ایران به عنوان رییس پروژه فرهنگی آسیا تمام تلاش خود را بکار خواهد بست تا در حوزه های فرهنگی و هنری برنامه هایی را به اجرا بگذارد. 
وی همچنین نوید داد که در چارچوب مجمع همکاری های آسیا، پروژه های مشترک فرهنگی با کشورهای عضو کلید خواهد خورد.
 بحث درباره افراط گرایی درهمه حوزه ها ، یک دغدغه عمومی است، بطوری که هم اکنون بیشترین کشورهای جهان از آن رنج می برند. در میان 32 عضو مجمع همکاری آسیا کشورهایی مانند بنگلادش ، پاکستان و افغانستان هستند که از ناامنی های ناشی از افراط گرایی درحوزه های فرهنگی ، قومی و مذهبی رنج می برند. 
اتفاقا، با وزیر فرهنگ بنگلادش نیز در حاشیه اجلاس گفتگو کردیم، کشوری که درهفته های اخیر دستخوش افراط گرایی هایی است. 
بنا بر گفته وزیر فرهنگ بنگلادش رابطه مستقیمی میان افراط گرایی و متغیرهایی مانند تحصیلات ، آموزش و فعالیت های فرهنگی وجود دارد. 
او ابراز امیدواری کرد که مجمع همکاری آسیا در حوزه فرهنگ بتواند با گسترش تعامل و همکاری ، بتواند جوامع آسیایی را از افراط گرایی و رفتارهای خشونت طلبانه مصون سازد. 
اجلاس مجمع همکاری بعد از سخنان شمقدری و معاون وزیر فرهنگ تایلند ، وارد مباحث کارشناسی شد و کارشناسان بحث های خود را پی گرفتند./ص
برچسب ها: نشست ، آسیا ، وزیر فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار