یکی از روش های رایج برابر استاندارد روز ، فراهم کردن علوفه غنی شده مورد نیاز دام با ساخت سیلوی علوفه خشبی است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت : تأمین مواد غذایی مورد نیاز دام را یکی از عمده ترین مشکلات موجود در صنعت دامپروری اعلام داشت که حدود 70 تا 80 درصد هزینه های واحدهای تولیدی را شامل می شود.

حسین نگهدار افزود : وی مهمترین اصل نگهداری مواد سیلو شونده تخمیر طبیعی را مواد علوفه ای در شرایط غیر هوازی عنوان کرد که از طروق مختلف قابل دستیابی است.

وی تصریح نمود: یکی از مهمترین روشها، استفاده از سیلو که پس از مصرف اکسیژن موجود توسط گیاه امکان مجدد بازگشت اکسیژن مهیا نباشد، با انجام مراحل سیلاژ و فعالیت میکرو ارگانیزم های مفید بوده که باعث افزایش اسید لاکتیک و داشتن سیلاژ مناسب میگردد.

نگهدار در ادامه گفت: سیلاژ یکی از روش های مناسب برای ایجاد ارزش افزوده (بهبود و افزایش منابع غذایی و جلوگیری از ضایعات مواد غذایی) است را می توان یک غذای پر رطوبت و تخمیر شده که مورد تغذیه نشخوار کنندگان به خصوص گاو و گوسفند قرار گیرد یا به عنوان یک ذخیره منبع غذایی برای هضم کننده های بی هوازی استفاده شود که بعد از 21 روز آماده بهره برداری است.

وی در پایان عملکرد این طرح در سطح استان مازندران در سال گذشته (91) را 5680 تن اعلام داشت و پیش بینی نمود روند توسعه سیلاژ علوفه ای در واحدهای تولیدی در سالجاری تا سقف 25 درصد افزایش یابد./س

برچسب ها: علوفه ، خشبی ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.