خلاقيت يك مهارت و استعداد است كه قابل يادگيري و پروراندن است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ غالبا وقتي بحث خلاقيت پيش مي‌آيد اولين تصويري كه به ذهن خطور مي‌كند يك مخترع و اختراع است كه در نگاه نخست آن را نسبت به خود امري بسيار بعيد و دست نيافتني و دور از ذهن دانسته و به ذكر ويژگي‌هاي شخصيتي خاص و غالبا ژنتيكي در اين افراد مي‌پردازيم حال آنكه خلاقيت يك مهارت و استعداد است كه قابل يادگيري و پروراندن است كه با توجه به بعد ياديگري در مسئله خلاقيت چند جنبه آموزشي در مبحث خلاقيت مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
 
كودكان را به موقعيت‌هاي خاص محدود نكنيد و سوالاتي بپرسيد كه با چرا و چگونه آغاز مي‌شود يكي از وجوه تمايز ميان افراد خلاق و افراد عادي نحوه پاسخگويي به سوالات است افراد خلاق غالبا براي هر سوالات قادر به پاسخگويي جواب‌هاي بي‌شماري مي‌باشند سوالاتي كه تنها يك جواب دارند منجربه تفكر همگرا و سوالاتي كه جواب‌هاي متعدد دارند منجر به تفكر واگرا يعني تفكر خلاق مي‌شود.
 
براي طرح سوال‌ها و انديشه‌هاي غير معمول و بديع ارزش قائل شويد و حتي اگر از عهده پاسخ دادن به جواب‌ها برنمي‌آيئد به جستجوي آن بپردازيد جستجو يكي از نشانه‌هاي افراد تفكر واگرا است.
 
مهمترين شيوه پرورش خلاقيت به خصوص در مدارس بارش متدي است در اين روش معلم مساله‌اي را به دانش آموزان مي‌دهد و از آنها مي‌خواهد تا هرچه راه حل براي مساله به ذهنشان مي‌رسد بدهند معلم دانش آموزان را براي دادن راه حل واظهار نظرهاي مختلف تقويت مي‌كند ولي پس از ارائه تمامي راه حل‌ها از سوي دانش آموزان درباره آنها هيچ گونه اظهار نظري نمي‌نمايد.
 
خود را به چالش بكشيد فرآيند رشد مهارت‌هاي خلاقانه پايان پذير نيست بنابراين چالش مداوم خود به منظور رشد بيشتر قابليت‌ها و توانايي‌هايتان بسيار اهميت دارد به جستجوي رويكردهاي پيچيده‌تر و ديدن مسائل از زاويه ديگر بپردازيد و از به كارگيري راه حل‌هايي كه در گذشته استفاده كرده‌ايد اجتناب نمائيد يعني مسائل را تنها از يك بعد نبينيد .
روش 6 كلاه را امتحان كنيد روش 6 كلاه مستلزم نگاه كردن به مساله از 6 ديدگاه متفاوت است با اين كار مي‌توانيد نسبت به موقعي كه فقط از يك يا دو ديدگاه به مساله مي‌نگريستد ديده‌هاي بيشتري به دست آوريد.
 
كلاه قرمز به وضعيت به طور احساسي بنگريد، احساستان به شما مي‌گويد كلاه سفيد وضعيت به طور عيني بنگريد واقعيت‌ها چه هستند كلاه زرد به وضعيت با ديد مثبت بنگريد كدام عناصر راه حل عمل خواهند كرد.
 
كلاه سياه به وضعيت با  ديد منفي بنگريد كدام عناصر راه حل عمل نخواهندت كرد.
كلاه سبز خلاقانه فكر كنيد ديده‌هاي ديگر چه هستند كلاه آبي كلي و جامع فكر كنيد بهترين راه حل كلي چيست؟
 نقشه ذهني ايجاد كنيد نقشه ذهني وسيله خوبي براي مربتط ساختن ايده‌ها و جستجو براي پاسخ‌هاي ابتكاري و خلاقانه به سوالات است نقشه ذهني چنين درست مي‌شود ابتدا موضوع يا واژه اصلي را روي كاغذ نوشته و سپس عبارات و ايده‌هاي مرتبط را پيرامون آن بنويسيد.
براي كنجكاوي خود ازرش قائل شويد يكي از مواقع متداول بر سر راه خلاقيت كم اهميت دادن به كنجكاوي است هنگامي كه كنجكاوي شما نسبت به چيزي برانگيخته مي‌شود به جاي آنكه خود را سرزنش يا توبيخ كنيد به تحسين خود بپردازيد و به خود پاداش دهيد و براي خود اين فرصت را به وجود آوريد كه به كشف موضوعات تازه بپردازيد.
گفتني است شاخص ممتاز بودن راه حل هاي خلاق آن است كه عملي باشند و با توجه به اينكه افراد خلاق از نظر تفكر متفاوت از افراد ديگر هستند بنابراين خلاقيت يكي از شيوه هايي است كه دستيابي به موفقيت را آسانتر و زمينه ساز شكوفائي استعدادها مي‌شود./ز
گزارش از بابارشاني
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار