رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری از انتشار 50 عنوان نشریه دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی توسط این مرکز و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، دکتر جعفر مهراد اظهار داشت: بر اساس سیاست های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مقرر است سازمان هایی مانند مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که از نظر اهداف در پی انتشار اطلاعات علمی میان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخل و کشور های منطقه هستند در چاپ و انتشار مجلات معتبر همکاری کنند.

وی گفت: بر این اساس، طبق برنامه های سنجیده، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از سال 1391 انتشار مجلات علمی کشور را در برنامه های خود قرار داده است.

سرپرست ISC افزود: در واقع امر، این مجلات توسط دانشگاه ها و مراکز علمی و انجمن ها تهیه و تولید می شود، اما سازمان های یاد شده با عقد تفاهم نامه علاقمندی خود را نسبت به واگذاری چاپ و انتشار این مجلات به مرکز منطقه ای و ISC ابراز داشته اند.

وی ادامه داد: فلسفه اتخاذ این سیاست این بوده است که معمولا دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از کمبود بودجه و نداشتن ساختار لازم برای دفتر مجله در دانشکده ها و رشته های مختلف رنج می برند، در مقابل به طوری که بیان شد هم مرکز منطقه ای و هم ISC در انتشار نشریات این سازمان ها ضمن همکاری، بخشی از وظایف خود را نیز که انتشار اطلاعات علمی است به انجام می رسانند.

مهراد در ادامه بیان کرد: مرکز منطقه ای و ISC در تهیه مقاله ها و فرایند ارزیابی و پذیرش مقالات مجلات نقشی بر عهده ندارد. تنها موردی که لازم است بیان کنم این مورد است که آرم این دو موسسه به عنوان ناشر مجلات بر روی انتشاراتی که چاپ و توزیع آن ها به مرکز منطقه ای و ISC واگذار شده است درج می گردد.

وی افزود: مرکز منطقه ای و ISC طبق تفاهم به عمل آمده این مجلات را در 500 نسخه که تیراژ مناسبی برای مجله های علمی پژوهشی و علمی ترویجی به حساب می آید، چاپ می کند. برای توزیع این مجلات که به دست گروه های هدف برسد شبکه توزیع برنامه ریزی شده ای طراحی شده است که در این شبکه هر شماره از یک مجله به دانشگاه ها و موسساتی ارسال می شود که از نظر موضوعی سازگاری و همخوانی دارند و این عمل باعث شده است که مجله ها حتی در دور افتاده ترين نقاط کشور نيز توزيع شود و در دسترس گروه های هدف قرار گيرد.

سرپرست ISC اظهار داشت: در کميسيون نشريات معتبر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری بیش از 800 مجله به عنوان مجلات علمی-پژوهشی و علمی- ترويجی به تصويب رسيده است. با شروع به چاپ مجلات توسط مرکز منطقه ای و ISC و با توجه به امکانات موجود در طول سال 1391 تعداد 36 عنوان نشريه به شرح زير چاپ، منتشر و توزيع شده است.

رئیس مرکز منطقه ای افزود: به طوري که از عناوين اين نشريات که حالت تخصصی دارد برمی آيد، اين نشريات نوع خاصی از نشريه هايی هستند که هر روز و همراه با گسترش مرزهای علمی، تاثير تعيین کننده ای در توسعه آموزش عالی و تحقيقات علمی کشور دارند. سرعت چاپ از يک طرف و توزيع به موقع آن از طرف ديگر، توانايی گروه های هدف را در دستيابی به منابع تازه و جديد علمی بيش از پيش افزايش داده است.

وی افزود: نشريه های چاپ مرکز منطقه ای و ISC بر اساس درخواست های رسيده از سوی دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتی کشور، نشان می دهد که مخاطبان جديدی را جذب کرده است و باعث رشد خوانندگان کل نشريه ها به خصوص دانشجويان و پژوهشگران در کشور شده اند.

مهراد ادامه داد: برای پاسخگويی به نيازهای مخاطبان، مرکز منطقه ای و ISC در سال 1392 تصميم گرفته است که علاوه بر استمرار چاپ مجلات ياد شده در بالا، تعداد ديگری از نشريه های علمی دانشگاه ها و انجمن ها را نيز پذيرفته و نسبت به چاپ و انتشار آن ها اقدام کند. درخواست پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله برای انتشار یک عنوان نشریه فارسی و عنوان دیگر به زبان انگلیسی از آن جمله است.

وی اظهار داشت: توزيع شمارگان بالای اين نشريات و دسترسی به گروه های هدف موجب گرديده است که درخواست برای افزايش تيراژ نشريات بالا رود و اين افزايش مورد توجه مرکز منطقه ای و ISC قرار گرفته است. زيرا معتقديم هدف از انتشار و چاپ مجلات، توزيع آخرين يافته های علمی و دسترس پذير کردن مقالات اين مجلات به جمعيت کثيری از جامعه علمی است که تحت عنوان هيئت علمی، پژوهشگر و دانشجويان تحصيلات تکميلی به تدريس و تحصيل اشتغال دارند. بنابراين، در ماه های اخير هم افزايش تعداد عناوين و هم افزايش شمارگان هر شماره از نشريات علمی موضوع با اهميتی است که مرکز منطقه ای و ISC در اين راستا حرکت خواهد کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.