تلويزيون دولتي چين اعلام کرد پايان رزمايش نظامي آمريکا و کره جنوبي، مقدمه ساز آغاز گفتگوهاي شبه جزيره کره است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي سي تي وي ؛  کره شمالي پس از تنشهاي اخير در شبه جزيره کره، دستور تخليه منطقه صنعتي کيسانگ در مرز دو کره را داد. متعاقب اين امر، اتباع کره جنوبي از اين پارک صنعتي خارج شدند که يکصد وبيست و سه شرکت کره اي در آن فعاليت دارند.

اما کره شمالي هنوز هفت نفر از اتباع کره جنوبي را که در اين منطقه مشغول به کار بودند نگاه داشته است. روز گذشته پانزده نفر ديگر از اين افراد به کشورشان بازگشتند. کارشناسان مي گويند باقي ماندن اين هفت نفر در اختيار کره شمالي مي تواند نشانه اي مثبت باشد زيرا اين هفت نفر مي توانند نمادي از حفظ ارتباط دو کره باشند و مقامات دو کره همچنان به رايزني و گفتگو بپردازند. 

اين گفتگوها که محور اصلي وضع منطقه صنعتي کيسانگ خواهد بود مي تواند زمينه اي براي گفتگو درباره مسائل ديگر و عادي سازي روابط دو کره باشد. اما اگر اين هفت نفر از کره شمالي خارج شوند، به معناي آن خواهد بود که آخرين محمل ارتباطي دو کره قطع شده است.

باتوجه به اينکه کره شمالي جريان برق و آب پارک صنعتي کيسانگ را قطع کرده است، با خروج اين هفت نفر، احتمالا اين مجموعه کاملا تعطيل خواهد شد. اين درحالي است که رزمايش نظامي مشترک آمريکا و کره جنوبي امروز پايان مي يابد.

مقامات کره شمالي مي گويند همين رزمايش نظامي يکي از علل اصلي تشديد سخنان تند مقامات کره شمالي و مواضع آن درباره آزمايش موشکي احتمالي آتي است. با اين اوصاف، اگر رزمايش نظامي مشترک آمريکا و کره جنوبي پايان يابد که از مدتها قبل براي آن برنامه ريزي شده و به مقامات کره شمالي درباره آن اطلاع رساني شده بود، شايد کره شمالي حاضر شود به تلاشهاي کره جنوبي و آمريکا براي ايجاد فضاي گفتگو ملحق شود.

 البته اين سخن هنوز در حد گمانه زني است و هيچ نشانه اي از مقامات کره شمالي مشاهده نشده است دال بر اينکه اين سخن درست باشد. اما احتمال وقوع اين امر زياد است زيرا با پايان رزمايش نظامي آمريکا و کره جنوبي، ديگر بهانه اي براي کره شمالي باقي نخواهد ماند تا به تحريکات خودش ادامه بدهد.

برچسب ها: کره ، شمالی ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار