ميزان واريزي صندوق توسعه ملي در سال گذشته بالغ بر 14.7 ميليارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،محمدرضا فرزين رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي در نشست خبري امروز خود اظهار داشت: منابع صندوق توسعه ملي به 49.6 ميلارد دلار افزايش و رتبه صندوق در بين 65 صندوق ثروت ملي دنيا رتبه 24 را به خود اختصاص داده است.

فرزين تصريح کرد: در حال حاضر سرمايه زاينده هر ايراني در صندوق توسه ملي 700 دلار است که در افق 1404 با ظرفيت توليد 2.5 بشکه نفت در روز اين رقم به 650 دلار براي هر ايراني خواهد رسيد.

وي با بيان اينکه برخي‌ها معتقدند که منابع صندوق توسعه ملي از نظر پايداري شرايط مناسبي را ندارد، تصريح کرد: اين گروه شناخت صحيحي از صندوق توسعه ملي ندارند در حال حاضر اين صندوق تعاملات خوبي با نهادهاي پولي بين المللي بر قرار کرده است علاوه بر رتبه 22  در بين صندوق‌هاي ثروت ملي از نظر شفافيت رتبه اين صندوق از 61 به 32 رسيده است.

ما در سال جاري در قالب برنامه هاي 9 گانه قرار است تنوع لازم را در برنامه خاي خود ايجاد کنيم.

فرزين افزود: در اين رابطه به مجلس شواري اسلامي پيشنهاد داديم تا در بهينه سازي پرتفوي اين صندوق اقدامات لازم انجام دهد.

ضمن آنکه مذاکراتي را با بانک جهاني، بانک توسعه اسلامي و صندوق  بين المللي پول داشتيم تا در سال جاري بتوانيم با استفاده از منابع صندوق و امکانات اين نهادهاي مالي بين المللي امکان لازم را براي سرمايه گذاري در بخش هاي زير بناي کشور فراهم کنيم.

رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي در ادامه نشست خبري عنوان کرد: در 2 سال گذشته مجلس براي پرداخت تسهيلات به بخش کشاورزي از محل منابع اين صندوق اجازه پرداخت تسهيلات ريالي توسط اين صندوق را به بخش کشاورزي ارائه کرده  به طوري که تا پايان سال 91 به 342 طرح به ارزش 18.7 ميليارد لار توسط اين صندوق پذيرفته شده است.

وي ادامه داد: بطور متوسط هزينه هر طرح 54 ميليون دلار است که از طريق 16 بانک دولتي و خصوصي در بخش هاي مسکن کشاورزي آب و صادرات پرداخت شده که بيشترين سهم مربوط به بخش صنعت مي باشد که تمام استانها داراي طرح هستند.

وي در خصوص تخصيص منابع ارزي در سال گذشته به طرح هاي مهم اقتصادي کشور، گفت: در سال 91، به 12 طرح بزرگ پتروشيمي 3.2 ميليارد دلار، 31 طرح فولادي 1.8 ميليارد دلار 467 ميليون دلار به سيمان و بتن اختصاص يافته است.

فرزين با بيان اينکه ميزان منابع ريالي اين صندوق تا پايان سال گذشته بالغ بر 6 هزار ميليارد تومان است، گفت: عمده اين منابع به طرح هاي صنعت و معدن و بخش کشاورزي پرداخت شده که توانسته 156 هزار فرصت شغلي را در کشور ايجاد کند.

فرزين در رابطه با تزريق منابع اين صندوق به بنگاههاي کوچک و زود بازده گفت: در سال گذشته بسياري از اين بنگاهها با مشکلات مالي مواجه بودند که دولت در اين رابطه تصميم به اجراي دو طرح بزرگ کشاورزي و معدني در کشور را گرفت که طرح کشاورزي از سال گذشته آغاز شده و طرح صنعتي و معدني به تازگي در کشور آغاز شده و تمام منابع آن از صندوق توسعه ملي تامين شده است.

****تمام منابع صندوق مربوط به بخش خصوصي است

فرزين با تاکيد بر اين نکته که ترکيب سرمايه گذاري ارزي اين صندوق عمدتا مربوط به بخش صنايع نفت و گاز اختصاص يافته است اظهار داشت: منابع صندوق بسيار بيشتر از بودجه طرح هاي عمراني مي باشد.

بودجه طرح‌هاي عمراني مربوط به پروژه‌هاي دولتي بوده اما منابع صندوق مربوط به بخش خصوصي است، مجموع بودجه دولت در سال گذشته 10 هزار ميليارد تومان بود كه سهم صندوق در اين رابطه بالاتر بوده است.

وي در مورد تخصيص اعتبار به بخش‌هاي مختلف کشاورزي گفت: در رابطه با توسعه باغات ديم و آبي 350 هزار هکتار و بازسازي هکتار 340 هزار هکتار و توليد 1700 تن شير، توليد 340 هزار تن گوشت قرمز و 35 هزار تن تخم‌مرغ سرمايه گذاري بسيار خوبي از سوي اين صندوق به صورت ريالي در بخش کشاورزي انجام شده است.

رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي در رابطه با همکاري صندوق با نهادهاي بين المللي تصريح کرد: در اين رابطه صندوق توسعه ملي با بانک توسعه اسلامي در رابطه بت تامين اوراق صکوک پروژه‌هاي مالي را به امضاء رسانده‌ايم.

فرزين ادامه داد: از مجموع 8 هزار ميليارد تومان منابع ريالي اين صندوق 10 درصد به بخش صنعت و 10 درصد به بخش کشاورزي اختصاص داده شده که اين کار با همکاري بيش از 8 بانک انجام شده و در مجموع بخشي از 6 هزار ميليارد تومان سال گذشته به بخش هاي مربوط پرداخت شده است.

*****پرداخت 2.7 ميليارد دلار عيدانه از منابع صندوق به مردم

محمدرضا فرزين در ادامه اظهار داشت: سال گذشته براساس طرح مشترک دولت و مجلس در رابطه با پرداخت عيدانه بالغ بر 2.7 ميليارد دلار از محل منابع ارزي اين صندوق به مردم پرداخت شد.

وي عنوان کرد: باز پرداخت اين منابع از سوي دولت به صورت 3 ساله انجام مي‌شود.

رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي در رابطه با سازو کارهاي نظارتي گفت: در اين رابطه ساز و کارهاي پذيرش طرح توسط بانکهاي عامل انجام مي شود ولي ما از سال گذشته در حال راه اندازي معاونت نظارت در رابطه با نحوه استفاده از منابع مالي پرداختي به پروژه‌ها و مصرف آن در طرح‌هاي زير بناي هستيم.

وي در پايان در رابطه با پرداخت تسهيلات ارزي به صنايع نفت و گاز گفت: در اين رابطه در مجموع 18 درصد منابع ارزي به صنايع بالا دستي نفت پرداخت شده زيرا چاه‌هاي نفت متعلق به دولت است که رقم آن به تفکيک در بخش صنايع بالا دستي نفت و گاز 7 ميلارد دلار و 3.2 ميليارد لار به صنايع پايين دستي پرداخت شده است.

**دوره بازگشت منابع ريالي و ارزي

دوره بازگشت منابع ريالي و ارزي 8 ساله است و هنوز دوره 3 سال و نيم آن براي شروع بازپرداخت تسهيلات ريالي و ارزي به پايان نرسيده و همچنين نرخ سود منابع ارزي 6 درصد که در مناطق محروم اين رقم 5 درصد است كه در رابطه با طرح سرمايه در گردش زمان باز پرداخت بعد از 2 سال شروع مي شود./عب
برچسب ها: سرمایه ، دلار ، صندوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار