نامزد احتمالی ریاست جمهوری گفت: دولت یازدهم می تواند با رفتن به سمت حل موضوع هسته ای از شرایطی که در فضای بین المللی در پذیرش آن ایجاد شده استفاده کند و تحریم ها را بردارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،منوچهر متکی یکشنبه شب در جمع مردم قزوین در مسجد محمد رسول الله با بیان برخی دستاوردها و مشکلات دولت راههای برون رفت از وضعیت موجود را توجه به تولید دانست و اظهارداشت: اگر بخواهیم در مورد دولت قضاوت کنیم باید منصفانه نقاط مثبت و ضعف، مشکلات و موانع بررسی و ارزیابی شود.

تولید محور شکوفایی و تحول اقتصادی

وی افزود: در حوزه عمرانی و زیرساختها در همه دولتها بویژه دولت نهم و دهم گام هایی برداشته شد که تولید انرژی برق، ساخت اتوبان و سد، شاخص بود.

متکی یادآورشد: در بخش اقتصاد باید به گونه ای حرکت شود تا تولید ثروت کند و بنیه اقتصادی جامعه را بالا ببرد، قدرت خرید خانواده ها را افزایش دهد زیرا تولید محور شکوفایی و تحول اقتصادی است.

این نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: متاسفانه در بخش تولید مانند قسمتهای دیگر کار نشد و محور فعالیتها واردات بود در حالی که انتظار می رفت پس از انقلاب کشور به سمت تولید و صادرات سوق پیدا کند زیرا با فروش نفت به استقلال نخواهیم رسید.

وی افزود: باید طبقات ضعیف جامعه به متوسط ارتقاء می یافتند و پنج دهک پائین جامعه که قاعده هرم هستند می توانستند در این سالها وضعیت بهتری پیدا کنند که این گونه نشد.

متکی یادآورشد: در دهه پیشرفت و عدالت باید تولید ثروت داشته باشیم و سپس آن را بین مردم به طور عادلانه توزیع کنیم اگر ثروت نباشد مجبوریم فقر را میان مردم توزیع کنیم.

این نامزد احتمالی ریاست جمهوری تصریح کرد: به جای این که از دوران کودکی فرهنگ تولید و کار بیشتر را در دروس دانش آموزان بگنجانیم فرهنگ مصرف را نهادینه کرده ایم و به جای آن که همه دستگاهها در خدمت تولید باشد مسیر بوروکراسی را بیشتر کرده ایم و یک مجوز گاهی تا دو سال زمان می برد و سرمایه گذار را پشیمان و ناامید می کند.

وی بیان کرد: در دنیا سیستم بانکی در خدمت تولید است اما در کشور ما بانکها هر روز بالاتر می روند و ساختمانهای بزرگتری می سازند ولی تولیدکننده و وام گیرنده هر روز ضعیف تر شده و پائین می آید.

متکی اظهارداشت: اگر صدور مجوز دو سال طول بکشد و تولیدکننده برای وارد کردن یک دستگاه تولیدی عوارض گمرکی سنگین دهد دیگر تولید رشد نمی کند بلکه دلالی ترویج می شود و ما به جای حمایت از تولید به افزایش هزینه های تولید کمک کرده ایم.

60 هزار میلیارد تومان نقدینگی کودتا گر است

وی با اشاره به حجم نقدینگی موجود در کشور بیان کرد: در ابتدای دولت نهم میزان نقدینگی کشور به 60 هزار میلیارد تومان رسید که کودتاگر است و باید در تولید هزینه می شد اما اینگونه نشد و امروز این نقدینگی به 560 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و با آن هم در جامعه کاری نکرده ایم.

متکی یادآورشد: چرا یک سرمایه گذار ایرانی با یک معافیت و تسهیلات در امور به راحتی به امارات، هند، چین و حتی آمریکا می رود و سرمایه گذاری می کند ما در داخل کشور خودش نمی تواند سرمایه گذاری کند چون حمایت نمی شود و باید شاهد بیکاری و تورم و مشکلات دیگر باشیم.

کودتای قیمتها مردم را دچار مشکل کرده است

نامزد احتمالی ریاست جمهوری یادآورشد: باید ولوله تولید در کشور راه اندازی شود و مهمترین وظیفه دولت برطرف کردن موانع تولید است و با ایجاد ولوله و هلهله باید تولید را حمایت و رونق بخشید تا بتوانیم بر مشکلات فائق آئیم.

متکی گفت: در دو سال گذشته حدود 71 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت شد در حالی که قرار بود 30 درصد آن به تولید اختصاص یابد و قرار بود آزادسازی قیمتها با شیب ملایم انجام شود اما در شهریور ماه کودتای قیمتها صورت گرفت و مردم دچار مشکل شدند.

وی بیان کرد: پول باید از درون اقتصاد خارج شود و کشورهایی که به مردم یارانه می دهند سیستم های پیشرفته دارند و اجازه نمی دهند این حجم پول وارد بازار شود و مشکل ایجاد کند.

متکی گفت: اقتصاد یک علم است و دستوری نیست و مباحث اقتصادی یک منظومه است و نمی تواند رئیس بانک مرکزی بگوید به من ساعت 12 شب زنگ زدند و گفتند دلار را گران کن در حالی که در این زمینه هیچ نگاه کارشناسی وجود نداشت لذا شرایط کشور به گونه ای است که باید ولوله و هلهله در تولید شکل بگیرد و دولت آینده مجبور است وارد تولید شود و به وضعیت سروسامان دهد.

تولید، روابط خارجی و رفتار مسئولان اولویت دولت آینده

نامزد ریاست جمهوری یادآورشد: حوزه اقتصاد و تولید، تنظیم روابط خارجی و تغییر رفتار مسئولان از اولویت های دولت آینده است و باید در سیاست خارجی خوب حرف بزنیم و حرف خوب بزنیم تا هزینه های کشور بالا نرود، تغییر موضع هم سم مهلکی است و گاهی به گونه ای با آمریکا صحبت می کنیم که هر کس می شنود فکر می کند که میان ما و آمریکا فقط شمشیر حکم می کند و هنگامی که در مجامع بین المللی صحبت مذاکره و گفتگو می شود و ما اعلام آمادگی می کنیم می گویند شاید در داخل به مشکل برخورد کرده اند لذا تغییر موضع ها باید حساب شده باشد.

وی افزود: انتظار نداریم رئیس جمهور همه موارد سیاست خارجی را بلد باشد اما آن بخش را که مطلع نیست باید به دستگاه دیپلماسی بسپارد، دولت هشتم هم دنبال انرژی هسته ای بود اما رویکردش جواب نداد، در دولت خاتمی هم تغییر رویکرد داده شد که دولت نهم آن را عملیاتی کرد و ایران به حقش رسید.

متکی بیان کرد: در مقطعی که وزیرخارجه بودم به خدمت رهبری رسیدم و گفتم حالا که دست بالا داریم باید به سمت دیپلماسی برویم اگر موافق هستید سناریویی طراحی شود تا هر دو طرف دستاوردی داشته باشند ما به چرخه سوخت که دست یافته ایم تثبیت کنیم و به آنها هم با فتوای رهبری نشان دهیم که دنبال مقاصد نظامی نیستیم و در دکترین ما این موضوع جایی ندارد که رهبری پذیرفتند که در وزارت خارجه یک تیم کارشناسی تشکیل شود.

و ی ادامه داد: امروز هم باید این مسیر طی شود زیرا در گذشته غربیها اراده ای برای حل موضوع نداشتند اما امروز آمادگی در گروه پنج به علاوه یک وجود دارد تا با ایران به تفاهم برسد.

متکی گفت: با رفتن به سمت حل موضوع هسته ای می توان تحریم ها را برداشت و دولت یازدهم می تواند از شرایط بین المللی استفاده بیشتری کند و تحریم ها را بردارد زیرا مردم اذیت شدند.

رسالت بنیاد علوی بازگرداندن زمین های مردم باشد

وی بیان کرد: قوه قضائیه به مردم اطمینان دهد که با گفتن مسائل برای آنها مشکلی ایجاد نمی شود و بیایند و رشوه های دستگاههای اجرایی را بگویند آمارهای نگران کننده ای وجود دارد.

وی افزود: بنیاد پهلوی که زمین های مردم را به نام خود زده بود بعد از انقلاب خلع شد و نامش شد بنیاد علوی، تلقی ما این است که اگر مال حرامی وجود دارد رسالت بنیاد این است پس از بررسی اگر مال مردم است برگردانده شود اما بنیاد مستضعفان امروز می گوید صاحبان اصلی زمین برای گرفتن سند باید متری یک میلیون تومان بپردازند و این ظلم است و رئیس جمهور آینده باید گزارش کاملی از این موضوع تهیه و به مقام رهبری ارائه کند تا مشکل مردم حل شود./ک

برچسب ها: نقدینگی ، کودتا ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.