به گزارش
گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر جلیل توکل افشاری معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نخستین کارگاه آموزشی که در این همایش برگزار شد، اظهار داشت: دانشجویان هزاره سوم دارای خصوصیات خاصی هستند. اغلب ارتباطات آنها در محیط های مجازی بوده و دسترسی آنها به اطلاعات بیشتر از گذشته است که این مسئله به کارگیری روش های تدریس جدید و تکنولوژی های نوین در امر آموزش پزشکی را می طلبد.
وی با تاکید بر این که اساتید باید با تکنولوژی های نوین آموزشی آشنا باشند، گفت: با توجه به پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی های گوناگون، ویژگی های یک استاد خوب از هزاره سوم تغییر کرده است و دسترسی به منابع بیشتر و استفاده از روش های جدید و تکنولوژی های نوین که موجب تحولی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری داشجویان می شود، از جمله شاخص های مهمی است که در ارزیابی کیفیت آموزش اساتید در کشور های پیشرفته مورد توجه قرار می گیرد.
دکتر توکل افشاری تصریح کرد: استفاده از فن آوی های نوین، ماهیت آموزش را تغییر می دهد و می تواند از بعد زمان، مکان و برطرف کردن نیاز های مختلف آموزشی به دانشجو و اساتید کمک کند.
آموزش طب سرپایی از مبانی اساسی آموزش دانشجویان پزشکی است
رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در کارگاه دیگری که در چهاردهمین همایش کشوری آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: آموزش طب سرپایی یک جنبه کلیدی در طبابت جدید است که شامل کلیه آموزش هایی است که در بالین بیمار و جهت مدیریت بیمارانی که بستری نیستند به کار می رود.
دکتر بهزاد کرمی متین افزود: از آنجایی که بیماران به طور فزاینده ای در درمانگاه ها و به صورت سرپایی ویزیت می شوند، دانشجویان باید از فرصت یادگیری بهتر در این مکان ها استفاده کنند و برنامه ریزی آموزشی باید طوری طراحی شود که فارغ التحصیلان مهارت های لازم برای ارائه خدمات به جامعه را کسب کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های انجام شده در سیستم بهداشتی درمانی کشور و برنامه های آموزش پزشکی، آموزش طب سرپایی به عنوان یک مبحث اساسی مورد توجه و تأیید قرار گرفته است و دانشجویان به عنوان گیرندگان اصلی این آموزش باید در ارزیابی و ارتقای آموزش سرپایی دخالت داده شوند.
دکتر کرمی متین اضافه کرد: جلب توجه اعضا عیئت علمی و برنامه ریزی لازم جهت حضور موثر و مستمر در بخش های سرپایی و درمانگاهی نیز ضروری است.
گفتنی است: چهاردهمین همایش کشوری آموزش پزشکی همزمان با اختتامیه ششمین جشنواره شهید مطهری از روز 9 اردیبهشت درسالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد و تا پنجشنبه 12 اردیبهشت ماه در همین مکان ادامه خواهد داشت.
برگزاری نمایشگاه جانبی دستاوردهای آموزش پزشکی توسط 36 دانشگاه علوم پزشکی کشور در قالب غرفه، ارائه 8 سخنرانی اصلی و 155 سخنرانی کوتاه، ارائه 405 سخنرانی در قالب پوستر و 400 سخنرانی به صورت الکترونیکی، برگزاری 10 سمپوزیوم برای بررسی فرآیندهای برتر آموزشی دانشگاه ها و 20 صبحانه کاری در قالب میزگرد برای بررسی مسائل آموزشی پزشکی، بخش های مختلف این جشنواره خواهد بود./س