مدير كل دامپزشكي استان يزد گفت: دام هاي استان يزد به لحاظ بهداشتي و كيفي و با توجه به نظارت كارشناسان دامپزشكي در كشور از شاخص هاي خوبي برخوردارند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، علي اكبر حدادزادگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته در اين استان 646 هزار راس دام در مقابله با آبله واكسيناسيون شدند.

وي افزود: با توجه به اهميت واكسيناسيون در بخش سلامت دام، شعار امسال روز جهاني دامپزشكي واكيسنايون براي حفاظت وپيشگيري است.

وی ادامه داد: بر همین اساس واكسيناسيون از دوجنبه كنترل بيماري مشترك بين دام و انسان و نیز بحث پايداري توليد و توسعه توليد اهميت دارد.

حدادزادگان يادآور شد: در استان يزد 9 مركز مايه كوبي دام وجود دارد كه 35 نفر كارشناس و متخصص دامپزشکی، كار نظارت و كنترل سلامت دام هاي استان را بر عهده دارند.

وي بيان كرد: مراكز توليد واكسن دام و طيور در كشور بيش از 148 ميليون تومان واكسن خريداري و 51 ميايون و 8260 راس دام واكسينه خواهند شد.

مدير كل دامپزشكي استان يزد عنوان كرد: با كمك اين واكسن ها بيماريهاي مشترك بين دام و انسان كنترل واز شيوع آن در جامعه جلوگيري مي شود.

وی با اشاره به نظارت و كنترل دام ها به لحاظ بهداشتي وبيماري ها گفت: در سال گذشته بيش از 30 هزار دام تست و خونگيري به عمل آمد و از اين تعداد 124 راس دام آلوده به تب برفكي و سل كشف و جدا سازي شد.

حدادزادگان افزود: با توجه به معدوم سازی دامهاي آلوده، بالغ بر 62 ميليون تومان غرامت از سوی دولت به دامداران استان يزد پرداخت شد.

مدير كل دامپزشكي استان يزد افزود: در زمينه تب مالت نیز 452 هزار راس دام مايه كوبي و واكسينه شدند.

وي در بخش ديگري ازسخنان خود  با اشاره به فعایت های تولیدی طيور استان گفت: با توجه به حساس بودن بخش نگهداري و كنترل طيور، نظارت ها در اين بخش بيشتر و حساستر است.

وی تصریح کرد: واكسينه به موقع براي پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان يزد فراهم مي شود تا طيور به لحاظ بيماريهاي واگيردار خطرناك كنترل و واکسینه شوند.

حدادزادگان میزان مرغ تولید شده در استان را 39 هزار تن اعلام کرد و گفت ظرفیت تولید این فرآورده گوشتی در استان 69 هزار تن است اما از تمام ظرفیت تولید استفاده نمی شود./ک

برچسب ها: بهداشتی ، شاخص ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.