پزشکان عمومی به دلیل رعایت نشدن جایگاه و منزلت اجتماعی و اقتصادی شان تمایل به فعالیت در حوزه خود ندارند از این رو وزارتخانه و نظام بیمه باید جایگاه آنها را احیا کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت و درمان آموزش پزشکی در چهاردهمين همایش آموزش پزشکی و ششمين جشنواره آموزشی شهید مطهری که در سالن همایش های رازی برگزار شد با بیان اینکه نهال اولیه جشنواره شهید مطهری 6 سال پیش کاشته شد گفت: این نهال امروز به یک درخت پر ثمر و بارور تبدیل شده است.

وی افزود: جامعه امروز دسترسی زیادی به اطلاعات دارد و از این رو به همان نسبت توقع زیادی برای رفع نیاز حیاتی است در سلامت دارد.

وی خطاب به پزشکان حاضر در سالن گفت: این مساله تنها از طریق روشهای نوین آموزشی که مدیریت آن از طریق شما خواهد بود میسر می شود.

وی به سفرهای استانی خود اشاره و عنوان کرد: در این سفرها از وضعیت فعلی مردم در مناطق غیر برخوردار مطلع شده ام .

وی به سالهای قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود که در آن سالها در اکثر نقاط کشور از متخصصین و پزشکان خارجی بهره مند بودیم اما امروز شاهد حضور خیل کثیری از پزشکان در جامعه هستیم که البته به همان نسبت نیز در حوزه علم و تکنولوژی پیشرفت کرده ایم.

طریقت منفرد همچنین ادامه داد: در سالهای اول دهه 70 توانستیم به عنوان خط شکن در جهان شبکه های بهداشت و درمانی را در مناطق مختلف ایران به وجود آوریم.

وی اضافه کرد: امروزه باید بتوانیم آنچه را  که با بهورزها را شروع کرده  بودیم را با بیش از 70 هزار پزشک عمومی ادامه داده و البته این وضعیت شبکه را ارتقاء دهیم.

وی به پیشگیری قبل از درمان اشاره کرد و گفت: مراقبت های اولیه و طب عمومی به عنوان اولویت اول است پس باید به این فکر کنیم که چگونه می توانیم جایگاه طب عمومی را در کشور احیا کنیم.

طریقت منفرد ادامه داد:  در مناطق غیر برخوردار به دلیل عدم حضور متخصصین به حضور پزشکان عمومی بسیار نیازمندیم  پس از این رو باید برای حفظ جایگاه علمی اقتصادی و اجتماعی این پزشکان تغییراتی را در روشهای آموزشی خود ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در گذشته آموزش تخصصی در حد بخش داخلی و جراحی بود عنوان کرد: امروزه این دو رشته به 15 رشته تبدیل شده است از این رو وزارت خانه و نظام بیمه باید برای بهره مند شدن از وجود متخصصین این رشته ها جایگاه آنها را از لحاظ اقتصادی و اجتماعی احیاء کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید دل بستگی به بخش را در پزشکان ایجاد کنیم گفت: به دلیل عدم رعایت منزلت پزشکان شکوفایی استعداد در صف مقدم خدمت کمرنگ شده است.

وی افزود: دلیلی ندارد تمام امکانات در اختیار ستادها باشد بلکه باید در صف مقدم خدمت نیز قرار گیرد و ستادها پشتیبانی لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بنده و سایر مسئولین  باید در صف مقدم خدمت باشیم گفت: پشتوانه خدمت دستاوردهای موجودی است که از رابطه این خدمت و حاکمیت بدست آمده است بنابراین اگر ما در این صف نباشیم، صف در خدمت مردم نخواهد بود و بدین ترتیب مراجعه کنندگان و آحاد مردم رضایت کافی را نخواهند داشت./ح


 

برچسب ها: وزیربهداشت ، بیمه ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار