رئيس و هفت عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پس از بازديد از جزاير سه‌گانه کشورمان نظرات و دستاوردهاي اين بازديد را تشريح کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامي باشگاه خبرنگاران، روز پنجشنبه (5 ارديبهشت‌ماه) رئيس، نايب رئيس ، دبير، رئيس کميته امنيت ملي، رئيس کميته دفاعي و 4 عضو ديگر کميسيون امنيت ملي سياست خارجي مجس شوراي اسلامي از جزاير استراتژيک کشورمان همچون ابوموسي، تنب بزرگ و سيري در استان هرمزگان بازديد کردند.

در اين سفر يک روزه استاندار، معاون سياسي و مديرکل امنيت استان هرمزگان نيز حضور داشتند و جلسه شوراي تامين استان ظهر همان روز در محل فرمانداري شهرستان ابوموسي برگزار شد.

علاءالدين بروجردي نماينده بروجرد، منصور حقيقت‌پور نماينده اردبيل، محمدحسن آصفري نماينده اراک، محمدرضا محسني‌ثاني نماينده سبزوار، اسماعيل کوثري نماينده تهران، محمد آشوري‌تازياني نماينده بندرعباس، هادي‌ شوشتري نماينده قوچان و احمد شوهاني نماينده ايلام، 8 عضو کميسسون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بودند که از جزاير سه‌گانه بازديد به عمل‌آ آوردند.

از اين جهت نمايندگان بازديد کننده از جزاير سه‌گانه پس از پايان بازديد خود ، نکاتي در خصوص اين اقدام کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اختيار باشگاه خبرنگاران گذاشتند که در ادامه مي‌خوانيد:


بروجردي، رئيس کميسيون امنيت ملي: اختصاص رديف بودجه ويژه براي جزيره ابوموسي

"این سفر در چارچوب وظیفه نظارتی نمایندگان به عنوان "کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی" انجام شد چرا که این کمیسیون طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و مصوب به استان‌های مختلف سفر می‌کند، اطلاع‌یافتن از مجموعه مسائل امنیتی استان هرمزگان، کاستی‌های موجود و اقدامات این کمیسیون برای کمک به تامين هرچه بيشتر امنیت اين استان از طریق مکاتبات یا برگزاري جلسات، مسائلی بود که در جلسه‌اي 2 ساعته در جلسه شورای تامین در جزیره ابوموسی برگزار کرديم، بررسي شد.

تمرکز بر مسائل جزیره ابوموسی و با توجه به بازدیدی که از جزیره تنب بزرگ و جزیره سیری داشتیم و با توجه به اهمیت راهبردی این جزایر طبیعی است که باید به این جزایر نگاه ویژه شود به همين منظور مسائل بودجه‌ای در این جلسه بحث شد و قرار شد در صورت امکان، ردیف بودجه‌ای ویژه برای جزیره ابوموسی در نظر گرفته شود و ما تلاش خواهیم کرد این مسئله عملی شود چرا که جزاير سه‌گانه  اهمیت بالايي دارد."


کوثري، رئيس کميته دفاعي مجلس: حفاظت از جزاير سه‌گانه با صلابت‌تر از گذشته


"برابر وظیفه ذاتی و مسئولیتی نمایندگان مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، تصمیم گرفته شد براي آگاهي از مسائل و موضوعات دفاعی و امنیتی سفری، به استان هرمزگان خصوصا جزایر سه‌گانه داشته باشیم که به لطف خداوند در هیئتی به همراه رئيس و اعضاي كميسيون به استان سفر کرديم.

صبح روز پنج‌شنبه برای مشاهده اقدامات انجام شده در جزایر ابتدا به تنب بزرگ و سپس به ابوموسی و در نهایت به جزیره سیری رفتيم و اقدامات بسیار خوب و شایسته‌ای در ابعاد دفاعی و امنیتی مشاهده شد که از آمادگی بسیار بالای فرماندهان و مسئولین و رزمندگان اسلام و همچنين از اقدامات فرهنگی و مردمی خصوصا در ابوموسی كه به صورت برنامه‌ریزی شده انجام گرفته حكايت داشت و در نهایت جلسه کمیسیون با شورای تامین استان و شهرستان با حضور رئیس کمیسیون و استاندار هرمزگان و کلیه نمایندگان و اعضا شورا برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در اين جلسه مقرر شد تا تعدادی از مصوبات توسط کمیسیون و تعدادی از طریق دولت پیگیری شود تا با صلابت‌تر و محکم‌تر از گذشته از جزایر در مقابل توطئه‌های دشمن حفاظت شود."


آشوري‌تازياني، عضو كميسيون: تشکیل کمیته خلیج فارس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس


"سفر کمیسیون به جزایر استراتژیک خلیج فارس
در راستای برنامه مدون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با دو هدف "برنامه‌اي‌-توسعه‌اي" و "سیاسی-امنیتی" صورت پذیرفت.

بازدید از جزایر تنب بزرگ، ابوموسی و سیری به شکل میدانی، و طرح مسائل و مشکلات مبتلابه این مناطق و نیازسنجی دقیق از آنچه که در جلسات مختلف با استاندار و مدیران منطقه و همچنین شورای تامین استان حاصل شده، صورت گرفت. همچنين در بعد توسعه‌ای، علاوه بر تقدیر و تشکر از مسئولین محلی به دلیل تسریع در خدمت‌رسانی و تقویت زیرساخت‌ها و تاکید بر رفع مشکلات و تامین نیازهایی که در این راستا قابل ارزیابی است، پیشنهادات ذیل مطرح و مقرر شد در حوزه ملي و در مجلس شورای اسلامی پیگیري شود.

- ایجاد بسترهای قانونی لازم براي اجرای مقررات دولت در جهت رشد و توسعه شهرستان ابوموسی

- تقویت نگاه ملی به این جزایر استراتژیک جهت ایجاد هم‌افزایی در جهت رشد شاخص‌های توسعه این مناطق

- پیگیری رفع موانع و ایجاد مشوق‌های لازم برای خانواده‌های مستقر در جزاير

- تلاش براي ایجاد یک ردیف مستقل در بودجه سال 92 توسط کمیسیون برای ابوموسی

- تشکیل کمیته (پیگیری مسائل جزایر) خلیج فارس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

هدف دوم سفر، با رویکرد سیاسی و امنیتی در پاسخ به اظهارات غیرمسئولانه سران برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط با جزایر استراتژیک و تعرض رسانه‌ای به حق حاکمیت و مالکیت ما است که این حضور علاوه بر خنثی‌سازی عملیات روانی در این خصوص و هشدار به این کشورهاست که در دام نقشه‌های بیگانگان نیافتند، چرا که ملت ایران بر سر منافع ملی و حقوق اساسی خود با هیچ دولتی در منطقه نه تنها شوخی ندارد، بلکه براساس تجربه تاریخی خویش در دفاع تهدیدات دشمنان عمل می‌كند.

سفر اين هیئت پارلماني علاوه بر پیام صلح و دوستی، به همسایگان هشدار می‌دهد که امنیت و ثبات در خلیج فارس با مشارکت در قالب امنیت دسته‌جمعی حاصل خواهد شد، و اين كشورها با تکیه بر قدرت بیگانگان نه تنها تبديل به تامین‌کننده منافع آنان نمی‌شوند، بلکه اعتماد متقابل را نیز زایل می‌كنند که به نفع مصالح و منافع ملی کشورهای همسایه خلیج فارس نيست."


محسني‌ثاني، زئيس کميته امنيت ملي مجلس: استفادهاز ظرفيت بازديدهاي دوره‌اي براي ارتقتي سطح امنيتي منطقه

"توفیقی شد تا در خدمت همکاران محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و در راستای بررسی وضعیت استان‌های مرزی از ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی بازدیدی را در 5/2/92 از جزاير سه‌گانه داشته باشیم.

الحمدالله به لطف خداوند و تحت لوای ولایت و به برکت هوشمندی و اشراف و تسلط فرماندهی معظم کل قوا در این دنیای پرغوغا و ناآرامی‌ها در اکثر نقاط دنیا، مرزبانان و نیروهای توانمند و قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش و نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج از بهترین وضعیت امنیت در نیا و امن‌ترین مرزها برخورداریم که امیدواریم با بازدیدهای نوبه‌ای که انجام می‌گیرد بتوانیم از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای ارتقاء سطح امنیتی استفاده کرده و به نیازها و تنگناها توجه کنیم تا هرگونه طمعی را برای هر تحریک و تحرکی از جانب دشمنان از بین ببریم."


حقيقت پور، نايب رئيس کميسيون: پاسخ به ياوه‌گويي برخي سران عرب با سفر به جزاير سه‌گانه


دستاوردهای سفر به جزایر سه‌گانه را مي‌توان در چند محور به شرح زير خلاصه کنم:

1- آشنایی با واقعیت‌های موجود

2- آشنایی با نقش نیروهای نظامی خصوصا سپاه پاسداران

3- لزوم توسعه همه‌جانبه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی منطقه

4- آشنایی با مشکلات مسئولین

5- توجه به اهمیت ژئوپلتیک جزایر

6- مشاهده وضعیت اعراب مستقر در جزیره

7- پاسخگویی به یاوه‌گویی‌های اعراق منطقه خصوصا شیخ‌نشین‌ها که با اعلام این سفر بیانیه داده بودند. "


آصفري، دبير کميسيون: ايران تمام تهديدات و توطئه‌ها را در خليج فارس خنثي مي‌كند


"از جمله مهمترین دستاورد سفر به جزایر سه‌گانه را می‌توان اطلاع‌یافتن از اقتدار نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران و نیروي دریایی در خلیج فارس اشاره کرد که نشان داد کلیه حرکات ناو‌‌های آمریکایی و غربی که در آ‌بهای مناطق اطراف خلیج فارس مشغول تردد هستند کاملا زیر نظر و دید و اطلاع نیروهای مسلح ما می‌باشد و علی‌رغم تجهیزات گسترده اعم از سیستم‌های راداری و ... که روی ناو‌های آمریکا مستقر است اما حضور پرشور سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس سبب شده است که اقتدار نیروهای مسلح ما را در جهت تامین امنیت خلیج فارس نشان دهد و این امنیت پایدار برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود.

تمام فعالیت‌های سطحی و زیرسطحی آمریکا در خلیج فارس درديد نیروهای مسلح ما است، سرکشی به جزایر سیری، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک یک بار دیگر به کشورهایی که هر از چندگاهی مواضعی در خصوص ابوموسی مبنی بر مالكيت مي‌گيرند خواهد گفت که جزایر جزء مناطق جدانشدنی از ایران می‌باشد.

من به دولت امارات پیشنهاد می‌کنم بهتر است این افرادی که اجیر و در گوشه‌ای از ابوموسی مستقر کرده را خارج کند چون حضور آنها نمی‌تواند برای دولت امارات خروجی داشته باشد البته ما آنها را مثل مهمان پذیرایی کرده و خواهیم کرد.

انشاءالله در جلسه‌ای که گذاشته خواهد شد پیگیری لازم برای توسعه و عمران بیشتر ابوموسی با تخصیص رديف خاص بودجه اقدام خواهد شد و جمهوري اسلامي ایران  امنيت کلیه نقل و انتقالات کشتی‌های کشور در بحث تجاری را در خلیج فارس تضمین خواهد نمود چرا كه امنیت در خلیج فارس زمینه فعالیت اقتصادی برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و جمهوری اسلامی ایران تمام تهدیدها و توطئه‌ها را در خلیج فارس و دریای عمان خنثی خواهد كرد."


نعيمي‌‌رز، عضو کميسيون: لزوم ارزيابي دقيق مشكلات استان از سوي مسئولين


"پیام بازديد از جزاير سه‌گانه را مي‌توانم اينگونه بيان کنم: امید است مسئولین ارشد استان و مرکز آن‌ با عنایت به اینکه این جزایر از نظر استراتژی نظامی برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت هستند آنها را ‌با مردم و برای مردم با نگاهی وسیع‌تر مورد ارزیابی قرار دهند. "


شوهاني، عضو کميسيون: امنيت خليج فارس تنها به‌دست كشورهاي منطقه تامين مي‌شود نه بيگانگان


"حقیر به عنوان معلم علم سیاست سال‌ها بود راجع به اين جزایر مطالعه و تدریس و تحقیق داشتم ولی فرصتی نشده بود که از نزدیک بازدیدی از این جزایر مورد مناقشه داشته باشم که با عنایت خداوند این فرصت فراهم شد که در معیت برادران و همکاران عزیز باشیم از این بابت بسیار خوشحالم که قطعه‌ای از سرزمینم را از نزدیک زیارت کردم.

خوشحالم از این بابت که اقتدار کشورم را در این جزایر مشاهده کردم. جزایری با موقعیت ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی و مورد طمع اجانب و محل مناقشه با کشوری که چند دهه بیشتر از تولدش نمی‌گذرد.

نکته مهمی که نباید از آن غفلت کنیم اشراف بسیار خوب مجموعه استان بالاخص استاندار عزیز هرمزگان که الحق و والانصاف سنگ تمام گذاشتند و به همراه همکاران در مدت بسیار کم بیشترین مناطق را به ما نشان دادند.

نکته دیگر اینکه حقیر در این سفر، اقتدار و عزت کشور را به عینه دیدم و عجز و ناتوانی امارات بالاخص وقتی محله عرب‌نشین آنجا را از نزدیک مشاهده کردم.

مورد بعد حضور مقتدرانه نیروهای نظامی و امنیتی در همه جزایر بود که الحمدالله با روحیه بسیار خوب در حال خدمت بودند. من به شخصه معتقدم که راهبرد ایران کاملا دفاعی است نه تهاجمی و ضمن اینکه هر عقل سلیمی حکم می‌کند که هر کشور باید آمادگی کامل دفاعی داشته باشد ولی معتقدم راهبرد تقویت اقتصادی منطقه و تقویت زیرساخت‌های این جزایر و افزایش رفاه مردم ساکن باید در دستور کار قرار گیرد چون راهبرد دفاعی ایران متکی به مردم است و از این بابت خوشحالم که ساکنین جزیره ابوموسی افزایش یافته که باید با درایت در آینده نیز افزایش بیشتری پیدا کند.

جزایر سه‌گانه در دریای خلیج بزرگ همیشه فارس برای همیشه ایرانی خواهند ماند ولی نگاه مسئولان به این مناطق نبايد خیلی امنیتی باشد شاید بهتر باشد تا بتوانیم مردم را به سفر به آن مناطق بیشتر تشویق نماییم. البته شکی نداریم که امنیت منطقه خلیج فارس فقط توسط خود کشورها تامین می‌شود نه کشورهای خارجی و لذا استراتژی قدرت‌های بزرگ برای ایجاد اختلاف و زمینه حضور خود در مناطق خلیج فارس قطعا به سود و مصلحت منطقه نيست و ایران نیز راهبردش تعامل با همه کشورهای پیرامونی است.

الا ايّ حال در این سفر نکات فراوانی یاد گرفتیم باید در پایان از همه عزیزان که به ما کمک کردند کمال تشکر و امتنان را داشته باشم و از جنابعالی که اخبار این سفر را گزارش می‌نمائید همین‌طور و البته گلایه از خبرنگاران که به همه نمایندگان به یک چشم نمی‌نگرند. "


ابراهيم عزيزي، استاندار هرمزگان: با سفر نمايندگان به خليج‌فارس زمينه رشد و بالندگي جزاير فراهم خواهد شد


"به همت اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بازدیدی از جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی صورت گرفت و این سنت خوب و پسندیده‌ای است که مجلس در پیش گرفته تا از ظرفیت‌های جغرافیایی و پهنه‌های استراتژیک جمهوری اسلامی بازدید کند.

در این بازدید از نزدیک پیشرفت‌ها و ظرفیت‌ها و نقاط مهم تاثیرگذار کشور دیده شد و طبیعی است که این حضور میزان شناخت اعضا را نسبت به این مناطق بیشتر کرده و با اقدام آنها زمینه رشد، پیشرفت، بالندگی و آبادانی جزایر فراهم خواهد شد.

البته همین موضوع مهم است که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این باورند که باید اولویت‌های خاصی برای جزایر سه‌گانه داشته باشیم. "

براساس اين گزارش، بازديد اعضاي کميسيون اميت ملي و سياست خارجي مجلس از جزاير سه‌گانه از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 5 ارديبهشت‌ماه آغاز و تا ساعت 20 همان روز به طول انجاميد.

بازديد از بخش‌هاي مختلف جزاير ابوموسي، تنب بزرگ و سيري از جمله محورهاي اين بازديد به شمار مي‌رود.

براي مشاهده گزارش تصويري بازديد اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از جزاير سه‌گانه اينجا کيلک کنيد.


گزارش از: وحيد عظيم‌نيا
انتهاي‌پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار