کتاب های آستان را با اطمینان تهیه می کنم. می دانم که انتشارات آستان کتاب سازی نکرده و بازاری، فعالیت نمی کند. الان برخی ناشران دنبال آب و رنگ دادن به کتاب های خود هستند تا بتوانند فقط فروش داشته باشند. اما مطمئنم این اتفاق در آستان نمی افتد و کتاب ها با کارشناسی خاصی منتشر می شود. این را با سند می گویم...

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، به نقل از واحد امور فرهنگی انتشارات آستان قدس رضوی، غرفه آستان قدس رضوی در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب در حالی فعالیت های خود را ادامه می دهد که با استقبال خوب مخاطبانش رو به رو شده؛ مخاطبانی که اغلب مشتری پر و پا قرص کتاب های این آستان در روزهای نمایشگاه و غیر آن هستند. این را می شد از کلام بازدیدکنندگان به وضوح جستجو کرد.

 

به سراغ خانم جوانی می رویم که چند کتاب بدست دارد و در حال بررسی یک کتاب از غرفه است. با او هم کلام می شویم تا از جستجوهایش بیشتر باخبر شویم. خانم نسرین ابراهیمی لویی نویسنده، مترجم و پژوهشگرو فعال در حوزه کودک، حرف های شنیدنی دارد:

 

به کتاب های آستان قدس اطمینان دارم

 

تخصص من ترجمه است و چند سالی می شود که از کتاب های آستان قدس رضوی برای افزایش اطلاعات خود و تامین پرورش فکری کودکان که در این زمینه فعالیت می کنم، استفاده و بهره می برم. آستان قدس در زمینه های مختلف حرفی برای گفتن دارد و می تواند پاسخگوی نیاز مخاطب باشد. کتاب های آستان را با اطمینان تهیه می کنم. می دانم که انتشارات آستان کتاب سازی نکرده و بازاری، فعالیت نمی کند. الان برخی ناشران دنبال آب و رنگ دادن به کتاب های خود هستند تا بتوانند فقط فروش داشته باشند. اما مطمئنم این اتفاق در آستان نمی افتد و کتاب ها با کارشناسی خاصی منتشر می شود. البته من این را با سند می گویم. دقیق شدن در آثار آستان قدس رضوی و کنکاش در آنها این مطلب را تایید می کند. همین کارشناسی بهترین شاخص برای من در انتخاب کتاب هاست.

 

مشکلی که به راحتی می توان حل کرد

 

برخی از کتاب ها جلد و کاغذهای حجیمی دارند که وزن آنها را سنگین کرده است. این موضوع باعث می شود مراجعه کننده نتواند به لحاظ حمل و نقل کتاب بیشتری تهیه کند. با به کارگیری کاغذهای نازک تر می توان این مشکل را برطرف نمود.

 

جای خالی یک فصلنامه

 

سال گذشته غرفه آستان قدس از نظر وسعت فضای بیشتری داشت و همین باعث می شد بازدیدکننده راحت تر و با فراغ بیشتری از کتاب ها دیدن کند. امسال فضا محدود شده و بازدیدکننده گاه دچار مشکل خواهد شد. از طرف دیگر جای «فصلنامه مترجم»که مورد نیاز قشر خاصی از مراجعه کنندگان است، در این دوره بسیار خالی است.

 

*خانم سلیمان پور دیگر بازدیدکننده ای است که کتاب های آستان قدس رضوی را به دلیل متن های روان و .. سالهاست مطالعه می کند و آنها را در کتابخانه کوچک خانه خود جای داده است:

 

راز علاقمندی به آثار آستان قدس رضوی...

 

من خانه دار هستم و به مطالعه کتاب علاقه زیادی دارم. اغلب خوانندگان، کتاب هایی را می پسندند که پیچیده نباشد و مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. گاه برخی از کتاب ها تا اندازه ای مطلب مورد نظر را پیچیده می کنند که از اصل هدف دور می مانند. کتاب های آستان قدس این دغدغه را از مخاطب می گیرد و فرصت تجربه مطالعه ای پربار و در عین حال جذاب و روان را به مخاطب می دهد.

 

انتظارهای من

 

از انتشارات آستان قدس رضوی انتظار داریم در کنار کتاب های مفید خود به سراغ تالیف آثاری برود که به سوالات اعتقادی و عبادی خواننده پاسخ دهد. ارتباط برقرار کردن مردم با علمای دین به دلایل مختلف سخت است و گاه افراد دچار سوالات و ابهاماتی می شوند که می خواهند پاسخ آنها را به صورت صحیح از کارشناسان دین جویا شوند. آستان قدس می تواند ترتیبی اتخاذ کند که با استفاده از نویسندگانی به سراغ علما و کارشناسان دین رفته و با دریافت پاسخ های مورد نظر، بر طبق آن کتاب بنویسند. برای وقوع این ماجرا باید نشانی ایمیلی در اختیار افراد قرار گیرد تا بتوانند پیشنهادها، خواسته ها و سوالات خود را با مسوولان آستان در میان گذارند. البته راه اندازی سایت نیز در این زمینه می تواند کمک شایانی نماید.

 

دعاگوی عوامل نشر آستان هستم

 

همیشه برای نویسندگان، مسوولان انتشارات و همه کسانی که دست به دست هم می دهند تا آستان قدس رضوی کتابی منتشر کند، دعا می کنم. این افراد با تلاش و ارائه آثار شایسته، فکر مردم را باز می کنند و با آگاهی بخشی به آنها بسیاری از مسائل را شفاف می کنند.

 

*خانم دیگری که مشغول زیر و رو کردن کتاب های غرفه است، توجه مان را به خود جلب می کند. با او که همصحبت می شویم، درمی یابیم که دانشجوی رشته روانشناسی است و حرف های تازه ای برای گفتن دارد:

 

دانش هایی که از ما به یغما برده شده

 

وقتی کتاب روانشناسان غربی را مطالعه می کنیم، با کمی دقت متوجه می شویم آنها همان حرف هایی را می زنند که در معارف دینی ما پیش از این ذکر شده. چرا ما نباید از منابع و گنجینه های عظیمی که در اختیار داریم به بهترین شکل استفاده کنیم و ما انتقال دهنده این دانش به آنها باشیم. آستان قدس رضوی می تواند به این مقوله بپردازد و عده ای از نویسندگان و پژوهشگران خود را برای این کار ترغیب نماید تا آن توقع و انتظاری که از این آستان می رود، به طور کامل تحقق یابد.

 

مشتری دائم آستان قدس هستم/ چهارچوب تعریف شده، مهمترین ویژگی این مجموعه است

 

من همیشه مشتری دائم آستان قدس هستم و چه در ایام نمایشگاه کتاب چه بعد و قبل از آن، اغلب کتاب های مورد نیازم را به ویژه کتاب هایی که می خواهم در اختیار فرزندان خود بگذارم یا برای تربیت آنها از این آثار استفاده کنم، از آستان تهیه می نمایم. به نظرم این مجموعه موسسات، چهارچوب تعریف شده خاصی دارند که مخاطب با خاطری آسوده می تواند به محتویات کتاب های آن اطمینان کند و در زندگی خود آموخته های این منشورات را به کار گیرد.

 

یادی که در من زنده می شود

 

خانم غلامی به فضای معنوی غرفه هم اشاره می کند و می گوید: در هر وقت و دوره ای که پا در غرفه آستان قدس رضوی گذاشته و می گذارم، ناخودآگاه یاد محبوبم امام رضا(ع) می افتم و به ایشان سلام می دهم. از این جهت حس معنوی خاصی به من دست می دهد که احساس رضایتی برایم در پی دارد.

 

شایان ذکر است بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تا 21 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) براب بازدید علاقمندان برپاست.

 

برچسب ها: اطمینان ، کتاب ، آستان ، قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.