گزارش ميداني باشگاه خبرنگاران؛

گشت‌وگذاري در "جزاير سه‌گانه ايراني" با طعم اقتدار و امنيت

در حالي جزايري از جنس ايران اسلامي با صلابت و اقتدار در مرزهاي آبي اين مرز و بوم آراميده‌اند كه گرماي دل جنوب‌نشنان كشورمان بدرقه راه حافظان آن است.

به گزارش خبرنگار اعزامي باشگاه خبرنگاران؛ جمهوري اسلامي ايران در مرزهاي آبي جنوب خود حدود 30 جزيره کوچک و بزرگ دارد که 14 جزيره از اين جزاير در استان هرمزگان و هم‌مرز با آب‌هاي خليج نيلگون هميشه فارس واقع شده است.

سه جزيره از اين جزاير 14 گانه استان هرمزگان به دليل موقعيت استراتژيک از اهميت بالايي برخوردار بوده و همواره همانند نگيني در جنوب مرزهاي جمهوري اسلامي ايران مي‌درخشد.


چند صباحي است کشور تازه تاسيس و نوپاي امارات متحده عربي پا را فراتر گذاشته و به تحريک کشورهاي غربي ادعاي مالکيت اين جزاير را دارند! فارغ از آن‌که خود زماني بخشي از مرز و بوم بوده است.

ماجرا از آن جايي شدت گرفت که رئيس‌جمهور کشورمان دو سال پيش در جريان سفرهاي استاني به جزيره ابوموسي سفر کرد. پس از آن بود که کشورهاي عربي از جمله امارات متحده نسبت به اين سفر واکنش نشان دادند تا شايد آبي در هاون کوبيده باشند!

اين موضوع ادامه داشت تا اينکه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در راستاي وظيفه نظارتي خود تصميم برآن گرفت تا از جزاير سه‌گانه به عنوان بخشي از خاک جمهوري اسلامي ايران بازديد کند.

تصميم اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز به مذاق کشور امارات خوش نيامد و اين بار از اهرم شوراي به اصطلاح همکاري خليج فارس استفاده کرده و بيانيه‌اي در اين راستا صادر کردند که اين اقدام با واکنش صريح و قاطع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روبه رو شد و اعضاي اين کميسيون نيز با صدور بيانيه‌اي قاطعيت خود را اعلام کردند.

از اين جا بود که کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بر تصميم خود مصصم و مقرر شد 18 اسفند ماه سال گذشته به جزاير سه‌گانه سفر کنند، البته 12 عضو اين کميسيون از ساعت 5 صبح پنج شنبه 18 اسفند ماه تا ساعت 8 صبح همان روز در ترمينال 4 فرودگاه بين‌المللي مهرآباد منتظر پرواز بودند اما به دليل بارش سنگين برف، اين پرواز لغو و به تبع آن اين سفر نيز به آينده موکول شد.

ناگفته نماند اعضاي کميسيون اعزامي پس از لغو اين سفر به بيمارستان فيروزگر مراجعه و از مرحوم حجت‌الاسلام سيدجلال يحيي‌زاده‌فيروزآبادي نماينده تفت و ميبد که در بخش مراقبت‌هاي ويژه اين بيمارستان بستري بود عيادت کردند.

تصميم کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پابرجا بود تا اينكه که نج‌شنبه 5 ارديبهشت ماه سال جاري عملي شد.

9 عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ساعت 20:20 چهارشنبه 20 ارديبهشت ماه با هواپيماي ايرباس تهران را به مقصد بندرعباس ترک کردند.


اعضاي کميسيون ساعت 8 صبح روز پنج شنبه سفر خود را با يک فقره هلي‌کوپتر "ام ال" و يک فقره هواپيماي مسافربري ويژه از فرودگاه بندرعباس آغاز کردند. همچنين در اين سفر استاندار، معاون سياسي و مدير کل امنيتي استان هرمزگان نيز 9 عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس را همراهي مي‌کردند.


هلي‌کوپتر حامل 27 عضو بازديد کننده با سرعت 220 کيلومتر برساعت و ارتفاع 1500 پا، آب‌هاي خليج هميشه فارس را درنورديده و با عبور از آسمان جزيره هنگام و قشم پس از 45 دقيقه خود را به جزيره تنب بزرگ رساند.


تنب بزرگ جزيره‌اي است در 12 کيلومتري جزيره هنگام و 200 کيلومتري بندرعباس که مساحت کل آن 13 مايل مي‌باشد. اين جزيره غيرمسکوني بوده و نيروهاي نظامي و برخي کارکنان ادارات دولتي در آن ساکن هستند.

اعضاي بازديد کننده پس از يک ساعت بازديد از قسمت‌هاي مختلف اين جزيره سپس راهي جزيره ابوموسي شدند که ساعت 11:30 به جزيره خوش آب و هواي ابوموسي رسيدند.


جزيره ابوموسي يکي از جزاير ايراني واقع در جنوب غرب بندرعباس قرار دارد که 12 مايل دريايي با مرکز استان هرمزگان فاصله دارد. هم چنين اين جزيره در 41 مايلي بندرلنگه قرار داشته و با جزاير تنب بزرگ و کوچک،‌جزيره سيري، جزيره فارو،‌جزيره کيش و جزيره فاروگان همسايه است به طوري که با جزيره ابوموسي 27 مايل دريايي با جزيره تنب بزرگ، 25 مايل دريايي با جزيره تنب کوچک و 8 مايل با جزيره سيري فاصله دارد.

اين جزيره دورترين جزيره ايراني در آب‌هاي خليج است و به دليل دسترسي به آب‌راه‌هاي(محلي که کشتي‌ها از آن عبور و مرور مي‌کنند) شمالي و جنوبي مکان استراتژيکي به شمار مي‌رود.

از ديرباز مردم عزيز ايران اسلامي در اين جزيره حضور داشته و يک زندگي عادي را تاکنون سپري کرده‌اند مردم جزيره ابوموسي که طبق آخرين سرشماري صورت گرفته 7 هزار و 700 نفر هستند در بخش‌هاي مختلف از جمله صيادي و صنايع دستي مشغول به انجام فعاليت مي‌باشند.

يکي از نکات بسيار مهم و حائز اهميت اين جزيره امنيت بالاي اين جزيره است چرا که نيروهاي نظامي خدوم و باغيرت ايراني در آن جا مستقر شده و به قول يکي از فرماندهان ارشد، خليج فارس را بهتر از محل‌هاي خود مي‌شناسند.

در جزيره ابوموسي مجموعه‌هاي حاکميتي نيز وجود دارند به طوري که اين جزيره داراي فرمانداري، بخشداري، شهرداري ، آموزش و پرورش، تامين اجتماعي، بانک، بيمه، دادگاه، پست، مخابرات، دانشگاه‌هاي پيام نور و آزاد، بيمارستان تخصصي،‌مرکز بهداشت و درمان و.... است.


ناگفته نماند در قسمت کوچکي از اين جزيره برخي ميهمانان عرب‌زبان زندگي مي‌کنند که دولت امارات با پرداخت حقوق ماهيانه از آن‌ها درخواست کرده است فقط در اين جزيره ساکن باشند البته اين افراد در صورت ورود به قسمت اصلي جزيره بازرسي مي‌شوند.

اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پس از بازديد از بخش‌هاي مختلف اين جزيره، نماز خود را در مسجد بزرگ و زيباي ابوموسي به جاي آوردند و پس ازآن از بيمارستان تازه تاسيس شهرستان ابوموسي نيز بازديد کردند.


بيمارستان ابوموسي که در يکي از نقاط زيباي اين شهرستان واقع شده است، 30 تخوابي بوده و 5 متخصص جراحي زنان، داخلي، اطفال، بيهوشي و عمومي دارد، ذکر اين نکته نيز لازم است که غريب به اتفاق تمامي کارکنان اين بيمارستان بومي هستند.


اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس كشورمان پس از اقامه نماز جلسه شواري تامين استان را در محل فرمانداري اين شهرستان تشکيل دادند.

نمايندگان دولت و مجلس در اين شورا تصميم گرفتند که هرکدام طبق وظايف و اختيارات خود، اقداماتي در اين جزاير انجام دهند که توسعه صنعت توريسم و اشتغالزايي از جمله اين موارد بود.

سه تن از نمايندگان کميسيون امنيت ملي مجلس در خلال اين جلسه به اتفاق فرماندار ابوموسي از مناطق عرب‌نشين اين جزيره نيز بازديد به عمل آوردند.

اعضاي بازديد کننده پس از 5 ساعت حضور در جزيره ابوموسي ساعت 16:30 دقيقه اين جزيره را به مقصد جزيره سيري ترک کردند.


جزيره سيري با 17.3 کيلومتر مربع مساحت در 40 کيلومتري غرب جزيره ابوموسي و 75 کيلومتري بندر لنگه قرار دارد.

يکي از شاخصه‌هاي مهم جزيره سيري وجود پالايشگاه "ان جي ال" (فرايند جداسازي گاز از نفت خام) در اين جزيره است که کارفرماي آن شرکت نفت فلات قاره ايران و پيمانکار آن شرکت مهندسي ساختمان صنايع نفت از سال 83 مشغول به کار هستند.


اين جزيره نيز مسکوني نبوده و فقط کارکنان پالايشگاه مذکور و نيروهاي نظامي در آن ساکن هستند.

يکي ديگر از نکات مهم و جالب اين جزيره وجود 800 راس آهو در اين جزيره کوچک است که در کنار صنعت به زندگي روزمره خود مشغول هستند.

اعضاي بازديد کننده که مدت بازديد آنها 60 دقيقه به طول انجاميد ساعت 5:30 دقيقه جزيره سيري را به مقصد بندرعباس ترک کردند.

در حالي 9 عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در فرودگاه بندرعباس به زمين نشستند که به وظيفه ذاتي خود عمل کرده و از بخشي از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران بازديد کرده بودند.

اين در حالي است که جزاير سه گانه براي هميشه ايراني بوده و جزئي از خاک لاينفک جمهوري اسلامي ايران براي هميشه باقي خواهد ماند.



علاءالدین بروجردی رئیس،منصور حقیقت‌پور نایب رئیس، محمدحسن آصفری دبیر، محمدرضا محسنی‌ثانی رئیس کمیته امنیت ملی،اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاع، صفر نعیمی‌رز، هادی شوشتری، احمد شوهانی و محمد عاشوری‌تازیانی چهار عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعضاي بازديدكننده كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از جزاير استراتژيك جنوب كشور بودند. 

گزارش از: وحيد عظيم‌نيا
انتهاي‌پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار