مدیرکل دفترامور روستایی استانداری کهگیلویه وبویراحمد از نامگذاری یک روز به نام ˈروستاˈ در تقویم جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: این موضوع مهم نیز مورد تاکید و توجه مسوولان و دست اندرکاران امر قرار گرفته است.

ˈابراهیم فتاح پورˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: درجلسه ای که با حضور جمعی ازمسوولان، مقامات ومتولیان اموراز جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در تهران برگزار شد بر این موضوع تاکید شد.
وی بیان کرد: قرار شد که روز 14 تیرماه سالروز تاسیس دهیاری ها به نام روز پاسداشت ˈروستاˈ نامگذاری شود.
وی هدف از این کار را توجه بیشترمسوولان به روستائیان ،یادآوری برخی مشکلات و چالش های فراروی آنها و تلاش برای احیای فرهنگ و سنتهای بومی از دست رفته روستا در طول تاریخ عنوان کرد.
فتاح پور برلزوم توسعه متوازن و آسیب شناسی جدی در حوزه های فرهنگی و هویتی روستاها تاکید کرد و افزود: باید با نیازسنجی درست، برنامه ریزی صحیح به دنبال احیای ارزش ها و هویت دوباره روستا باشیم.
مدیرکل دفترامور روستایی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: البته دولت های نهم و دهم با شعار عدالت محورخود منشا خدمات بی شائبه ای در نقاط محروم کشور و روستا ها بوده است.
وی بر لزوم توجه جدی پیوست فرهنگی در پروژه ها و طرح های عمرانی و خدماتی در نقاط روستایی تاکید کرد و افزود: نادیده انگاشتن این مهم خسارت های جبران ناپذیری را به لحاظ هویتی و تاریخی بر روستاها وارد می کند.
فتاح پور خلاء موجود اقلام و بسته های فرهنگی در نقاط روستایی را به عنوان یکی دیگر از مشکلات و تنگناهای موجود اجتماعی و فرهنگی در این زمینه دانست و تصریح کرد: دسترسی نابرابر روستاییان به بسته های فرهنگی موجب بروز ناهنجاری ها و معضلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه خواهد شد.
مدیرکل دفترامور روستایی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: مهجور ماندن محصولات دامی ، کشاورزی و نگاه مصرف گرایی به روستاییان نیز از دیگر معضلات کنونی حاکم بر روستاها است که باید تلاش کرد تا روستایی نیز شان، منزلت و جایگاه اصلی خود را دوباره احیا کند.
وی توجه به فرهنگ ها ، آیین ها و سنتهای بومی و محلی در روستا را یادآور شد و بر ضرورت احیای این فرهنگ ها تاکید کرد.
فتاح پوراز دهیاران و دیگر دستگاه های مرتبط فرهنگی با روستاها خواست تا کارهای فرهنگی را در اولویت برنامه های خود قراردهند و شاخص ها ونیازهای فرهنگی روستائیان را شناسایی و برای رفع آنها چاره اندیشی کنند./س
برچسب ها: روستا ، تقویم ، حمهوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.