عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان توانایی پرورش گیاهان زینتی را در قطب جنوب استان به ویژه منطقه چابهار دارد.



جعفر ولی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استانهاباشگاه خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: زاهدان دارای اقلیم آب و هوایی خاصی است و هوای گرم و خشک و شوری آب مانع از کشت بسیاری از گیاهان گیاهان موجود در کشور می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه با آزمایش‌های انجام شده در زاهدان هم امکان رویش گیاهان سازگار با این محیط وجود دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای گیاهان حاضر باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از جمله گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی زاهدان می‌توان به درخت زبان گنجشک، زیتون، سنجد، اقاقیا و بومادران اشاره کرد که علاوه بر سبزی همیشگی نسبت به خشکی مقاوم و نیاز به آب کمی دارند.

ولی‌زاده ادامه داد: طی آزمایشات انجام شده، گونه جدیدی متناسب با شرایط کنونی زاهدان یافت شده به نام «فرانکنیا» که این گیاه از تیره گیاهان گوشتی بوده و بر خلاف چمن که به آب زیادی نیاز دارد، مقاوم به کم‌آبی بوده و باعث املاح شوری خاک می‌شود.

وی بیان کرد: به‌رغم آنکه این استان زمینه تولید گیاهان زینتی فراوانی را دارد متأسفانه در حال حاضر تمام این گیاهان از شهرهای محلات، شمال و اصفهان وارد می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: بهترین مکان برای پرورش گیاهان زینتی به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، منطقه چابهار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با ابراز نارضایتی از نحوه عملکرد سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زاهدان گفت: با توجه به اینکه 70 درصد گیاهان زینتی مجموعه دانشگاه سیستان و بلوچستان در خود این مجموعه آموزشی تولید می‌شود این سازمان تاکنون به پیشنهادهای مکرر ما در زمینه همکاری در امر تولید گیاهان زینتی، پاسخ مثبت نداده و کماکان حاضر به پرداخت هزینه‌های گزاف برای وارد کردن گیاهان از شهرهای دیگر است و به نوعی سرمایه استان خارج می‌شود.

ولی‌زاده گفت: کشاورزان این شهر با ناآگاهی از زمان مناسب برای آبیاری گیاهان باعث مرگ زودرس و نابودی گیاهان می‌شوند ضمن اینکه با آبیاری بی‌موقع و بی‌رویه، آب زیادی هدر می‌رود لذا بهترین زمان برای آبیاری غروب و شب‌هنگام است.

وی اضافه کرد: به مسئولان استانی پیشنهاد داده می‌شود با توجه به ازدیاد درختان اکالیپتوس در شهر زاهدان از اسانس برگ آنها در امر اشتغالزایی و افزایش منابع اقتصادی استان استفاده کنند.

این استاد دانشگاه خطاب به مسئولان استان متذکر شد: استان مردم بسیار خوبی دارد و آنها لیاقت بهترین فضای سبز را دارند و لازمه این فضای سبز توجه بیشتر مسئولان و اختصاص دادن بودجه مناسب به این استان بوده و استفاده از تجارب کارشناسان مربوطه را می‌طلبد.

ولی‌زاده در پایان اذعان داشت: از وظایف مسئولان مربوطه است که در روزهای تاریخی مثل هفته فضای سبز، مردم را با طبیعت آشتی دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.