تزریق گاز به میدان ذخیره سازی سراجه برای برداشت در فصل سرد سال جاری،از امروز( 15 اردیبهشت) آغاز و تا 15 آبان ماه ادامه می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، میدان ذخیره سازیسراجه قم  به گونه ای طراحی شده است که امکان تزریق و برداشت گاز به طور همزمان وجود ندارد بنابراین مدت زمانی را برای تزریق گاز که عمدتا فصل گرم سال است، اختصاص می دهند و در فصل سرد سال که مصرف اوج می گیرد، با توقف تزریق، کار برداشت گاز انجام می شود.

براساس برنامه، کار تزریق مجدد گاز به این میدان از 15 اردیبهشت آغاز و تا 15 آبان ماه ادامه می یابد.

در دی ماه سال 91 اولین مخزن ذخیره سازی گاز ایران و منطقه خاورمیانه در سراجه قم به بهره‌برداری رسید، و قرار بود طبق برنامه از پیش تعیین شده 1.5 میلیارد مترمکعب گاز در این میدان ذخیره ‌شود اما سال گذشته تنها 700 میلیون مترمکعب گاز در این میدان ذخیره شد که به نظر می رسد امسال بتوان به 1.5 میلیادر متر مکعب رسید.

چندی پیش مسعود سامی وند مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز ایران، با بیان این مطلب گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی مخزن شوریجه خانگیران 4.8 میلیارد متر مکعب است که در فاز اول 2.4 میلیارد متر مکعب آن به بهره‌برداری می‌رسد و در کل امکان برداشت 20 میلیون متر مکعب گاز در روز ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز به مدت 80 روز و روزانه سه تا چهار میلیون متر مکعب از مخزن سراجه برداشت شد که در مجموع 290 میلیون متر مکعب گاز در سال گذشته از این مخزن برداشت شده است.
 
سامی وند افزود: کلیه مراحل طراحی ساخت نصب و اجرای این پروژه توسط متخصصان داخلی انجام شده است.
 
وی پیش بینی کرد که زمستان امسال 2 میلیارد متر مکعب گاز در این مخزن ذخیره سازی شود و در زمان اوج مصرف روزانه 10 تا 12 میلیون متر مکعب از این میدان گاز برداشت شود.
 
مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ايران تامین امنیت گاز رسانی در کشور و تامین امنیت صادرات گاز و تزریق در میادین نفتی را از مهمترین مزایای ذخیره سازی عنوان کرد.

این گزارش اضافه می کند دومین مخزن ذخیره سازی گاز در شوریجه نیز قرار است تا خرداد ماه جاری به بهره برداری برسد بنابراین می توان گفت این مخزن نیز آماده تزریق گاز است.
برچسب ها: تزریق ، گاز ، سراجه ، قم ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار