حسيني اجلاس وزاری فرهنگ مجمع گفتگوهای آسیایی را فراگیرترین مجمع در آسیا عنوان کرد و گفت: با پیشنهاد ایران و تسهیل وزرای فرهنگ آسیای دبیرخانه دائمی فرهنگی آسیایی در ایران تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران حاضر در محل نشست وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در خصوص اجلاس وزرای فرهنگ مجمع همکاری آسیا امروز در وزارت خانه فرهنگی و هنری برگزار شد.
در ادامه این نشست سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اجلاس وزرای فرهنگ و مجمع گفتگوی همکاری آسیا در ایران گفت: فردا اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسیایی آغاز می شود و در این اجلاس برای اولین بار در ایران تا ده دوره برگزار می شود.
وی افزود: به دلیل حضور 32 کشور آسیایی، در مقطع فعلی ACD فراگیرترین تشکیلات فرا منطقه ای که تقریبا تمامی کشورهای مهم آسیایی در آن عضویت داشته و کلیه سازمان های اقتصادی- سیاسی و فرهنگی منطقه را تحت پوشش خود قرار می دهد.
حسینی اظهار داشت: در حال حاضر بیست پروژه در این مجمع تصریح شده و شامل خوزه های مختلف همکاری است که از جمله آن ها می توان به انرژی، موسسه استاندارد آسیایی، توسعه منابع انسانی، فقر زدایی، صنایع کوچک و متوسط، آموزش محیط زیست، کشاورزی، فن آوری اطلاعات، نهایت زیرساخت های حقوقی، حمل و نقل، امنیت جاده ای، علوم و تکنولوژی، بلایای طبیعی، تجارت، گردشگری، صندوق زیرساختی همکاری های مالی اشاره کرد.
حسینی با اشاره به حمله کشورهای غربی به فرهنگ جمهوری اسلامی تصریح کرد: با برگزاری این اجلاس قدرت کشورهای آسیایی در خصوص زمینه های فرهنگی و هنری در دنیا به خصوص آسیا مطرح می شود و ما در این مسئله می توانیم حملات غربی ایستادگی خود را نشان دهیم.
وی اجلاس وزاری فرهنگ مجمع گفتوهای آسیایی را فراگیرترین مجمع در آسیا عنوان کرد و گفت با پیشنهاد ایران و تسهیل وزرای فرهنگ آسیای دبیرخانه دائمی فرهنگی آسیایی در ایران تشکیل می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجلاس فردا 17 اردیبهشت اظهار داشت:فردا اجلاس وزاری‌ فرهنگ کشورهای آسیایی برگزار می شود و "تهران‌" افتخار میزبانی این نشست را دارد.
وی افزود: در حد مقامات ارشدی‌، سال 90 نشستی را داشتیم که از کشورهای مختلف در سطح حضور معاونان‌ برگزار شد.
"حسینی‌" در خصوص چهارمین وزاری‌ امورخارجه کشورهای آ‌.س.آن گفت: از ابتدای طرح ابکار "گفتگوی همکاری آسیایی‌" (ACD) توسط نخست وزیر "تایلند‌" در سی‌و‌چهارمین نشست وزاری‌ امور خارجه کشورهای آ.س.آن در سال 2001 تاکنون 11 دور اجلاس وزاری‌ خارجه کشورهای عضو گردیده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص وسعت قاره آسیا اظهار داشت: با توجه به وسعت قاره آسیا و وجود بلوک‌بندی‌های متعدد در این حوزه، کشورهای مختلف آسیایی همزمان در چند بلوک و گروه دیگر نیز عضو شدند و همین موضوع ظرفیت زیادی برای تعامل فرهنگی و آموزشی بین کشورها با بلوک دیگر ایجاد می‌کند.
"حسینی‌" با اشاره به تشویق کشورهای عضو، تصریح کرد: بطور کلی در ACD کشورهای عضو تشویق می‌شوند تا به صورت داوطلبانه به عنوان پیشگام و یا همکار CO- Prime- mover آغاز‌گر حرکت در پروژه‌های مورد علاقه باشند.
وی با اشاره به اسامی پروژه‌های 20 گانه ابراز داشت: در خصوص انرژی کشورهای "بحرین‌"، "قطر‌"، "فیلیپین‌"، "اندونزی‌"،و "چین‌" در خصوص "فقر زادایی‌" کشورهای "بنگلادش‌"،"کامبوج‌" و "ویتنام‌"، در خصوص "کشاورزی "چین‌"، در خصوص "حمل و نقل "هند"‌‌ و "قزاقستان‌"، در خصوص بیوتکنولوژی "هند‌"، در خصوص "تجارت الکترونیک‌" "مالزی‌" در خصوص صندوق زیرساختاری‌ "مالزی‌" در خصوص موسسه استاندارد آسیایی "پاکستان‌" در خصوص صنایع کوچک و متوسط "سنگاپور‌" و "سریلانکا‌" در خصوص فن‌آوری اطلاعات کره‌جنوبی در خصوص آموزش مجازی مالزی، در خصوص علوم و تکنولوژی فیلیپین در خصوص گرد‌شگری تایلند، کامبوج و میانما‌ر و پاکستان، در خصوص همکاریهای مالی تایلند توسعه منابع انسانی ویتنام در خصوص توسعه منابع انسانی ویتنام در خصوص آموزش محیط‌زیست "ژاپن‌" در خصوص تقویت زیر‌ساختارهای حقوقی ژاپن در خصوص امنیت جاده "عمان‌" در خصوص بیماری طبیعی  روسیه و در زمینه فرهنگی کشور جمهوری اسلامی ایران آماده فعالیت هستند.
"حسینی‌" با اشاره به پتانسیل‌های موجود در ACD گفت: قاره آسیا با پیشینه نخی تاریخی، سنتی، فرهنگی، منابع و امکانات فراوان به همراه یک دور‌نمایی روشن، در آستانه تصمیم‌گیری در خصوص آینده مجمع و ایفای نقش بین‌المللی خود قرار دارد.
وی تصریح کرد: به دلیل وجود سازمانهای منطقه‌ای و بیسن‌المللی موثر در معادلات‌ بین‌المللی در قاره آسیا، لزوم انسجام و نیل به یک همکاری و همگرایی‌ آسیایی بیش از پیش احساس می‌گردد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بیانیه اولین اجلاس سران ACD در کویت از پیشنهاد "تایلند‌" در زمینه تهیه یک نقشه راه در راستای ایجاد اتصال و ارتباط منطقه‌ای برای کشورهای عضوACD حمایت نموده تا از آن طریق تماس مردم با مردم People to People تسهیل گردد.
"حسینی‌" با اشاره به مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به عنوان پیشگام حرکت فرهنگی در ACD با ارائه پیشنهاداتی عملی، ابتکاراتی‌ را در حوزه همکاریهای سینمایی معرفی مفاخر فرهنگی تمامی تلاش خود را می‌کند و این می‌تواند نطفه آغاز مهمی در جهت تماس مردم با مردم به عنوان زیر بنای حرکت‌های اقتصادی و اجتماعی دیگر باشد.
وی با اشاره به اهداف ملموس و قابل دستیابی از طریق ACD گفت: تبادلات فرهنگی بین غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر فرهنگی ظرفیت‌سازی در زمینه توسعه نیروهای انسانی استفاده از دوره‌های آموزشی در کشورهای دیگر تسهیل ارتباط مردم با مردم و ایجاد درک عمیق‌تر میان مردم منطقه آسیا، انتقال تکنولوژی، تبادل اطلاعات، آموزش و تحقیقات مشترک و تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک فرهنگی جزء اهداف ACD است.
"حسینی‌" در خصوص برگزاری اولین اجلاس مقامات ارشد همکاریهای فرهنگی در اردیبهشت 1390 در تهران، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشگام پروژه همکارهای‌ فرهنگی اولین نشست مقامات ارشد را با حضور معاونان‌ وزرای‌ فرهنگ کشورهای عضو در تاریخ 19 و 20 اردیبهشت 90 در تهران برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شرکت کنندگان‌ در این نشست در قالب سه کمیته کاری، ظرفیتها‌ و توانمندی‌های کشورهای عضو در زمینه های مختلف فرهنگی را بررسی نموده و در زمینه همکاری در بخشهای مطبوعات، کتاب، هنر، سینما و تولید فیلم و سریالهای تلویزیونی، مردم‌شناسی، بالستان‌شناسی، زنان ایجاد اتاقهای فرهنگ، خبرگزاری‌ها و رادیو تلویزیون توافقاتی‌ حاصل شد.
"حسینی‌" در خصوص اولین اجلاس وزرای‌ فرهنگ کشورهای عضو ابراز داشت: کشورهای عضو در تهران سال جاری در حقیقت در راستای تداوم تصمیم‌های نشست قبلی در تهران در اردیبهشت سال 90 است.
اولین نشست گفتگوی همکاری آسیا 16، 17 اکتبر 2012 در کویت وی در خصوص این نشست در کویت اظهار داشت: اولین اجلاس سران در کویت در اکتبر سال گذشته، حاکی از تغییر نگاه‌ها به پتانسیل‌های نهفته در این سازمان بود و جمهوری اسلامی ایران در این نشست پیشنهادهای مختلفی در زمینه‌های فرهنگی ارائه نمود از جمله اهمیت لزوم احترام کامل همه کشورهای به مذاهب و فرهنگ‌ها، ایجاد فرهنگ صلح براساس احترام متقابل و تحمل پذیری مذاهب برگزاری اولین اجلاس وزرای‌ فرهنگ ACD در تهران از جمله مصوبات اجلاس‌سران بود.
"حسینی‌" با اشاره به فعالیت کشور ایران ابراز داشت: در این راستا جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشگام فعالیتهای فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجع ملی کار گروه فرهنگی اقدام به تهیه یک برنامه عمل جامع فرهنگی نمود که در جریان نشست کویت بین اعضا توزیع گردید و این اولین برنامه عمل در این مجمع بوده و در صورت پیگیری و اجرایی شدن می تواند منجر به دستاوردهای مناسبی برای مجموعه کشورهای آسیایی و همچنین کشورمان باشد.
"حسینی‌" با اشاره به پیشنهاد‌های جدید گفت: امروزه پس از گذشت 11 سال از آغاز به کار ACD و اراده رو به تزاید کشورهای عضو برای تبدیل این مجمع به یک سازمان منسجم و دارای دبیر‌خانه دائمی، لازم است نحوه مشارکت کشورمان در این مجمع تبیین شود.
این مشارکت نیاز به ترسیم یک نقشه راه کلی برای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی کلیه نهادهای داخلی است.
وی ادامه داد: ایجاد دبیرخانه فرهنگی ACD در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به ریاست ایران در پروژه فرهنگی و E.edacation  می‌تواند تسهیل کننده اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا بوده و خواهد توانست تمرکز بیشتری بر امور فرهنگی ACD داشته باشد.
"حسینی‌" افزود: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا با ارائه طرح استقرار دبیر‌خانه دائمی همکاریهای فرهنگی ACD در تهران، حضور پررنگ‌تری در فعالیت‌ةای این مجمع داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آژانس خبری مشترک ACD گفت: ارتقاء همکاریها به عنوان راهی برای تقویت هویت آسیایی ما است و آژانس خبری مشترک ACD جزء دیگر اهداف ما خواهد بود.

هفته فرهنگی ما در تایلند

وی ادامه داد: به دنبال ساخت فیلمی مشترک با دیگر کشورها هستیم و به زودی در "تایلند‌" هفته فرهنگی خود را برگزار می‌کنیم.

فیلمنامه زندگی "شیخ احمد قومی‌" در دستور کار ما است

"حسینی‌" با اشاره به فیلمنامه زندگی "شیخ احمد قومی‌" گفت: فیلمنامه مشترک ما به تصویر کشیدن "شیخ‌احمد قومی‌" است و در هفته فرهنگی که در پیش‌رو  داریم این مسئله به صورت جدی برگزار می شود.

به زودی خبرهای خوش "خانه سینما‌" می‌آید

وی با اشاره به قوانین تازه "خانه سینما"‌ اظهار داشت: نگاه ما به "خانه سینما‌" مثبت است ولی هنوز خبری جدیدی در این خصوص اتفاق نیافتاده‌ است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: می‌خواهیم اساسنامه قانونی باشد و کار هنری سینما گران در چهارچوب قانون پیش رود.

بیداری اسلامی در نمایشگاه کتاب

"حسینی‌" با اشاره به سالن بیداری اسلامی در نمایشگاه کتاب گفت: از سالن بیداری اسلامی در نمایشگاه کتاب بازدید کنید تا بیشتر بتوانیم ایلام ناب محمدی (ص) را معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: این غرفه بازگوی‌ خیلی از تلاشهای ما است و خوشبختانه کتابهای بسیاری را در زمینه اسلام‌شناسی معرفی کرده‌ایم.

بحث ادیان در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در اجلاس فعلی، بحث فرهنگ و ادیان و هنر خیلی جدی و به صورت مستقل به کار خود ادامه می دهد و سعی می‌کنیم با بررسی بیشتری در خصوص دیگر ادیان به بحثهای قابل توجهی دست یابیم.

ارز و گرانی کتاب


"حسینی‌" با اشاره به طبیعی بودن گرانی کتاب اظهار داشت: اگر کتاب گران است به دلیل "ارز‌" بوده و با بالا رفتن "ارز‌" کتاب چند برابر شده است.

با پول ایرانی به حج نمی‌رویم

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به پول ایرانی و سفر حج مردم اظهار داشت: به طبع برای رفتن به سفر حج نیاز به پول ایرانی را نداریم وی افزایش قیمتها طبیعی است ولی اگر به دلیل مسائل مالی فرصتی نشد که کسی به حج رود بگذارد برای سال بعد و فکر می کنم در این شرایط بهترین کار همین باشد.
وی ادامه داد: تا این افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند به سفر حج نروند سری جدید را ثبت‌نام نمی‌کنیم و افراد در نوبت در اولویت هستند.

اعزام تیم مستند سازمان سینمایی

وی با اشاره به اعزام تیم مستند سازمان سینمایی تصریح کرد: کشتار مسلمانان را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم و تیم مستند‌ساز از سازمان سینمایی اعزام شدند.

گفتني است؛ اجلاس وزراي فرهنگ مجمع گفتگوي همكاري آسيا  شنبه و چهارشنبه ، هفدهم و هجدهم ارديبهشت ماه 1392 در هتل آزادي تهران سالن زرين با حضور وزراء و هيئت هاي بلند پايه  از ساعت 9 و 30 دقيقه تا ساعت 18 و30 دقيقه برگزار مي شود./ص
برچسب ها: حسینی ، اجلاس ، کشورهای ، آسیایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار